Det kommer til at gøre ondt på nogen, når nye indkøbsvaner for alvor slår igennem, siger DI’s e-commerce ekspert Mie Bilberg.

Foto: DI
14.11.24 DIB Nyheder

Her er al DI’s hjælp til e-commerce

Der er ingen vej udenom digitalt salg, for virksomheder der vil overleve fremtiden. Her er DI’s hjælp til processen.

Fremtidens indkøbere handler digitalt. Det gælder for alle brancher, og derfor er der ifølge DI’s e-commerce ekspert Mie Bilberg ingen vej udenom for virksomheder, der også vil overleve morgendagen.

Den gode nyhed er så til gengæld, at Danmark og danske virksomheder har helt enestående muligheder for at komme helt frem i bussen og dermed vinde store fordele ved fremtidens globale handel.

- Forestil dig en indkøber, der gør brug af AI til at gennemtrawle internettet efter en hvilken som helst vare. Med et prompt, der viser produkter med den bedste pris, kvalitet, levealder, klimabelastning, og hvad der ellers ligger indkøberen på sinde. Og spørg så dig selv, om dine ydelser kan kommer med på listen med de informationer, du har liggende online, siger Mie Bilberg.

Læs også: Pensionering giver mersalg fra webshop hos metalgrossist

Kørende sælgere og telefonister er yt 

Ifølge Mie Bilberg er den fremtid tættere på, end de fleste forestiller sig. I hvert fald halter brancher som industri, transport samt byggeriet meget efter andre brancher, når det gælder onlinesalg.

- Danske detail, engroshandel samt hoteller og restauranter er godt med. Her har omtrent tre ud af fire virksomheder online salg i en eller anden udstrækning. Men når det gælder de andre brancher er det kun omkring hver fjerde, der har onlinesalg. Det kommer til at gøre ondt på nogen af dem, når nye indkøbsvaner for alvor slår igennem, siger Mie Bilberg med henvisning til den nyudgivne analyse ”Fakta om onlinesalg 2024”.

Hun påpeger desuden, at mange virksomheders sælgere er ude af sync med de tendenser, der gør sig gældende hos indkøbere hos virksomheder.

- B2B indkøbere går i stigende grad udenom virksomheder, der ikke har onlinetilstedeværelse. 71 procent af danske B2B indkøbere køber ind via digitale kanaler, mens analoge kanaler som telefon og fysiske butikker har tabt terræn siden 2022. Den udvikling kommer til at gå endnu hurtigere i takt med at unge indkøbere kommer til, siger Mie Bilberg.

Læs også: Rebekka handler børnevarer for 50 millioner børnevarer – online

Hver tredje fravælger analoge virksomheder

Endnu mere tydelige er konsekvenserne ved manglende onlinesalg hos hver tredje B2B indkøber. I 2024 vil de nemlig helt fravælge virksomheder, der ikke har online salgskanaler. Det er en markant stigning fra samme måling i 2022, hvor kun hver fjerde traf samme valg.

- Også her er udsigterne markante. Næsten halvdelen af de 18-29 årige indkøbere fravælger virksomheder uden onlinesalg. Det er en generation, der bruger telefonen som et instrument, som de kan udvikle, drifte og styre hele verden fra. Og de tænker, at der må være en app eller en AI-løsning til hver en kedelig arbejdsopgave, siger Mie Bilberg.

Samme tendens gør sig i øvrigt også gældende hos store virksomheder, som ligesom de unge i stor stil fravælger leverandører, der ikke har onlinesalg.

- Desuden vil de fleste indkøbere i dag lave et online baggrundstjek af leverandører. Det sker fx på online anbefalingssider som fx trustpilot og via ”om os” på virksomheders hjemmesider, siger Mie Bilberg.

Hun oplyser, at indkøberne primært handler online, fordi det sparer tid.

- Og så er det ufattelig vigtigt for de fleste indkøbere, at de kan finde lagerstatus online. Sammen med tydelig prisangivelse er det klart det vigtigste for indkøberne, om varerne er tilgængelige. Det giver god mening, hvis man sætter sig selv i indkøberens sted, og det er værd at bemærke, at tydelige priser er vigtigere end lave priser for de fleste, siger Mie Bilberg. 

Læs også Fiberlines kunder er vilde med webshoppen

DI’s hjælp til e-commerce

Her er DI’s hjælp til e-commerce

Universet Kom godt i gang med e-commerce
Masterclass for begyndere

Modenhedsrejsen
brudt op i etaper

B2B analysen om den selvbetjenende kunde

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Mie Bilberg

Mie Bilberg

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3379
  • Mobil +45 2119 3403
  • E-mail mlbi@di.dk

Relateret indhold