Konger overværer underskrifter på aftale om grøn brint
Danmarks Kong Frederik og Nederlandenes Kong Willem-Alexander har i dag overværet underskrivelsen af en deklaration om grøn brint. Underskriverne er producenter i Danmark og Nederlandene, der opfordrer til, at der sikres et brintrør mellem landene senest i 2030.
Danske virksomheder kan producere grøn brint. Og nederlandske virksomheder har behov for grøn brint i store mængder til at reducere klimaaftrykket i produktionen af for eksempel gødning og kemikalier.
Med det udgangspunkt indgår en række virksomheder fra de to lande i dag en fælles deklaration, som understreger brintproducenter og -aftageres vilje til at sikre et marked for grøn brint og grønne PtX-brændstoffer.
Deklarationen bliver underskrevet på til ’Dutch-Danish Forum on Hydrogen Cooperation’ i Industriens Hus med deltagelse fra blandt andre H.M. Kong Frederik og H.M. Kong Willem-Alexander af Nederlandene samt en nederlandsk erhvervsdelegation.
- Danmark og Holland har en fælles interesse i at lykkes med den grønne brint- og PtX-industri. For hvis ikke det er muligt sammen med Tyskland at skabe den fundamentale infrastruktur inden 2030, er det svært at se, hvordan vi skal nå i mål med den europæiske omstilling. Især på baggrund af valget i USA og Kinas ageren inden for industriudvikling er der global opmærksomhed på, om vi i Nordeuropa kan lykkes med et så relativt simpelt stykke infrastruktur, siger vicedirektør og chef for DI Klima, Grøn Omstilling og Energi, Troels Ranis.
Danmark kan blive storeksportør
Syd for den danske grænse efterspørges store mængder af grøn brint allerede før 2030. Tyskland og Nederlandene er de største markeder, mens Danmark - med store mængder af vedvarende energi fra bl.a. de kommende havvindmølleparker i Nordsøen – kan blive storeksportør af grøn brint.
Det forudsætter dog, at de danske producenter kan sende brinten videre til virksomhederne i Nederlandene, som efterspørger den. Her er brintrøret til Tyskland senest i 2030 en afgørende forudsætning.
- Det kræver, at regeringen sænker bookingkravet på den første del af røret til 500 megawatt. Dermed kan vinderen af ét af havvindsudbuddene i Nordsøen eller de allerstørste brintaktører på land håndtere kravet uden hensyn til, hvad konkurrenterne gør, siger Camilla Holbech, direktør for vedvarende energi og PtX i Green Power Denmark.
Samtidig opfordrer virksomhederne i deklarationen til, at landene sikrer brintinfrastruktur, som gør det muligt at forbinde dansk, tysk og hollandsk brintproduktion på havet fra midten af 2030’erne. Her er der brug for, at de regulatoriske rammer er på plads senest i slutningen af 2025 for at muliggøre en fuld forbindelse ved udgangen af næste årti.
Læs også: Dansk-tysk stormøde om brintaftale
Fakta
Nederlandenes brintbehov på himmelflugt
Nederlandene er i dag Europas andet største marked for brint med et årligt forbrug på 1,3 Mton. Det forventes at stige betydeligt til cirka 4,5 Mton årligt i 2050.
Yara, Nobian, Rotterdam Havn og Schiphol Lufthavn er blandt de nederlandske virksomheder, som støtter deklarationen og efterspørger brint produceret på vedvarende energikilder til deres produktion af grøn gødning, kemikalier samt fremtidens grønne PtX-brændstoffer til skibe og fly.
Læs deklarationen
Underskrivere i Danmark
- Port of Esbjerg
- CIP
- Ørsted
- RWE
- Vattenfall
- European Energy
- Topsoe
- Total Energies
- Everfuel
- Morgen Energy
- SAS
Green Power Denmark
Danish Industry
Nederlandske underskrivere
- Toyota (en Louwman)
- Port of Rotterdam
- Nobian
- SkyNRG
- Fountain Fuel
- North Sea Port
- North Gas Transport
- GasUnie
- Rotterdam Airport
- Port of Amsterdam
- Resato
- HyCC
- Engie
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.