Virksomheders interesse for Afrika stiger
Danske virksomheder har meget at byde på i Afrika, vurderer kontinentets udviklingsbank efter et møde med 20 virksomheder i DI fredag. Potentialet er betydeligt, tilføjer DI.
Dansk erhvervsliv har potentiale til at spille en langt mere aktiv rolle i Afrika. Kontinentet byder på en bred vifte af muligheder, men der skal også ryddes nogle udfordringer af vejen. Det kan regeringens nye Afrika-strategi bidrage til, fortæller DI’s chef for global udvikling og bæredygtighed Marie Gad.
- Med Afrika-strategien styrker regeringen danske virksomheders mulighed for at engagere sig på det afrikanske kontinent – både gennem en ny Afrika-facilitet under EIFO, midler bundet til mindre projektstørrelser hos IFU, sænkede priser hos Trade Council, et styrket myndighedssamarbejde og midler øremærket vand- og køleinitiativer på kontinentet, forklarer hun.
Møde med Afrikas Udviklingsbank
At danske virksomheder har interesse for det store kontinent blev understreget fredag, hvor DI lagde hus til et møde mellem 20 virksomheder og Afrikas udviklingsbank, African Development Bank. Bankens repræsentant, Executive Director Mette Knudsen ser positive tendenser.
- Danmark er en stærk partner for African Development Bank, og potentialet for at øge danske virksomheders engagement er i høj grad til stede på tværs af det afrikanske kontinent. Vores møde med danske virksomheder i København viser, at appetitten er stor fra dansk erhvervsliv på en lang række af bankens services, siger hun.
Banken ønsker et samarbejde med virksomheder af høj kvalitet og standard. Og her har danske virksomheder masser at byde på, vurderer hun videre.
Læs også: Fra lobbyliv i Bruxelles til blikskur i Afrika
Lille dansk markedsandel
I DI ser Marie Gad også et stort uudnyttet potentiale for danske virksomheders leverancer til internationale organisationer som hvert år omsætter for milliarder af kroner fra Danmark og andre donorer til konkrete projekter og kontrakter, som virksomheder kan byde på. Desværre har danske virksomheder i dag en lille markedsandel af disse udbud.
- Det skyldes både manglende viden om udbudsmulighederne, men også at organisationernes udbudskrav ikke har tilstrækkeligt fokus på bæredygtighed og totalomkostninger, forklarer Marie Gad.
DI sætter løbende fokus på begge dele, hvilket også skete fredag. Marie Gads ser også frem til, at regeringens initiativer omsættes til handling. Det vil skærpe danske virksomheders engagement.
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.