Fiberlines kunder er vilde med webshoppen
Kunderne er vilde med den nystartede webshop hos Fiberline Building Profiles. De deltager gerne i workshops om den, og virksomheden udvikler webshoppen, så også medarbejderne kan følge med og se fornuften i det digitale salg.
Fiberline Building Profiles laver glasfiberprofiler til byggeriet og industrien. I 2020 slog de dørene op til for virksomhedens første webshop i 2020, og den er allerede nu en integreret del af virksomhedens salgsplatform.
Der bliver langet stadig flere standardprofiler over disken i webshoppen, og lige om lidt er det også muligt for kunderne selv at konfigurere en bro i glasfiber. Sådan en løsning kræver dog stadig en god snak over telefonen, fortæller Head of Marketing & Ecommerce Louise Dal Cowen.
- Vi arbejder på at flytte mere af forretningen over på det digitale. Det er et sejt træk, for det er et konservativt marked. Det er ikke fordi, man ikke vil handle digitalt, det er bare en omstilling, der tager tid. Nogle gange vil en kunde tale med en medarbejder med teknisk baggrund om en speciel løsning. Men så sker det i øvrigt også tit, at kunden efter den dialog går tilbage til webshoppen og bestiller varer, siger Louise Dal Cowen.
Læs også: Her er al DI’s hjælp til e-commerce
Skiftede webbureau
Louise Dal Cowen blev i 2019 udnævnt til Brand & Ecommerce Manager med det formål at bygge en webshop.
- Det tog et år, fordi vores forretning er kompleks, og fordi vi har mange varianter af det, vi sælger. Der skete så også det, at vi fra starten ikke fik den rigtige samarbejdspartner til opgaven. Det første bureau forstod ikke vores forretningsmodel, og da vi havde bygget på webshoppen et år, måtte vi starte forfra med en anden. Derfor gik vi først i luften med noget, vi var tilfredse med i 2020, fortæller hun.
At bygge en webshop kræver, at man har nerver til at begå fejl. Og så er det ifølge Louise Dal Cowen noget, man aldrig helt bliver færdig med at udvikle på. Lidt som med fysiske butikker, hvor man jo også bygger om.
- Efter lanceringen blev næste skridt at skabe mulighed for, at kunderne kunne bestille profilerne opskåret og gemme bestillingerne i en kurv som et projekt. Det giver kunderne et overblik, da det gemte projekt altid er synkroniseret med lagerstatus, prisreguleringer m.m., når de vender retur og logger ind på det gemte projekt, siger hun.
Hun fortsætter:
- Mange af vores kunder er meget projektorienterede. Den slags initiativer gør, at webshoppen bliver mere og mere attraktiv for kunderne, fordi de kan spejle sig i, at deres behov bliver mødt online. Og vi kaster ikke penge efter udvikling af noget, som ikke giver mening for kunden.
Læs ogå: Pensionering giver mersalg fra webshop hos metalgrossist
Selvkørende kunder
For Fiberline Building Profiles skal webshoppen ikke bare være et sted, hvor man putter noget i en indkøbskurv og går hen til kassen og betaler.
- Webshoppen skal være en platform, som det giver mening for kunderne at vende tilbage til, fordi de får nogle værktøjer, som gør deres dagligdag nemmere. Det betyder også, at de ting, man måske ville ringe om, dem kan man så finde på sin kundeportal, siger hun.
Louise Dal Cowen mener, at webshoppen har gjort en stor forskel for Fiberline.
- Vi har flyttet nogle af vores største kunder over på den digitale løsning, så de kan klare sig selv. Det har lettet arbejdsbyrden internt. Og så vil kunderne også gerne være selvkørende. Det vil vi jo allesammen. Der er ikke noget værre end at sidde og vente på, at nogen tager telefonen eller svarer på din mail. Det siger kunderne også, når vi spørger dem. De synes, det er megafedt. Vi har et kontinuerligt samarbejde med dem om det her. Fx spørger vi dem til råds om de ideer, vi har til udvikling af webshoppen, og vi laver workshops med kunder, siger hun.
Nye kunder lægger også vejen forbi Fiberlines webshop.
- De ukendte kunder vil vi også gerne have fat i. Fx er de baltiske lande begyndt at handle hos os. Dem havde vi ikke rigtigt fat i før. Så det med at gøre sig tilgængelig online betyder også, at du tiltrækker nye kunder, siger Louise Dal Cowen.
Læs også: Rebekka handler børnevarer for 50 millioner børnevarer – online
Det, som kan drille
Teknisk giver webshoppen ikke de store tekniske udfordringer. Dog har problemer med fragtpriser drillet.
- Før vi fik webshop, fik kunden en særskilt faktura for fragten. Det kan du jo ikke i en webshop, hvor man forventer at få at vide, hvad man betaler for. Det er noget, som har givet lidt hovedpine hen ad vejen, erkender Louise Dal Cowen.
Men, at noget er besværligt, er ikke noget, der stopper den ansvarlige for webshoppen.
- Heller ikke enkelte medarbejderes påstande om, at noget er for komplekst til webshoppen. Det er en kognitiv proces. Jeg vil jo gerne fremad og videre og det kan ikke gå hurtigt nok, men nogle gange tager det tid at få hele organisationen med. Det er noget, jeg er meget opmærksom på. Og det kan være en proces, som tager lidt længere tid, end man nogle gange har lyst til, siger Louise Dal Cowen.
Læs også: Kom godt fra start (med e-eksport) på det tyske marked
Gode råd til webshoppen fra Louise Dal Cowen
Louises gode råd til nybyggerne
For virksomheder, som endnu ikke har bygget en webshop, tilbyder Louise Dal Cowen et par gode råd.
- Det kan virke overvældende i starten. Men tag det blot i små bidder. Peg på, hvad der skal være flyveklart først, og som giver mening digitalt.
- Og så er det dyrt at bygge en webshop, og derfor er det afgørende vigtigt, at man fra starten finder den rigtige samarbejdspartner til at hjælpe med at bygge den. Det handler om at lave en god investering på den lange bane. Man skal finde en partner, man kan “holde ud” at være sammen med, og som forstår ens forretning.
- Endelig kan man ikke digitalisere sin forretning, hvis der er rod i systemerne og i ERP. Men alt det kommer man helt automatisk til, når man går i gang, så det skal ikke være en showstopper.
DI’s hjælp til e-commerce
Her er DI’s hjælp til e-commerce
Universet Kom godt i gang med e-commerce
Masterclass for begyndere
Modenhedsrejsen brudt op i etaper
B2B analysen om den selvbetjenende kunde
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.