El-varebiler har samme hastighedsbegrænsning som lastbiler, hvilket blandt andet betyder, at de ikke må køre hurtigere end 90 km/t. på motorveje og skal have installeret en fartbegrænser.

Foto: Colourbox
04.09.24 DIB Nyheder

Virksomheder tør ikke købe el-varebiler

Der følger en lang række problemer med, hvis bilkøbere vælger elektriske varebiler fremfor diesel. DI opfodrer transportminister Thomas Danielsen til hurtigst muligt at ændre reglerne, så elektriske varebiler på 4.250 kg sidestilles med dieselvarebil op til 3.500 kg.

Med et almindeligt B-kørekort har bilister i Danmark ret til at føre elektriske varebiler på op til 4.250 kg. Det er en dispensation, der er givet for at kompensere for lavere lasteevne som følge af bilbatteriernes vægt. Hvis denne dispensation ikke var givet, ville det kræve næsten 50 procent flere el-varebiler for at flytte samme mængde gods, som dieselbiler op til 3.500 kg. kan flytte

Så langt så godt.

Bøvlet opstår, fordi alle andre regler omkring de tungere el-varebiler følger lovgivningen for lastbiler. Det betyder blandt andet, at de vil være omfattet af kilometerafgiften for lastbiler fra 1. januar 2027. De vil altså koste op til 0,24 kr./km at køre i en elektrisk varebil i miljøzonerne og 0,16 kr./km på resten af vejnettet.

- En dieselvarebil skal ikke betale km-afgift, så det er åbenlyst konkurrenceforvridende. Dertil kommer, at byer som Aarhus og København, der vil indføre nul-emissionszoner, vil få svært ved at få dækket deres transportbehov, siger Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport.

Læs også: Kvart milliard skal fjerne virksomhedsbøvl

Må kun køre så stærkt som en lastbil

El-varebilerne har ydermere samme hastighedsbegrænsning som lastbiler, hvilket blandt andet betyder, at de ikke må køre hurtigere end 90 km/t. på motorveje og skal have installeret en fartbegrænser. Og hvis de kører mere end 100 km fra ejervirksomhedens adresse skal der være installeret en takograf (En enhed, der anvendes i køretøjer for at registrere og overvåge køretøjets aktiviteter og førerens arbejdstid red.), og chaufføren er dermed omfattet af reglerne om køre- og hviletid.

Derudover er elektriske varebiler omfattet af en række kommunale parkeringsregler, som dieselvarebiler ikke skal overholde. Og parkeringsbøderne vil være op til fire gange så høje.

- Det er helt uholdbar for den grønne omstilling af varebilerne. Reglerne betyder, at flere transportvirksomheder ikke tør investere i varebilerne. Derfor opfordrer vi transportminister Thomas Danielsen (V) til hurtigst muligt at ændre reglerne, så reglerne for de elektriske varebiler sidestilles med dem for dieselvarebiler op til 3.500 kg, siger Karsten Lauritzen.

Thomas Danielsen oplyser i en mail til mediet Mobility Watch, at det ikke er ”en ukendt problemstilling,” og at han ”arbejder løbende på at finde en løsning.” ”Det arbejde er udfordret af, at det samlede regelsæt for kørekort og chaufføruddannelsesbeviser bygger på EU-lovgivningen,” påpeger Thomas Danielsen ifølge Mobility Watch.  

Læs også: Administrativt helvede aflyst for Eltel og mange andre

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Karsten Lauritzen

Karsten Lauritzen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3475
  • Mobil +45 5218 5980
  • E-mail kal@di.dk

Relateret indhold