Med 400 biler på vejene og løbende omregistreringer er advokat Karin Kyhn Brejnholt fra Eltel tilfreds med, at problematiske regler om erhvervskøretøjer efter pres fra DI nu er ændret.

Foto: Eltel
30.08.24 DIB Nyheder

Administrativt helvede aflyst for Eltel og mange andre

Nys afgåede skatteminister Jeppe Bruus nåede at love skrotning af registreringsregler for erhvervskøretøjer for medarbejdere. Det vækker glæde hos DI og Eltel Networks, som slipper for at ansætte en administrativ medarbejder, der skulle afbøde bøvlet med reglerne.

Håndværkere og andre virksomheder har været i skudlinjen for regler om registrering af erhvervskøretøjers brugere. Men de ser ud til at kunne ånde lettet op efter, at den nu afgåede skatteminister Jeppe Bruus i Avisen Danmark lovede, at reglerne skrottes for medarbejdere.

I en mail til avisen skrev ministeren:

- Lønmodtagere skal selvfølgelig ikke risikere at hænge på arbejdsgiverens regninger, og arbejdsgivere skal ikke dynges til i administrativt bøvl. Derfor har jeg besluttet at ændre bekendtgørelsen, så arbejdstagere ikke længere skal registreres som brugere for arbejdskøretøjer.

Det var ellers meningen, at virksomhederne indtil nytår gratis kunne registrere chauffører som sekundære brugere af erhvervskøretøjer i Motorregistret. Men der var stor usikkerhed om indholdet af reglerne, som skabte massiv forvirring blandt især håndværksvirksomheder.

DI Business har spurgt Motorstyrelsen, om de har ny information på vej. Styrelsen oplyser, at det ikke er tilfældet for nuværende, og vi følger derfor fortsat sagen.

Læs også: Total forvirring om registreringsregler for erhvervskøretøjer

Et administrativt cirkus

Regningen kunne desuden blive dyr for virksomheder, som løbende skulle registrere nye brugere med primær råderet til en bil. Fx hos den store serviceudbyder af kritisk infrastruktur Eltel Networks A/S, der med 400 gul-, hvid- og papegøjepladebiler på vejene ville få mere end nok at se til med de nu skrottede regler. 

- Vi har set ind i et administrativt cirkus. Vores biler er leaset gennem et leasingselskab. 95 procent af vores biler er dedikeret til en ansat - altså en-mand-en-bil - fordi de er teknikernes egne kontorer, som er indrettet efter deres højde og arbejdsopgaver. Reglerne ville betyde, at vi skulle registrere en bruger på nærmest alle køretøjer. Og dette kunne kun ske efter fuldmagt fra den pågældende. Reglerne var bygget sådan op, at den enkelte bruger kunne ende med at blive ansvarlig for betaling af de løbende afgifter – dvs. grøn ejerafgift og vægtafgift. Fx hvis både leasingselskab og arbejdsgiver gik konkurs, fortæller advokat Karin Kyhn Brejnholt fra Eltel Networks.

Læs også: Vognmænd slipper for at registrere chauffører 

Så ind i et administrativt helvede 

Det ville samtidig betyde dobbelt op på bøvlet, fordi virksomheden ikke selv kunne gå ind og registrere sine brugere. Eltel skulle faktisk sende en liste med medarbejdere til leasingselskabet, som så skulle foretage registreringen. 

 -Det ville blive lidt af et administrativt helvede, fastslår Karin Kyhn Brejnholt og fortsætter:

 -Hos Eltel har vi cirka 40 brugerændringer hver eneste måned, som kan være folk, der skifter afdeling, bliver syge eller andet. Udover at skulle betale 340 kr. per brugerændring, skulle vi indhente nye fuldmagter. Det kan godt lyde som en opgave, vi kunne sætte et system op til at løse, men vi skulle alligevel rykke for fuldmagter. Vi har analyseret det, og vi ville være nødsaget til at ansætte en administrativ medarbejder til at klare opgaven med registreringer og indhentning af fuldmagter på grund af det store antal månedlige brugerændringer. Jeg forstår, at hensynet bag reglerne var at komme vanvidsbilisme til livs, og det støtter vi selvfølgelig op om. Men set med vores briller var man på vej til at skabe et administrativt og byrdefuldt regelsæt, hvor man ikke har haft erhvervslivet i tankerne ved udformningen af det.

 Karin Kyhn Brejnholt kan efter ministerens udmelding om at droppe regelændringen tørre sveden af panden.

 -Vi er enormt glade for, at myndighederne har lyttet til indsigelser fra erhvervslivet og DI. Der har været tale om meget mystiske regler, som det var svært at se værdien i. Regler og lovgivning kan godt være værdiskabende, men det her var bare rent administrativt bøvl uden værdi, siger hun.

Læs også: Kvart milliard skal fjerne virksomhedsbøvl

DI roser minister for løsning

Hos DI kvitterer man også for ministerhjælpen. 

-Nogle gange skyder man forbi målet. Dette må man sige, at Motorstyrelsen desværre gjorde i dette tilfælde med de nye regler for registrering af brugere af køretøjer. Heldigvis har vi haft en god og konstruktiv dialog med den ansvarlige minister om forslagets mange konsekvenser for blandt andet vognmænd og byggesektoren. Derfor vil vi gerne rose Jeppe Bruus for, at han hurtigt og effektivt har formået at løse problemet, siger branchedirektør Karsten Lauritzen, DI Transport.

Han fortsætter:

-Det er ingen hemmelighed, at vi har været meget kritiske overfor de nye regler om registrering af brugere af køretøjer. Derfor skal der også lyde ros til skatteministeren for at have været lydhør overfor vores kritik og hurtigt få ændret i reglerne, siger han.

Læs også: Arbejdstidsregistrering giver sved på panden hos BASF

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Andreas Vemgaard Sørensen

Andreas Vemgaard Sørensen

Konsulent

Relateret indhold