”Vi har verdens bedste medarbejdere”
International arbejdskraft er altafgørende for ULDALL Jernstøberi, der har 15 nationaliteter ansat. Uden dem var der ingen virksomhed, konstaterer ledelsen.
Serafettin Cam:18 år - Necmi Bastürk: 25 år.
Så længe har de to tyrkiske medarbejdere haft deres daglige arbejde hos jernstøberiet ULDALL i Vejen. Og de er ikke de eneste rutinerede medarbejdere med udenlandsk pas. Faktisk kommer 42 ud af de 60 medarbejdere fra 15 forskellige nationer, fortæller produktionsdirektør Kurt Olsen.
- Vi ville ikke have en virksomhed her i Vejen uden international arbejdskraft. Den knowhow vores medarbejdere har er virksomhedens største værdi, for reelt kan mange jo købe det grej, vi har stående og gå i gang, fortæller han, og viser rundt på støberiet, hvor produkterne tager form ved over 1400 graders varme
Og det har de gjort i mange år, for ULDALL har været i gang siden 1944, hvor grundlæggeren Magnus Uldall så potentiale i at omstøbe ødelagt krigsmateriel. I dag er virksomheden en del af BIRN Gruppen, hvor støberiet i Vejen har specialiseret sig i at levere mindre serier af pumpehuse, reservedele og andre støberivarer, ofte med kort varsel. Og her handler det om at have erfarne medarbejdere, der også går fleksibelt til opgaven. Derfor er Kurt Olsen og salgsdirektør Dion Brun godt tilfredse med at kunne tiltrække udenlandske medarbejdere.
- Jeg synes, vi har verdens bedste medarbejdere. Støberibranchen er generelt kendt for at have medarbejdere fra andre lande. Det skyldes blandt andet, at branchen ikke tiltrækker så mange danskere, men også at det er en type arbejde, som flere kender til fra deres hjemlande. Derfor bliver de ofte begejstret for at opleve de forhold, vi tilbyder. Og når de først er glade for at være her, bliver mange her resten af livet, siger Dion Brun.
- Vi ser aldrig på nationalitet, når vi ansætter. Der er 100 procents ligestilling. For os handler det om, at hvis folk vil den her type arbejde –skal vi nok lære dem, hvordan arbejdet skal gøres. Deres vilkår er styret af deres kompetencer, og hvad de lægger for dagen – ikke hvor de kommer fra, supplerer Kurt Olsen.
Truckcertifikat blev adgangsbillet
Det kan tyrkiske Necmi Basturk nikke genkendende til.
- Jeg hørte om ULDALL da jeg kom til Danmark i 1999 fra en kollega, der foreslog, at jeg mødte op. Jeg fik en snak med lederen og startede derefter, hvor jeg fik et truckcertifikat, så jeg kunne komme i gang. Jeg er glad for arbejdet og mine kolleger, fortæller han.
Serafettin Cam supplerer:
- Jeg kunne ikke snakke dansk, før jeg fik job her. Men jeg har lært en del på arbejdet og det går fint. Jeg har efterhånden været i mange af vores afdelinger, hvor arbejdet er meget fysisk og der derfor ikke er behov for at tale sammen hele tiden, siger han.
Ligeværd, åbenhed og karriere
ULDALL har netop gennemført sin 2. anonyme tilfredshedsmåling blandt medarbejderne, der viser høj tilfredshed i forhold til arbejdsglæde og loyalitet. Ligeværdighed, åbenhed og karrieremuligheder ser Kurt Olsen og Dion Brun som de centrale årsager til målingens resultatet.
- Der er ikke noget hierarki hos os. Vi accepterer ganske enkelt ikke en nedsættende holdning til medarbejdere med udenlandsk baggrund. Og så er åbenhed vigtig. Vi kommer dagligt rundt, så alle ved de kan komme til os, hvis der er behov for at tage et emne op, siger Kurt Olsen.
Åbenhed er særligt vigtigt, pointerer han.
- Vi skal fange de forskellige signaler, når vi har så mange nationaliteter. Vi skal være gode til at lytte. Måske har de med kort varsel behov for at rejse til deres hjemland eller andre ting. Det skal kunne lade sig gøre, siger Kurt Olsen.
Dion Brun tilføjer:
- Det er også supervigtigt at erkende, at man ikke kan have tilfredse udenlandske medarbejdere uden at give dem mulighed for at udvikle sig. Vi giver dem en uddannelse og danskundervisning og flere af vores medarbejdere har fået job andre steder. Vi har også forfremmet to af dem til mellemledere.
For at binde virksomheden sammen afholdes ugentligt tavlemøder, hvor alle medarbejdere får indblik i virksomhedens drift og forhold.
80 timers danskkursus
Netop danskundervisningen er en vigtig faktor.
- Vi har det grundprincip, at ULDALL er dansk, og derfor er dansk vores sprog i virksomheden, selv om engelsk kunne være et alternativ. Det betyder også, at vi tilbyder alle et 80 timers danskkursus, hvor de får et basissprog, der passer til arbejdet her, forklarer Kurt Olsen.
Medarbejderne lærer eksempelvis danske ord for værktøj, støbeforme og andre ting, så de kan kommunikere om arbejdsopgaverne. Det er ekstra nødvendigt med et fælles sprog med så mange nationaliteter.
Dermed snakkes der også dansk i de afdelinger af virksomheden, som ikke har danske medarbejdere. Virksomheden har samtidig taget bestik af behovet og justeret sin indlæring af nye medarbejdere. Eksempelvis er de skriftlige instruktioner erstattet af videofilm.
Brug for yngre faglærte
Men kan støberiet få nok medarbejdere? Konkurrencen er hård om arbejdskraft, og mange virksomheder kæmper om Sønderjyllands få ledige hænder og hoveder. ULDALL arbejder bl.a. tæt sammen med Vejen Kommunes jobcenter, når behovet opstår.
- Kommunen gør en god indsats, og de ved, at vi er klar til at tage medarbejdere, som ikke nødvendigvis kan dansk fra starten af. Og her hjælper det ofte, at kommunen hurtigt sender udenlandske ledige i jobtilbud til gavn for os. Vi ansatte i sin tid bl.a. nogle af områdets første syriske flygtninge. Vi står dog lige nu og har tre ubesatte lærepladser som støbertekniker, og det kræver dansk på et vist niveau at få den uddannelse, siger Dion Brun.
Derfor kan det blive en løsning for Vejen-virksomheden selv at løfte nogle af sine medarbejderes danskkundskaber til det nødvendige 10. klasses niveau.
- Det er i hvert fald en mulighed. Fagligt kan vores medarbejdere umiddelbart godt være med. Det handler mere om at give dem den nødvendige undervisning i dansk. Vi har tre støberiteknikere i dag som alle er over 55 år. Vi skal derfor have nogle yngre kræfter ind, som kan sikre os i fremtiden, forklarer Kurt Olsen.
Læs også: Udlændinge skaber værdi for næsten 300 mia. kroner om året
DI: ULDALL viser vejen
DI’s arbejdsmarkedspolitiske chef, Steen Nielsen, ser ULDALL som et godt eksempel på hvor vigtigt udenlandsk arbejdskraft er for mange danske virksomheder og hvor stor værdi de skaber. Virksomheden har desuden en god proces for at inkludere og fastholde disse medarbejdere.
- Det er altafgørende for virksomheden at kunne skaffe tilstrækkeligt med arbejdskraft fra andre lande. De er ganske enkelt uundværlige. Det samme ser vi mange eksempler på generelt, og det understreges af, at 87 procent af alle nye job i Danmark besættes af international arbejdskraft, siger Steen Nielsen.
Samarbejde med jobcenter
Desuden ser Steen Nielsen også et perspektiv i Uldalls samarbejde om rekruttering med Vejen Kommunes jobcenter,. Tilfredsheden er på linje med en stor del af DI’s medlemmer rundt i landet, når de har brug for især ufaglært arbejdskraft. Det dokumenterer en ny DI-analyse, hvor seks ud af 10 af virksomheder udtrykker tilfredshed.
- Regeringen har sat gang i proces med at afvikle jobcentrene, fordi systemet er for dyrt og for bureaukratisk. Men behovet for et samarbejde med kommunen om at skaffe medarbejdere er vigtigt for hovedparten af vores medlemmer, så det må ikke gå tabt i den proces, siger Steen Nielsen.
Læs analysen: Virksomheder og jobcentre har mange samarbejdsområder
Fakta
ULDALL A/S
- Grundlagt i Vejen i 1944 af Magnus Uldall, der så et potentiale i at omstøbe ødelagt krigsmateriel.
- Beskæftiger i dag ca. 60 medarbejdere og producerer årligt mere end 1.400 ton støbejern.
- Aktiemajoritet blev i 2002 købt af BIRN Gruppen
- Dion Brun har været salgsdirektør siden 2013 og er desuden formand for Danske Støberiers Brancheforening, som er en del af DI.
- Kurt Olsen har været produktionsdirektør siden 2013 og har været i BIRN Gruppen i 42 år.