Trods gratis demokaffe og bannere lykkedes det ikke Karsten Lauritzen at få aflyst kilometerafgiften, før den blev vedtaget torsdag.

05.06.23 DIB Nyheder

DI banede vejen for dialog om kilometerafgift på Christiansborg

Selvom afgiften blev vedtaget i Folketinget torsdag, var mange af   Karstens Lauritzens gamle kolleger klar til dialog, da branchedirektøren bød på kaffe  foran Christiansborg.

Nu bliver det dyrere at være dansker og sværere at drive vognmandsforretning. Særligt uden for de store byer. Det stod klart torsdag den 1. juni, da et flertal af Folketingets partier vedtog den kilometerafgift for lastbiler, som branchen har tordnet imod i de seneste måneder.

- Det er jeg selvfølgelig enormt ærgerlig over. Afgiften er en milliardstor ekstraregning til vognmændene, og de har reelt ingen grønne alternativer, så det er en udgift, de ikke kan komme udenom, selvom de har lyst, siger branchedirektør Karsten Lauritzen, DI Transport.

Lauritzen har en fortid som minister og folketingsmedlem for Venstre. Den fortid, formoder han, kom ham til gode, da han tirsdag den 30. maj lykkedes med at få mange af sine tidligere kolleger i tale, inden de gik ind for at andenbehandle ”Forslag til lov om vejafgift”.

- Jeg bød på kaffe foran Christiansborg sammen med ejeren af Vendelbo Spedition, Jesper Bundgaard Madsen. Jeg har en klar forventning om, at det har åbnet for en mere konstruktiv dialog om, at nogle af skatteindtægterne fra afgiften skal komme branchens grønne omstilling til gode. Det var i hvert fald noget af det, jeg talte med klimaministeren, Karsten Hønge fra SF og Pia Kjærsgaard fra DF, siger Karsten Lauritzen.

Hård kamp imod afgift

DI Transport har længe kæmpet imod afgiften - uden at kaste med kartofler. Branchens fælles indsats har resulteret i at, DI har stået for 66 procent af omtalerne i medierne om kilometerafgiften. Dansk Industri har tidligere præsenteret seks alternative forslag til kilometerafgiften, der vil give en langt højere klimaeffekt uden at skade branchen.

Flere medlemmer har aktivt bidraget til kampen. Blandt andet har mange sat DI-producerede kæmpeklistermærker på deres lastbiler med ordene ”Nej til km-afgiften”. Selvom kilometerafgiften formelt er blevet vedtaget af regeringen, SF, Enhedslisten, Radikale og Alternative, så oplever branchedirektøren åbenhed overfor yderligere tiltag.

- Undervejs har jeg blandt politikere oplevet en stigende erkendelse af branchens udfordringer, ligesom der har været en bred folkelig opbakning til vores opråb. Vi har også fået konkrete indrømmelser undervejs. Således er vægt- og dimensionskravet blevet fremrykket, og der er politisk interesse for at finde en løsning for de 7-akslede lastbiler.

Grønt bluffnummer

I det spritnye DI Business-magasin kan politikerne læse om vognmand Henrik Tofteng, der på forsiden kalder kilometerafgiften for et grønt bluffnummer. Lauritzen håber da også, at Folketinget fremover vil se mere på at skabe reel grøn omstilling i branchen.

- DI Transport fortsætter kampen med fokus på at afbøde de negative effekter af afgiften, og for at midlerne føres tilbage til branchens grønne omstilling. Vi vil blandt andet presse på for øgede tilskud til ladestandere og grønne lastbiler, der kører på el, brint og biogas, når regeringen efter sommerferien kommer med en pakke til grøn omstilling.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Helene Imer Eskildsen

Helene Imer Eskildsen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 4557
  • Mobil +45 5016 0130
  • E-mail hees@di.dk

Relateret indhold