Kunst på væggen er som en mundfuld frisk luft
Kunst på væggen løfter stemningen på kontoret, mener Office Manager Dana Rusu fra Go Autonomous. Frugtkurven kan suppleres med kunst for at lokke nye medarbejdere til virksomhederne, lyder rådet fra direktøren bag Kunst På Arbejde, Tanya Lindkvist.
En hvid væg er en invitation til Kunst På Arbejde.
Foreningen Kunst På Arbejde (KPA) fylder 70 år i år. Det var forretningsmanden og den senere grundlægger af kunstmuseet Louisiana, Knud W. Jensen, der på en tur til Norge fik ideen til KPA. Her havde norske forretningsfolk overbevist ham om, at kunst på arbejdspladsen havde en positiv effekt på bundlinjen.
Knud W. Jensen må have set rigtigt, for i dag har KPA ifølge direktør Tanya Lindkvist en af Danmarks største kunstsamlinger, som igen betyder, at 30.000 danskere hver dag kan se kunst på arbejdspladsen.
- Vi er næsten at betragte som en lille logistikvirksomhed på seks mand, som dagligt kører vores mobile kunstmuseum rundt i hele landet og bringer kunst ud til arbejdspladserne. Vi kommer med kunsten. Det eneste, man skal gøre, er at åbne døren, siger Tanya Lindkvist.
Nemt bidrag til god stemning
KPA står for planlægning, kuratering, ophængning, forsikring, transport og nedtagning af kunstværkerne.
- Vi tager vare på udstillingen fra start til slut og sørger for at klæde arbejdspladsen på til at interagere med kunsten; For når du møder kunsten i en arbejdssammenhæng, så er det jo et andet møde med kunsten, end hvis man tog hen på et kunstmuseum, siger Tanya Lindkvist.
Go Autonomous er en fire år gammel softwarevirksomhed på B2B-markedet med 45 ansatte, der hver dag på kontoret i det indre København kan nyde godt af tilbuddet fra KPA. For Co-Founder Jacob Ramlov er virksomhedens spritnye aftale med KPA en investering i medarbejdernes trivsel.
- Vi har kun haft billederne hængende i 14 dage, men det skaber noget fornyelse og giver en god stemning på kontoret. Jeg tror også, at det skaber en eller anden form for kreativitet, når man får lejlighed til at kigge på flotte malerier fremfor på en hvid væg. Og som virksomhed er man med til at vise, at man værdsætter sine medarbejdere, siger Jacob Ramlov.
Tre udstillinger om året
KPA skal hos Go Autonomous sætte tre forskellige udstillinger op om året, og lige nu hænger der ca. 25 malerier forskellige steder i virksomheden.
Ordningen har ifølge Jacob Ramlov sine praktiske fordele. For det første ville man ikke selv have råd til at købe sådanne billeder enkeltvis, og så er der også fordelen i at kunne få lov til at se på noget forskelligt i løbet af året. Endelig slipper virksomheden også for alt det praktiske med ophængning, forsikringsspørgsmål og den slags.
- Vi køber ind i en service. Vi skal jo ikke leve af at købe og sælge malerier, så det er ikke vores spidskompetence. Vi vil bare gerne have noget flot og spændende på væggene og skabe et godt arbejdsmiljø. Derfor er vi gået sammen med KPA, som har netop disse kompetencer, siger Jacob Ramlov.
Masser af positive effekter
Når gode kolleger kan få sig en god snak om et kunstværk, så er det ifølge Tanya Lindkvist blandt andet med til at styrke samarbejdsklimaet i virksomheden.
- Fordelene ved at bringe kunsten ind på arbejdspladsen er også, at det styrker vores evne til at løse udfordringerne på jobbet. Fra en række udenlandske casestudier ved vi, at det øger vores samarbejdsevne, produktiviteten og er en driver for god trivsel, siger hun og fortsætter:
- Kreativitet er en forudsætning for innovation. Og at opleve kunstværker af høj kvalitet kan inspirere til, at vi får nye perspektiver på os selv, hinanden og vores samfund og dermed blive mere innovative. En egenskab vi i den grad har brug for i erhvervslivet, når man fx skal tænke i nye løsninger på klimakrisen.
Starten på en god samtale
Malerierne hos Go Autonomous hænger i kantinen, i et opholdsrum, i mødelokalerne og i det åbne kontorlandskab. Og Office Manager Dana Rusu er glad for kunsten.
- Hvis man har behov for lige at fordøje en arbejdsopgave, kan man sætte sig i loungen og se på et maleri, og så er det også en god start på en samtale med en kollega. Man kan fx tale om, hvilke følelser, det sætter i gang hos hinanden, og hvad man ser i det maleri, man ser sammen, siger Dana Rusu.
- Det er superfint. Det er lidt som at have et minimuseum med kunst. For det første skal vi ikke nøjes med hvide vægge, og for det andet kan det også for en kort bemærkning aflede din opmærksomhed mod noget andet. Og efter “kunstpausen” så vender man mere fokuseret tilbage til arbejdet. Billederne er en mundfuld frisk luft på kontoret. Det er med til at løfte stemningen, og jeg ser allerede frem til kommende udstillinger på kontoret, siger Dana Rusu.
Go Autonomous har, udover teambuilding med kulturelle indslag og tilbuddet om at kunne se original kunst på kontorvæggene, også et andet fast kulturtilbud, nemlig en ordning med abonnement på lydbøger med 50 timers lytning om måneden
Læs også: Firmabetalt kunst og kultur er populært
Oplever stigende interesse
I en ny undersøgelse fra DI hedder det, at “47 pct. af de privatansatte danskere mener, at støtten eller anvendelse af kunst og kultur bidrager til et positivt arbejdsmiljø. 36 pct. mener, ligefrem, at det øger deres arbejdsglæde”.
- Det er positivt, at mange mennesker mener, at kunst kan gøre en forskel. Vi oplever jo også selv en stigende interesse. Kunsten har måske haft et ry for at være elitært og for de få med mange penge. Men vores oplevelse i Kunst På Arbejde er, at jo mere vi fortæller om muligheden for at få original kunst ud på arbejdspladsen, jo flere vil også gerne tage imod den, siger Tanya Lindkvist.
Hun tror også, at flere virksomheder fremover vil efterspørge andre ting end en god frugt- og kaffeordning.
-Man skal som arbejdsgiver også kunne levere noget andet, og der, tror jeg, kommer kunsten til at spille en afgørende rolle med branding af virksomheden, kulturen og ikke mindst i rekrutteringen, siger Tanya Lindkvist.
Læs undersøgelsen : Kunst og kultur bidrager til attraktive arbejdspladser
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.