Det var lidt af en tilfældighed, at Organic Plant Protein kom med på fødevaremesse i Japan tilbage i marts sammen med Dansk Industri og Bio aus Dänemark. Men erhvervsfremstødet har været med til at åbne et nyt stort marked for den danske virksomhed.

Organic Plant Protein
29.08.23 DIB Nyheder

Eksportfremstød har været afgørende for økologisk millionsucces

Virksomheden Organic Plant Protein har på rekordtid fået en fod ind på det svære japanske marked takket være et dansk erhvervsfremstød. Det viser behovet for at fortsætte puljer til fremme af dansk eksport, mener DI.

”Det har været helt afgørende for, at vi har fået hjælp til at åbne en dør til det japanske marked. Det havde vi aldrig kunnet lykkes med selv.”

Sådan lyder det fra stifter og bestyrelsesformand for Organic Plant Protein, Ulrich Kern-Hansen, om det erhvervsfremstød han deltog i tilbage i marts i Tokyo.

Her var den tidligere ejer og stifter af succesvirksomheden Hanegal deltager på en fællesstand arrangeret af Dansk Industri og Bio aus Dänemark, der arbejder for at promovere danske økologiske produkter i udlandet.

Målet var at introducere japanerne for det 100 procent økologiske og sporbare køderstatningsprodukter lavet af ærter og hestebønner, som Organic Plant Protein har udviklet, siden virksomheden blev stiftet tilbage i 2019.

Og deltagelsen blev en stor succes. Virksomheden har allerede omsat for millioner siden messen på det japanske marked, som ellers traditionelt er svært tilgængeligt for danske virksomheder.

Knyttet vigtig kontakt

I første omgang efterlod Ulrich Kern Hansen sin kok i Japan i en uge. En del kunder  ville gerne have besøg med det samme og introduceres for køderstatningsprodukter, hvor det er lykkedes Organic Plant Protein at fjerne bismagen af bælgfrugterne.

Desuden blev der knyttet en vigtig kontakt på messen.

- Vi fik besøg af Kim Pedersen, som er opvokset i Japan, og som blandt andet i mere end ti år har arbejdet med dansk eksport af svinekød til Japan. Han arbejder nu på halv tid for os og hjælper os ind på markedet. Hans kendskab til kulturen og ikke mindst sproget er en kæmpe fordel, for selv store industrikunder er ikke altid velfungerende på engelsk, fortæller Ulrich Kern-Hansen.

Penge givet godt ud

For Thomas Bustrup, viceadm. direktør i Dansk Industri er historien om Organic Plant Protein et klasseeksempel på vigtigheden af de fælles erhvervsfremstød, som får støtte fra Trade Council under udenrigsministeriet.

- Pengene er givet godt ud, når udenrigsministeriet i samarbejde med private partnere samler en gruppe danske virksomheder - ofte ledsaget af én eller flere ministre og repræsentanter fra Kongehuset – og rejser ud i verden for at promovere danske styrkepositioner inden for eksempelvis grøn energi, life science, fødevarer og design, påpeger Thomas Bustrup

At de fælles erhvervsfremstød er en god investering for Danmark bakkes op af seneste effektmåling foretaget af IRIS Group i 2021 for Trade Council.

Ifølge målingen har de fælles erhvervsfremstød, som Trade Council har støttet med i alt ca. 70 mio. kr. i 2018 og 2019, medført en samlede eksporteffekt på 1,4 mia. kr. Og det er sket allerede året efter virksomhedernes deltagelse.

Stort behov

Derfor er det afgørende vigtigt, at regeringen, der nu lægger op til at styrke udenrigstjenesten med et løft på 12 procent over de næste fire år på finansloven, husker de danske erhvervsfremstød, når pengene skal fordeles.

Ved udgangen af 2023 udløber nemlig en række midlertidige puljer, der blev oprettet som følge af Brexit og Covid-19 for at understøtte dansk eksport i en tid med stor økonomisk usikkerhed, og hvor danske virksomheder skulle på jagt efter nye markeder.

- Behovet og efterspørgslen er der fortsat. Det er kun blevet mere risikabelt at opbygge afhængigheder af enkelte markeder, og virksomheder ønsker derfor i højere grad at diversificere salg og forsyningskæder. Derfor anbefaler vi, at regeringen som minimum opretholder det nuværende niveau i finansloven 2024 med en grundbevilling på 60 mio. kr. til de fælles erhvervsfremstød, siger Thomas Bustrup.

Han påpeger, at det er et lille beløb i Finansministeriets store regneark, mens betydningen for danske SMV’er er enorm.

- Muligheden for tilskud er for mange små og mellemstore virksomheder helt afgørende for deres deltagelse, siger Thomas Bustrup.

Kæmpe boost til forretningen

Det kan Organic Plant Production bekræfte.

- Vi havde aldrig taget initiativ til selv at booke en stand på fødevaremessen i Japan med alt det bøvl og relativt store omkostninger, det involverer. Her er de danske fælles fremstød en fantastisk nem mulighed for de virksomheder, der gerne vil afprøve forskellige markeder, fordi al besværet med at booke stand og forberede alting klares af andre som Dansk Industri og Bio aus Dänemark. Det gør det langt mere realistisk at komme afsted, og at brodden tages af besværlighederne er af afgørende betydning, siger Ulrich Kern-Hansen.

Han har nu et set-up, hvor japanske kunder online kan arbejde sammen med virksomhedens kok, og har fået kontakt til store producenter af cup noodles og burgers, som gerne vil have plantebaserede løsninger.

- Det er min forventning, at det vil give et kæmpe boost til vores omsætning. Det var ikke sket, hvis vi ikke havde været med på det her fremstød, hvor vi også fik interessante kontakter med hjem i Sydkorea, Taiwan og Thailand. Vi har tidligere været på messer i Europa og mødt nogle få japanere og forsøgt at komme i gang med mail-udveksling og fremsendelse af vareprøver. Men det dør igen, når man ikke får mulighed for den fysiske kontakt.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Louise Wendt Jensen
Skrevet af:

Louise Wendt Jensen

Relateret indhold