- Der er overraskende store gevinster for samfundet ved at få flere til at cykle. Men de seneste år har vist, at udviklingen ikke kommer af sig selv. Derfor skal der handles nu, siger branchedirektør i DI Transport Karsten Lauritzen.

Foto: Getty Images
15.05.23 DIB Nyheder

Firmacykel og bedre skatteregler skal få flere til at cykle

Alliancen for Cykelvenlig Skattelovgivning opfordrer til nye regler, så det bliver muligt at købe, lease eller abonnere på en cykel under reglerne for bruttoløn. Det skal også være muligt at få fri firmacykel. Målet er få flere til at cykle til og fra arbejde.

De sidste 10 år er der sket et markant fald i andelen af danskere, som vælger at tage cyklen til og fra arbejde. Det er en udvikling, der skal vendes. Både af hensynet til klimaet og til danskernes sundhed.

Derfor kommer Alliancen for Cykelvenlig Skattelovgivning, der er et nyt samarbejde mellem Dansk Industri, Cyklistforbundet, Dansk Erhverv, Kræftens Bekæmpelse, Danske Regioner, Gate 21, IDA, og Rådet for Grøn Omstilling, nu med et opråb til myndigheder om at få ændret skattereglerne, så det bliver mere attraktivt at cykle.

- Det er på høje tid, at vi får ændret skattereglerne, så flere vil tage cyklen på arbejde. Det vil være en gevinst for klimaet, det vil mindske trængslen på vejen og det vil gavne de nye cyklisters sundhed, siger branchedirektør i DI Transport Karsten Lauritzen.

Han påpeger, at der i Infrastrukturaftalen i 2021 blev afsat 3 mia. kroner til cykling.

- Men det kan bare ikke stå alene. Der er behov for mange og forskelligartede indsatser, hvis vi skal få flere til at vælge cyklen i hverdagen, siger branchedirektøren.

Firmacykler og bruttolønsordning

Konkret foreslår Alliancen for Cykelvenlig Skattelovgivning at:

  • Reglerne for bruttolønsordningen ændres, så det bliver muligt at købe, lease eller abonnere på en cykel på samme vilkår, som man kan få en telefon, et avisabonnement, et fitnessabonnement eller lign. uden at der betales moms.
  • Det skal være muligt at tilbyde fri firmacykel efter samme princip, der i dag bruges om pendlerkort ift. offentlig transport (inkl. bundfradrag). Det vil gøre det muligt for arbejdsgivere at stille en cykel til rådighed for medarbejdere, som de både kan bruge i arbejdstiden samt til og fra arbejde og privat.
  • Medarbejdere med arbejdscykler, som kun benyttes i arbejdstiden, skal have mulighed for at parkere arbejdscyklen på hjemmeadressen, uden at det anses som et skattepligtigt medarbejdergode.

Samfundet bliver rigere

Fordelene ved, at flere cykler mere, er store. En analyse fra Dansk Industri viser, at vi som land kan spare 267.000 sygedage om året, hvis vi cykler blot 10 % mere, end vi gør i dag.

Ligeledes viser en analyse fra Transportministeriet, at samfundet bliver rigere, når vi cykler. Samfundsgevinsten, hver gang vi cykler én kilometer på en almindelig cykel, er knap 8 kr. Det skyldes, at øget fysisk aktivitet giver besparelse på det offentlige sundhedsbudget, men også at trængslen på vejene reduceres, når flere vælger bilen fra og cyklen til.

- Der er overraskende store gevinster for samfundet ved at få flere til at cykle. Men de seneste år har vist, at udviklingen ikke kommer af sig selv. Derfor skal der handles nu, siger branchedirektør i DI Transport Karsten Lauritzen.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Lise Bjørg Pedersen

Lise Bjørg Pedersen

Sekretariatsleder, Dansk Kollektiv Trafik (DKT)

  • Direkte +45 3377 4835
  • Mobil +45 2142 4732
  • E-mail libp@di.dk

Relateret indhold