Næsten hver tredje unge dansker i undersøgelsen, 29 procent, angiver, at de bevidst har købt kopivarer. Til sammenligning er gennemsnittet blandt EU’s unge 26 procent.

Foto: Colourbox
12.06.23 DIB Nyheder

DI advarer mod køb af kopivarer

Køb af kopivarer er uventet populært blandt unge, viser ny analyse. Det er skadeligt for forbrugere og et angreb på dansk erhvervsliv, der kan koste virksomheder livet, mener DI.

53 procent af danske unge har det fint med køb af kopivarer, hvis de er utilfreds med prisen på originalvaren. Det viser en ny analyse fra den europæiske varemærkeorganisation EUIPO.

Det er en dårlig nyhed, der blandt andet rammer mange danske virksomheder, lyder det fra juridisk konsulent, Mie Nancy Grouleff.

- I Danmark bør vi se salget af kopivarer som et angreb mod virksomhederne og som skadeligt for forbrugerne. Virksomhederne mister omsætning og forbrugerne erhverver varer som ikke er underlagt den regulering og kontrol, som gælder for originalerne, siger hun og fortsætter:

- Særligt SMV’er må nogle gange dreje nøglen om, hvis de bliver udsat for kopieringer. Men der er jo også et moralsk perspektiv for forbrugeren om, hvorvidt man vil købe plagierede produkter.

Bekymrende tal

Patent- og Varemærkestyrelsen påpeger, at næsten hver tredje unge dansker i undersøgelsen, 29 procent, angiver, at de bevidst har købt kopivarer. Til sammenligning er gennemsnittet blandt EU’s unge 26 procent.

- Det er nogle opsigtsvækkende tal, og det bekymrer os, at så mange unge bevidst køber kopivarer. De risikerer at udsætte sig selv for sundheds- og sikkerhedsmæssige farer. Vi ved, at forfalsket kosmetik kan indeholde sundhedsskadelige stoffer, ligesom forfalsket elektronik kan risikere at bryde i brand. Derfor er det vigtigt, at vi hjælper de unge med at passe på sig selv ved at styre uden om kopivarerne, siger Barbara Suhr Jessen, sektionschef i Patent- og Varemærkestyrelsen, i en pressemeddelelse.

Brug for beskyttelse

EUIPOs adm. direktør Christian Archambeau ser analysen som et værktøj, der kan bruges til at tilrettelægge kampen mod kopivarer.

- Den seneste udgave af vores holdningsundersøgelse giver nye relevante indsigter i opfattelsen af krænkelser af intellektuelle ejendomsrettigheder og understreger endnu en gang behovet for at støtte op om beskyttelsen af forbrugerne, siger han.

Mie Nancy Grouleff påpeger endvidere, at forbrugerne risikerer at blive stævnet af virksomheden, der har rettighederne til originalen, hvis virksomheden har mistanke om, at køberen vil videresælge kopien.

- Derfor bør forbrugerne altid forholde sig kritisk til pris og kvalitet, når de handler, siger hun.

Læs hele EUIPOs analyse her

Tilmeld dig

DI afholder løbende arrangementer med oplysning om immaterielle rettigheder.

Næste arrangement er et seminar om retssager i USA og  afholdes den 19. september fra 15:00 - 17:00 i DI.

Gratis tilmelding kan ske her.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Mie Nancy Holck

Mie Nancy Holck

Konsulent, advokatfuldmægtig

  • Direkte +45 3377 3638
  • Mobil +45 6060 6634
  • E-mail migr@di.dk

Relateret indhold