Mattias Edström (tv) og Andreas Søgaard er stiftere af virksomheden Dripdrop, der står midt i en global succes

Foto: Dripdrop
08.01.25 DIB Nyheder

Otte år med fejl på fejl er afløst af global succes

Efter otte års ørkenvandring har danske Dripdrop fundet melodien og kan nu tilbyde miljørigtige paraplyer til hotelgæster i op mod 30 lande. I 2025 tager de en bid af det helt store æble.

I filmmusicalen Singin’ in The Rain folder en nyforelsket Gene Kelly en ellers velfungerende paraply sammen og begynder at synge og danse sig gennem byens piskende regn.

I virkelighedens verden er de fleste hotelgæster - nok også de nyforelskede af slagsen - interesserede i en tørskoet tur i byen. Og det har danske Andreas Søgaard løsningen på. 

Han er Founder af Dripdrop, som tilbyder hoteller en paraplyholder med særligt holdbare paraplyer, som gæsterne kan leje i op til 48 timer. Gæsten viser blot holderen et betalingskort og snupper så en paraply, som er lavet af genbrugeligt plastik. Hver gang man lejer en paraply, planter organisationen Eden Reforestation Project samtidig et træ for gæsten et sted i verden. Dripdrop er hoppet gennem mange vandpytter for at nå til en eksportsucces med paraplyer til over 1.200 hoteller i 26 lande. 

- Vi har arbejdet med paraplyer i ti år og prøvet at lave en regnvejrsløsning, som duer. De første otte år med fejl på fejl og de seneste to år er det så lykkedes os. Det, vi har fundet ud af, er, at jo smallere målgruppen er, jo bedre bliver løsningen, siger Andreas Søgaard.

Læs også: Sumeya vil skabe Nike for muslimske kvinder

Trial and error 

For ti år siden startede det hele med paraplyer, man lånte på en regnvejrsdag på strøget i København og Århus. Men det var bøvlet at annoncere for paraplyerne, og folk "langtidslånte” for mange af dem, fortæller Andreas Søgaard.

Systemet kørte i fem år, men kom aldrig rigtigt op at flyve. Dernæst forsøgte man sig med en app. Men folk gad ikke downloade en app for at låne en paraply. Det brugte Dripdrop så også nogle år på at erfare - inden ideen om hotelmarkedet blev født.

Hotelgæster tænker ofte, at når man har brugt penge på et hotelophold, så skinner solen selvfølgelig. Og hvis det mod forventning skulle regne, har hotellet sikkert en paraply, man kan låne. Men man tænker ikke på, at man nogle gange skal stå i kø for at få fingrene i en slidt paraply, som ikke kan klare mosten i Londons berømte regnvejr. 

- Vi tilbyder nu en automatiseret og nem løsning, som giver hotelgæsten en lysere dag i regnvejret: En bæredygtig paraply af høj kvalitet. Hotellerne skal jo spare på omkostninger og får derfor oftest fat i nogle dårlige paraplyer, siger Andreas Søgaard, der altså også løser den udfordring for hotellerne.

Han oplever samtidig, at hotellerne i dag har meget mere fokus på automatisering, samt at folk generelt gerne vil gøre ting selv. Det er netop de behov, Dripdrop tapper ind i. Og så appellerer løsningen også til større ansvarlighed hos hotelgæsterne idet det kun koster 20 kr. at leje paraplyen. Men hvis man forlægger den, skal man betale 200 kr. 

- Mange steder låner hoteller paraplyer ud, som de ikke ser igen. Med vores løsning kommer de tilbage 27 gange i gennemsnit. Hotelgæsterne bliver altså bedre til at aflevere dem tilbage, fordi de får ansvar for produktet. Det gør også, at løsningen er bedre for en mere cirkulær økonomi, for der bliver brugt færre ressourcer på nye paraplyer, siger Andreas Søgaard.

Læs også:  DI vil tilbyde 2 års gratis medlemskab til iværksættere

Bryder med kapitalistisk tanke

Bæredygtighed har altid været vigtig for virksomheden. 

- Vi vil ikke bygge noget, som gør verden dårligere. Løsningen skal være bedre både for profitten og for verden, og jeg tror på, at vores løsning skaber færre paraplyer i verden. Andre leverandører af paraplyer håber jo, at paraplyerne går i stykker, så kunderne køber nye. Men hvis en af vores paraplyer går i stykker, skal vi erstatte den med en ny, og det er dyrt for os. Vi har dermed et incitament til at skabe et produkt, som ikke går i stykker, siger Andreas Søgaard.

Han mener, at virksomheden dermed bryder med den kapitalistiske tankegang i køb-brug-smid-væk-kulturen.

- Vores forretningsmodel skaber incitament til at gøre noget godt for verden, hvor det ikke bare handler om at være billig og hurtig. Hotellerne køber også ind på tankegangen. De er også trætte af at se alt det spild, som foregår, siger Andreas Søgaard. 

Læs også: Nu må ApS’er også søge crowdfunding

Vokseværk og nye venner

Dripdrop har brugt de såkaldte Canute-programmer med fokus på internationalisering og grøn omstilling til at komme ud på markederne. Vokseværket, som betyder, at man er gået fra fire til 20 ansatte på bare to år, har rejst et behov for at være med i DI’s iværksætterordning.

- På et canute-program mødte vi for et halvt år siden DI. Og da vi har en plan om at åbne i New York og USA inden for et års tid, gav det alene i den forbindelse god mening for os at melde os ind i DI, fordi de har kontor derovre. Der er også andre ting, de kan hjælpe os med. Vi begynder jo at være mange mennesker, og vi vil gerne investere i, at både medarbejdere og ledere udvikler sig, og her kan DI også hjælpe med nogle kurser, forklarer Andreas Søgaard.

Han tilføjer:

- Med den fart, vi har på, kommer der hele tiden nye ting, vi skal forholde os til. Fx skal vi til at udarbejde en barselspolitik, og der kan vi også bruge DI som sparringspartner, siger han.

Dripdrop har i dag 600 kvm i Aarhus, hvor fire ansatte bygger selve maskinerne - paraplyholderne. Og så specialdesigner man paraplyerne og køber dem i udlandet. Og den voksende efterspørgsel efter løsningen gør, at man allerede har en venteliste med hoteller i New York.  

Du kan hilse på Andreas Søgaard på DI’s nytårskur for startups torsdag den 16. januar 2025, hvor han sikkert kan fortælle mere om, hvordan Dripdrop vil holde hotelgæster i New York tørre, mens de står i kø til frihedsgudinden eller Empire State Building.

Læs også: Sandahl: Iværksættere er vores hjerteblod

Startup i DI

Det får iværksættere adgang til i DI:

Gratis medlemskab i 2 år: Iværksættere kan få to års gratis medlemskab af Dansk Industri.

Netværk: Adgang til et omfattende netværk af over 20.000 medlemsvirksomheder.

Juridisk ekspertise: Adgang til juridisk rådgivning og ekspertise.

Internationalisering: Hjælp til at indtage nye markeder og udvide forretningen.

Rådgivning og støtte: Support og rådgivning fra DI for at fremme iværksætterens vækst og succes.

Arrangementer og workshops: Deltagelse i arrangementer, workshops og kurser, der er relevante for iværksættere.

Viden og indsigter: Adgang til viden, analyser og rapporter om relevante brancheemner og tendenser.

Politisk indflydelse: Mulighed for at få indflydelse på politiske beslutninger gennem DI's arbejde for at forbedre vilkårene for iværksættere i Danmark.     

For at blive en del af iværksætterordningen skal du opfylde følgende kriterier:

- Du har ansat din første medarbejder eller er i færd med at gøre det.

- Din virksomhed har maksimalt fire ansatte (direktøren/founder tæller ikke med).

- Din virksomhed er mindre end fem år gammel og er ikke en del af en koncern.

- Der er ikke tegnet overenskomst for virksomhedens ansatte.

Læs mere: DI.dk/startup

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Alex Randrup Thomassen

Alex Randrup Thomassen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 4749
  • Mobil +45 6043 5749
  • E-mail aran@di.dk

Relateret indhold