Total forvirring om registreringsregler for erhvervskøretøjer
DI modtager mange henvendelser fra især håndværkere, der er forvirrede og forargede over en nyhed om registrering af erhvervskøretøjers brugere. DI opfordrer skatteministeren til at ophæve eller justere reglerne.
Indtil nytår vil det være gratis for virksomheder at registrere chauffører som sekundære brugere af erhvervskøretøjer i Motorregistret. Det fremgår af en nyhed fra Motorstyrelsen, som præciserer, at det skal ske, hvis en virksomheds køretøj er forbeholdt én chauffør, der råder over køretøjet i 30 dage sammenhængende dage eller mere.
Siden 2011 har registreringsbekendtgørelsen betydet, at ”brugere” af et køretøj, der ikke er køretøjets registrerede ejer, og som har ret til at bruge køretøjet i 30 dage eller mere, skulle registreres. Med nyheden fra Motorstyrelsen præciseres det, at enhver med fysisk eller juridisk råderet over et køretøj i 30 dage eller mere skal registreres som bruger. Ifølge baggrunden for præciseringen af bekendtgørelsen, er det sket med den hensigt at begrænse vanvidskørsel og bekæmpe snyd med registreringsafgift.
De formål nyder stor opbakning i Dansk Industri (DI), men det gør ændringen af bekendtgørelsen til gengæld ikke.
- Ejeren af et køretøj er i forvejen forpligtet til at oplyse om brugeren af et køretøj, hvis politiet spørger efter det, så ændringen sætter ikke yderligere bremser på vanvidskørsel, og der er væsentligt lettere måder at begrænse snyd med registreringsafgifter. Til gengæld kan det blive et administrativt dyrt helvede for virksomhederne, hvis ændringen betyder, at alle med primær råderet til et køretøj i 30 dage eller mere, faktisk skal registreres, siger Louise Dahl Krath Jensen, underdirektør i DI Byggeri.
Dyrt og besværligt for ingenting
Let at følge reglerne vil det i hvert fald ikke blive, hvis man spørger entreprenør Jørn Johansen.
Hans 40 medarbejdere råder på skift over virksomhedens 22 køretøjer alt efter hvilke opgaver, de skal løse. Dertil kommer, at der kan være stor udskiftning i medarbejderstaben, der vil betyde, at chauffører, der bruger virksomhedens køretøjer mere end 30 sammenhængende dage, kan skifte mange gange i løbet af et år.
- Så kan det jo godt være, det er gratis at registrere frem til nytår. Men hver gang det skal laves om derefter, skal vi så bruge mandetimer på at gøre det. Plus at vi skal betale et gebyr (340 kr. red.) for en registrering, der ikke reelt gør en forskel, for vi skal jo i forvejen oplyse om føreren, hvis der kommer en bøde på en af vores biler, siger Jørn Johansen.
Han påpeger samtidig, at voksende administrative byrder plager både hans og andre byggevirksomheder.
- Jeg har oplevet gennem snart mange år, at virksomheder bliver belagt med stadig flere opgaver for at opfylde statslige papirkrav. For nystartede virksomheder kan det føles, som en hammer, der rammer dem, når de opdager, hvor mange timer der går med at leve op til regler. Vi bliver tit mødt med kritik af dyre håndværkerpriser, men der jo kun kunderne til at betale også for administrationen. Jeg synes, det ville være nyttigt, hvis nogle af alle statens mange dygtige ansatte fik til opgave at fjerne eller simplificere noget af alt det, vi skal leve op til, siger Jørn Johansen.
Læs også: Entreprenør: Risiko for fejl og misforståelser i offentlige udbud
DI beder skatteministeren ophæve eller justere
DI var som den eneste erhvervsorganisation allerede kritisk overfor regelændringen i høringsfasen. Men med lanceringen er uhensigtsmæssighederne i reglen blevet så tydelige, at DI Transport, ATL-Transportens Arbejdsgivere, DI Bilbranchen og DI Byggeri i et brev til skatteminister Jeppe Bruus opfordrer ham til at justere eller helt ophæve de nye regler.
- Efter at vi har informeret vores medlemmer om de nye regler, har vi fået mange henvendelser fra virksomheder, der er både forargede og forvirrede over de nye regler. For mange føles det som en stor og unødvendig administrativ byrde, der lægges oven i de mange, der findes i forvejen, siger Louise Dahl Krath Jensen.
DI Business har været i kontakt med Motorstyrelsen for at få forklaret, hvornår et køretøj er ”forbeholdt” en medarbejder, men styrelsen ønsker ikke at udtale sig generelt om spørgsmålet.
Til gengæld vil styrelsen gerne vurdere konkrete eksempler, som DI derfor er ved at samle sammen. Det står dog klart, at der i kravet om ”forbeholdt” en medarbejder ligger en ret for medarbejderen til køretøjet, som fx en firmabil eller en firmabils-lignende situation.
Læs også: Erhvervskørsel bør undtages nye krav til registrering af chauffører
Om-registrering
Gebyrfri ændring kan kun ske ved at følge denne proces:
- Hent denne Excel-fil, og udfyld listen med stelnummer og hvilke brugeroplysninger der skal ændres
- Gå til denne formular og log ind med MitID
- Udfyld formularen - husk at vedhæfte Excel-filen
- Vedhæft fuldmagt fra bruger
- Indsend ved at trykke på Send.
Anmodninger skal være sendt til Motorstyrelsen senest den 31. december 2024, for at ændringerne kan ske gebyrfrit. Motorstyrelsen vil behandle ansøgningerne løbende.
Basisgebyret for omregistrering, herunder ændring af registrerede brugere, er på 340 kr. Se mere om gebyrer afhængig af den valgte metode
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.