Virksomheder strømmer til DI i USA for rådgivning
Trumps kontroversielle start som præsident øger interessen for DI’s afdeling i New York, der arbejder tæt sammen med virksomhederne for at afkode den politiske retorik, fortæller DI’s lokale chef.
DI’s kontor i i New York oplever i disse dage en markant stigning i henvendelser fra danske virksomheder. Spørgsmålene spænder bredt fra de klassiske om opstart på det amerikanske marked og håndtering af operationelle udfordringer til nyere bekymringer om toldsatser, visumregler, det politiske landskab og risikovurderinger.
Det fortæller DI’s Managing Director Thomas Høgh Henriksen, der oplever virksomhedernes reaktioner på tætteste hold fra det regionale kontor.
- Vi ser en voksende interesse for at etablere produktion i USA. Men det er vigtigt at understrege, at en flytning af produktionen kræver grundige overvejelser. Det er en stor investering, der kun giver mening, hvis den styrker hele værdikæden. Her rådgiver vi vores medlemmer om at basere beslutninger på fakta frem for overskrifter og retorik, siger han.
DI arbejder desuden tæt sammen med danske virksomheder for at afkode den ofte hårde politiske retorik i USA.
- Retorikken kan virke kompromisløs for os i Europa, men det betyder ikke nødvendigvis, at udmeldinger bliver til konkret 1:1 politik. Det er en vigtig nuance, som vi hjælper virksomhederne med at forstå, forklarer Thomas Høgh Henriksen.
Læs også: Pisk og gulerod - Her er Trumps skattepolitik
Delstater støtter Paris-aftalen
Selvom Donald Trump har udtalt sig positivt om olie og fossil energi, går mange amerikanske delstater i en anden retning. Flere stater prioriterer grøn omstilling og bæredygtige løsninger, hvilket skaber nye muligheder for danske virksomheder. Senest har 24 delstater tilkendegivet, at de fortsat bakker op om Parisaftalens mål.
- Trump er en forretningsmand, og netop det kan være en fordel for danske virksomheder. Der er fortsat stor efterspørgsel på de innovative og bæredygtige løsninger, som Danmark er kendt for - især i delstater, der prioriterer grøn omstilling, forklarer Thomas Høgh Henriksen.
Med en eksport på 290 mia. kr. i 2023 er USA fortsat Danmarks største eksportmarked, og DI ser et stort potentiale i at udbygge danske virksomheders position i et marked, der fokuserer på teknologisk innovation og bæredygtighed.
Tæt samarbejde og klare mål
Formål med DI USA er at repræsentere danske virksomheders interesser og sikre, at de er bedst muligt rustet til at navigere i det amerikanske marked. Samarbejdet med Udenrigsministeriet og den danske ambassade er centralt for den indsats.
Senest har DI sammen med en række medlemsvirksomheder været på besøg hos centrale beslutningstagere i Washington DC samt New York, for at få et bedre indblik i, hvad vi kan forvente os af den nye Trump-administration.
DI Life Science har også etableret en taskforce for at styrke branchens muligheder i USA, og lignende initiativer overvejes for andre sektorer.
Læs også: Trump in da house – her er DI’s USA hjælp
USA-arrangementer klar
For at støtte danske virksomheder planlægger DI en række arrangementer i de kommende måneder. Allerede den 4. februar afholder DI et informationsmøde i Aarhus, hvor eksperter og eksterne oplægsholdere dykker ned i de vigtigste ændringer, der kan få betydning for danske virksomheder.
Den 27. marts afholdes en workshop i Odense, hvor virksomheder kan få konkrete værktøjer til at optimere deres go-to-market-strategier i USA. Workshoppen har fokus på hands-on løsninger og daglige eksportværktøjer.
Derudover tilbyder Danes Worldwide et webinar den 26. februar, der sætter fokus på regler og vilkår for danskere bosat i USA – et relevant initiativ for både privatpersoner og virksomheder med udsendte medarbejdere.
Læs også: Stor dansk appetit på USA i 2025
Brug DI USA
Hos DI USA er målet at hjælpe danske virksomheder til succes , også i et marked præget af politisk og økonomisk forandring.
- DI har været lokalt tilstede i USA siden 2006
- I dag har vi kontor i New York og Virginia
- Fra vores kontorer hjælper vi danske virksomheder med at komme ordentligt og sikkert i gang på det amerikanske marked
- Vi hjælper med mange af de vigtigste elementer for at komme i gang med USA. Fra de indledende tanker og analyse af marked til selskabsetablering, administration, revision, rekruttering, visum og forsikring af det lokale selskab.
- Afdelingen ledes til dagligt af DI USA's General Manager Thomas Høgh Henriksen
- Læs mere om DI USA og vores services her: DI USA | Få hjælp til selskabsetablering, eksport og rekruttering - DI
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.