Ambassadører samlet til brunch I DI. Danmarks EU-ambassadør Carsten Grønbech-Jensen sidder bagerst til venstre

Foto: Michael Stub
25.08.24 DIB Nyheder

Konkurrenceevne er øverst på EU’s dagsorden

På tværs af EU er der bred støtte til at prioritere indsatsen for at forbedre EU’s konkurrenceevne og reducere virksomheders bøvl og byrder, oplever Danmarks EU-ambassadør Carsten Grønbech-Jensen.

Udenrigsministeriets årlige møde for de danske ambassadører er skudt i gang med uformel brunch i Industriens Hus. Vi har stillet tre af dem spørgsmål om situationen i de områder, hvor de repræsenterer Danmark. Her er svar fra Danmarks EU-ambassadør Carsten Grønbech-Jensen.

 Hvordan oplever du erhvervsklimaet i EU?

EU’s indre marked en enorm fordel for erhvervslivet. Et sæt regler og standarder, som gælder for alle i stedet for 27 forskellige. Ingen tolddeklarationer, kvoter og importtilladelser og fælles regler og standarder. Vi tager det ofte for givet, fordi vi har vænnet os til det. Men det er ikke en selvfølge. Bare spørg briterne, som ikke har fået fordel af at  forlade EU.

Når det er sagt, er der ikke nogen tvivl om, at vi bliver nødt til at styrke EU-landenes konkurrenceevne for at forblive økonomisk stærke internationalt.

Heldigvis er det lykkedes at få sat konkurrenceevne helt op i toppen af den europæiske dagsorden for de kommende fem år.    Kommissionsformandens planer for den kommende periode viser, at hun tager det meget seriøst. Konkurrenceevne står – sammen med sikkerhed - øverst på kommissionsformand Ursula Von der Leyens liste. Min klare oplevelse er, at der på tværs af EU er bred støtte til at prioritere indsatsen for at forbedre EU’s konkurrenceevne og dermed rammevilkårene for europæiske virksomheder.

Ønsker EU at handle med danske virksomheder, og hvis ja, hvorfor?

Tallene taler for sig selv. Cirka halvdelen af Danmarks samhandel foregår inden for det indre marked. Dermed er samhandlen med EU-landene stadig mere end dobbelt så stor som Danmarks samhandel med USA, Kina og Indien tilsammen. Mit indtryk er, at der er stor respekt om dansk kvalitet og know-how. Ikke mindst på grøn teknologi,  pharma, logistik og transport, design og digitale løsninger.

Hvad bør danske virksomheder gøre, hvis de ønsker at eksportere til det europæiske marked?

De skal orientere sig om markedssituationen i andre medlemslande og forfølge de muligheder, der er, evt. i samarbejde med lokale partnere eller medarbejdere med det nødvendige lokalkendskab. Fra Udenrigsministeriets side er vi parat til at levere rådgivning til danske virksomheder via vores netværk af ambassader i EU-landene – både om generelle geopolitiske aspekter, som bliver en stadig væsentlige faktor i de kommende år, og om lokale markedsvilkår.

Hvad skal der til, for at Kommissionen kommer til at levere på målet om 25 procent reduktion af administrative byrder?

Det er en problemstilling, som der har været stor opmærksomhed på i den seneste tid, Fra dansk side har vi bl.a. foreslået, at der i den nye Kommission, som skal træde til i november, skal være en næstformand med ansvar for håndhævelse og forenkling. Det er vi kommet igennem med. Von der Leyen lægger derudover op til, at nye lovgivningsforslag systematisk skal vurderes ift. deres effekt på konkurrenceevne og deres betydning for små og mellemstore virksomheder. Vi har fra dansk side også presset på for, at vi i EU smidiggør godkendelsesprocedurer, fx for store energi-projekter. Det ser også ud til at blive en del af den nye Kommissions dagsorden.

Læs også:

Sandahl til ambassadører: Vi har brug for jer

USA har plads til alle slags danske virksomheder

Valg i Sydafrika giver bedre erhvervsklima

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Clara Halvorsen

Clara Halvorsen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3739
  • Mobil +45 2849 4672
  • E-mail clha@di.dk

Relateret indhold