Rebekka Alberta B. Thomsen er 31 år og indkøber i Babysam Institution og Nikostine, der videresælger børneudstyr til primært kommunale institutioner.

Foto: PR
14.11.24 DIB Nyheder

Rebekka handler børnevarer for 50 millioner – online

31-årige Rebekka Alberta B. Thomsen handler børnevarer for over 50 mio. kr. om året - online. Fordi analogt er langsomt og ineffektivt. Knap halvdelen af alle yngre indkøbere dropper leverandører uden websalg, viser ny undersøgelse af B2B-handel.

Hun laver hundredvis af digitale indkøb om måneden: Alt fra ladcykler, gynger og højstole til sæbebobler, vådservietter og Unokort-spil ryger i 31-årige Rebekka Alberta B. Thomsens digitale indkøbskurv.

- Jeg foretrækker klart online handel. Vores marked er meget hurtigt, og det skal vi kunne agere i. Meget analog handel er langsomt. Måske virkede det engang, men det fungerer ikke, i hvert fald ikke for os i dag, siger hun.

Rebekka Alberta B. Thomsens er en af to indkøbere for virksomhederne Nikostine og BabySam Institution, der årligt omsætter for 100 millioner kroner.

Det er hendes opgave at sørge for at have de varer, landets kommunale institutioner vil købe. Eller hurtigt at kunne skaffe dem.

Ikke særlig effektivt

Som 31-årig tilhører Rebekka Alberta B. Thomsen den yngre generation af indkøbere i Business to Business (B2B). De såkaldte Z- og Y-generationer.

I undersøgelsen ’B2B, eCommerce Analyse – Den selvbetjenende kunde, 2024’ udgør de yngre indkøbere14 procent af alle indkøbere.

Undersøgelsen bygger på 1.000 interviews med indkøbende virksomheder og 520 interviews med sælgende virksomheder indenfor brancherne: Fremstilling, Byggeri og Anlæg, Engros, Detail samt Service.

I undersøgelsen er det tydeligt, at de yngre indkøbere adskiller sig fra deres lidt ældre kollegaer i holdningen til leverandører uden mulighed for online-handel.

Det er et klart ’nej tak’ fra næsten halvdelen af de yngste indkøbere:

46 pct. af indkøbere under 30 år har fravalgt leverandører uden online salg. Det samme gør sig gældende for cirka en tredjedel (32 pct.) af alle indkøbere i undersøgelsen.

Nikostine og Babysam Institution har stadig enkelte leverandører, der er analoge. Sælgeren derfra ringer eller kommer forbi, og fordi der ikke er en webshop, skal indkøberen lave en rekvisition, der så skal sendes på mail.

- Vi finder ud af det, for jeg er også opmærksom på, at der kan være tale om en generationskløft, men det er ikke særlig effektivt, siger Rebekka Alberta B. Thomsen.

Læs også: Pensionering giver mersalg fra webshop hos metalgrossist

Den afgørende lagerstatus

Og her er indkøberen fra Nikostine og BabySam Institution på linje med de fleste af indkøberne i undersøgelsen ’B2B, eCommerce Analyse – Den selvbetjenende kunde, 2024’:

74 procent handler online, fordi det sparer tid.

Det er simpelthen mere effektivt. Hvis den online handel vel og mærke fungerer, som forventet.

Rebekka Alberta B. Thomsen fortæller, at en af de vigtigste parametre for hende, når hun fylder den digitale indkøbskurv hos en af sine over 250 leverandører, er lagerstatus.

- Hvis jeg for eksempel skal bruge 500 fodbolde, skal jeg med det samme kunne se, om leverandøren har dem på lager. Det nytter ikke, jeg skal ringe eller skrive frem og tilbage for at få det svar. Så er det ikke længere effektivt og tidsbesparende, siger hun.

Læs også: Fiberlines kunder er vilde med webshoppen

Online fordi B2B er som B2C

Indkøberen forklarer, at hvis hun ikke kan få svar fra leverandøren, kan hun ikke selv svare sine kunder.

- Vores kunder er institutioner, altså B2B. Men deres forventning til os er, som når B2C handler online. Det skal være NU. Og det er ikke alle leverandører, der er der endnu, siger Rebekka Alberta B. Thomsen.

Hun forklarer, at hvis leverandøren ikke kan honorere hastighed, risikerer man som videresælger at blive klemt mellem leverandør og kunde og dermed at blive syndebuk.

I undersøgelsen ’B2B, eCommerce Analyse – Den selvbetjenende kunde, 2024’ er ’opdateret lagerstatus for alle produkter’ topscore som vigtigste funktion for indkøbere. Det var den også i 2022.

Hvis vi kan få bedre betingelser

I undersøgelsen toner desuden et paradoks frem, når man kigger på hvilke kanaler, henholdsvis de indkøbende og de sælgende virksomheder foretrækker:

60 procent af indkøberne foretrækker webshop eller app, mens kun 35 procent af sælgerne har det som en mulig salgskanal. Og mens 53 procent af sælgerne fortsat kører ud – er det kun 22 procent af indkøberne, der foretrækker at handle på den måde.

Når Nikostine og Babysam Institution stadig finder tid til at møde en sælger personligt, handler det om blandt andet om bedre betingelser i et konkurrencepræget marked.

- Selvom jeg foretrækker og laver hovedparten af mine indkøb online, er jeg stadig glad for ind i mellem at se en leverandør i øjnene. Det er en fordel, at de kommer her, for så de lærer os bedre at kende. Og vi kan på den baggrund få bedre relationer til vores leverandører - og bedre betingelser, siger indkøber, Rebekka Alberta B. Thomsen.

Læs også: Her er al DI’s hjælp til e-commerce

Gode råd til webshoppen fra Rebekka Thomsen

Rebekkas gode råd til webshoppen

- Gør det nemt, vær ærlig og prisbevidst

- Sørg for hjemmeside inkl. lagerstatus er opdateret

- Sørg for at vi nemt kan hente f.eks. faktura ud.

- Brug gerne log-in. I kan så høste data om os, og vi får nemmere ved at betjene os selv.

- Vær ærlig om leveringstider

- Vær obs på, at alle er konkurrenter, og at pris samt betingelser er vigtige

Rebekka Alberta B. Thomsen
31 år

Indkøber i Babysam Institution og Nikostine, der videresælger børneudstyr til primært kommunale institutioner

Virksomhederne omsætter samlet for ca. 100 mio. kr./året
I alt 50 medarbejdere

Tidl. indkøber i Pixizoo og Grejfreak
Mor til to børn på hhv. 1 og 4 år.


 

DI’s hjælp til e-commerce

Her er DI’s hjælp til e-commerce

Universet Kom godt i gang med e-commerce
Masterclass for begyndere

Modenhedsrejsen
brudt op i etaper

B2B analysen om den selvbetjenende kunde

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Skrevet af:

Karen Witt Olsen

Mie Bilberg

Mie Bilberg

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3379
  • Mobil +45 2119 3403
  • E-mail mlbi@di.dk

Relateret indhold