Guldfugls nærdødsoplevelse viser vej for startups
Iværksætterne Hans Augustenborg og Andreas Kofoed Sørensen havde nær foræret deres guldfugl væk. Deres historie skal nu vise andre, hvad patenter gør godt for.
Kun 10 procent af danske SMV’er beskytter i dag deres rettigheder. Det samme tal for store virksomheder er 68 procent.
De tal skal helst være større, for patenter er guld værd for Danmark og danske virksomheder. Fx har SMV’er med IP-rettigheder 20 procent højere omsætning pr. medarbejder end SMV’er uden IP-rettigheder.
Det skal især iværksættere være mere opmærksomme på, og derfor har Patent- og Varemærkestyrelsen sat gang i kampagnen "Iværksætterøjeblikke", der skal vise iværksætterne velsignelserne ved patenter.
Til det formål har styrelsen allieret sig med iværksætterne Hans Augustenborg og Andreas Kofoed Sørensen. De opfandt den kunstige kanariefugl Birdie, som ”besvimer”, når indeklimaet bliver dårligt. På få år er den intuitive idé gået fra tegning på en serviet til at være et produkt solgt i 71 lande. Og beskyttelse af opfindelsen og brandet har været vigtige grundsten, skriver Patent- og Varemærkestyrelsen.
Se kampagnen Iværksætterøjeblikke på Linkedin
Birdie fik nærdødsoplevelse
Men før det gik så godt, var det lige før, Birdieideen var afgået ved døden. De to opfindere var nemlig klar til at gå online med en film om produktet og de komponenter, som produktet består af. I den proces støder de tilfældigt på en advokat, som forklarer, at de måske kan patentere opfindelsen.
- Advokaten fortæller, at i det sekund vi offentliggør produktet, så er løbet kørt, og vi kan ikke længere søge patent, ligesom nogle andre kan løbe med vores idé, fortæller Hans Augustenborg.
Efter denne besked starter en intensiv periode, hvor de to stiftere i samarbejde med en rådgiver får lagt en flerårig IP-strategi som sikrer, at de kan holde dørene åbne for at søge patent på produktet globalt.
Beskyttelsen af deres opfindelse og brand har været et vigtigt signal til kunder, investorer og omverdenen. Det har også haft en præventiv effekt mod kopiprodukter, fortæller de to stiftere.
- Når vi fx skriver ’Danish Design’ i vores markedsføringsmateriale, så viser vi kunderne, at de støtter noget originalt. Udover det, så har vores investor set det som et plus, at navnet på produktet er varemærkebeskyttet. Så det har måske haft en præventiv effekt. Vi har i al fald ikke set et kopiprodukt endnu, siger Hans Augustenborg.
Læs også: Bliv klar til fremtidens patentudfordringer
Få kender til patentmuligheder
Der kan være flere grunde til, at relativt få iværksættere og SMV’er får beskyttet deres ideer. Men ifølge en analyse lavet for Patent- og Varemærkestyrelsen handler det grundlæggende om manglende ressourcer og manglende kendskab til rettigheder. 64 procent har slet ikke eller kun lavt kendskab til immaterielle rettigheder.
- Det betaler sig i den grad for virksomheder at beskytte deres ideer, og det er ærgerligt, at det ikke sker, fordi virksomhederne ikke kender mulighederne. Derfor giver vi i Dansk Industri (DI) også fuld opbakning til kampagnen fra Patent- og Varemærkestyrelsen, siger Malene Dall Sørensen, konsulent og IPR-ansvarlig i DI.
Hun oplyser til den ende, at DI den 6 december afholder arrangementet UPC Case Law Update, hvor virksomheder vil blive opdatere på den seneste retspraksis ved Unified Patent Court (UPC), samt hvilke strategiske implikationer det har for din virksomhed.
- Hvis man kommer med den dag, kan man lære, hvordan man beskytter sine ideer, undgår dyre patenttvister og indblik i de strategiske muligheder, man kan få ud af det europæiske enhedspatent, som trådte i kraft i juni 2023 efter mange års planlægning og forsinkelser, siger Malene Dall Sørensen.
På Patent- og Varemærkestyrelsens kampagnehjemmeside kan du desuden finde information om webinarer om patentmuligheder samt en test, der viser, hvilke ip-rettigheder der er relevante for dig.
2 års gratis medlemskab for iværksættere
Vil du være en del af Danmarks største erhvervsorganisation med mere end 20.000 medlemmer? DI ønsker at hjælpe iværksættere i opstartsfasen, og derfor kan du få adgang til rådgivning, netværk, events mv. ganske gratis de første 2 år.
Læs mere herHold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.