Nye klimaerhvervsskoler får stort ansvar
DI glæder sig over, at regeringen endelig har sat navne på tre erhvervsskoler, som skal arbejde målrettet med omlægning af energisektoren, grøn transport, klimavenligt landbrug og bæredygtigt byggeri.
Rybners i Esbjerg, TEC i hovedstadsområdet og Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier i Herning er blevet udpeget af regeringen som de tre nye klimaerhvervsskoler, skriver Børne- og Undervisningsministeriet i en pressemeddelelse.
- Det er godt, at der endeligt er kommet navne på de tre klimaerhvervsskoler. Initiativet har været på vej de sidste tre år, og nu glæder vi os til at se, hvordan det kommer ud at leve på skolerne. Faglærte på tværs af brancher har afgørende betydning for grøn omstilling for det handler om nye metoder, nye materialer, nye regler og nye måder at samarbejde på. Derfor giver det god mening at tænke nyt, siger Signe Tychsen Philip, vicedirektør i Dansk Industri (DI).
Ifølge Børne- og Undervisningsministeriet skal skolerne skal fungere som drivende kræfter for udviklingen på tværs af alle erhvervsskoler og udbydere af arbejdsmarkedsuddannelser og skal sprede ny viden til alle erhvervsskoler i landet. Det vil også blive muligt for elever på andre skoler at deltage i blandt andet undervisningsforløb udviklet af de tre klimaerhvervsskoler. Det kan enten foregå på elevens egen skole eller på en af klimaerhvervsskolerne.
- Problemstillingerne er ikke isoleret til tre steder i landet, så vi vil være meget opmærksomme på, hvordan initiativet kommer hele landet til gavn og ikke kun elever i Esbjerg, København og Herning, siger Signe Tychsen Philip.
Læs også: Flisemurer vandt første danske guld i 13 år
Stort ansvar hviler på nye skolers skuldre
Der er afsat cirka 105 millioner kroner årligt i 2024–2028 og cirka 30 millioner kroner årligt derefter til etablering og drift af de tre klimaerhvervsskoler.
- Der påhviler nu klimaerhvervsskolerne et stort ansvar for at samarbejde med de faglige udvalg og med de øvrige erhvervsskoler, så de nye klimaerhvervsskoler udnytter deres potentiale og får national betydning, siger Signe Tychsen Philip.
Hun håber især, at der kan ske nytænkning er i samarbejdet med de videregående uddannelser.
- Vi skal have brudt glasloftet, så man også kan tage moduler eller elementer fra f.eks. erhvervsakademiuddannelser som led i sin erhvervsuddannelse, siger Signe Tychsen Philip.
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.