USA har plads til alle slags danske virksomheder
Uanset størrelse kan danske virksomheder finde deres niche i USA, så længe de er villige til at tilpasse sig de lokale forhold og være innovative, mener Danmarks USA-ambassadør Jesper Møller Sørensen.
Udenrigsministeriets årlige møde for de danske ambassadører er skudt i gang med uformel brunch i Industriens Hus. Vi har stillet tre af dem spørgsmål om situationen i de områder, hvor de repræsenterer Danmark. Her er svar fra Danmarks USA-ambassadør Jesper Møller Sørensen.
Hvordan oplever du erhvervsklimaet i USA?
I USA drømmer man stort, og mulighederne for vækst og udvikling er lige så store som landet selv, men det er også et marked, hvor man skal kunne navigere i de lokale strømninger for at sejle mod succes. "Made in America" har fungeret som et fyrtårn de seneste år. Det har skabt et stærkt fokus på at styrke den nationale produktion, beskytte kritiske teknologier og på at opnå større uafhængighed i forsyningskæderne. Denne kurs forventes at fortsætte ufortrødent, uanset om præsidenten efter valget den 5. november hedder Donald Trump eller Kamala Harris.
Ønsker USA at handle med danske virksomheder, og hvis ja, hvorfor?
USA ønsker absolut at handle med danske virksomheder. USA er Danmarks største eksportmarked, og danske virksomheder har allerede sat markante fodaftryk på områder som grønne løsninger, bioteknologi og medicin. Danske teknologier er eftertragtede i USA. Amerikanske stater ser potentialer i de arbejdspladser og i den økonomiske vækst, som danske virksomheder bringer med sig. Derudover fungerer Danmarks stærke sikkerhedspolitiske bånd til USA som et solidt fundament, der understøtter og styrker vores kommercielle forbindelser.
Hvad bør danske virksomheder gøre, hvis de ønsker at eksportere til USA?
Hvis man som dansk virksomhed ønsker at indtage det amerikanske marked, så kræver det, at man forstår de lokale regler og er villig til at tilpasse sine produkter og strategier til de amerikanske forhold. Med 50 stater er USA ikke en ”one size fits all-løsning”. Det kræver grundig indledende research af de forskellige staters markeder, hvis man vil undgå mislykkede forsøg på at indtage USA. At finde en lokal partner eller etablere en tilstedeværelse kan være nøglen til at åbne døren til succes.
Er det amerikanske marked ved at udvikle sig til kun at være et marked for de store danske virksomheder?
USA's enorme marked betyder, at der stadig er rigeligt med muligheder for mindre virksomheder til at opnå succes. Uanset størrelse kan danske virksomheder finde deres niche, så længe de er villige til at tilpasse sig de lokale forhold og være innovative. I USA er der plads til alle virksomheder, uanset størrelse, der tør drømme stort.
Læs også:
Sandahl til ambassadører: Vi har brug for jer
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.