Salgs- og marketingdirektør i VOLA, Birthe Tofting, har ifølge VOLA’s CEO Johannes Aagaard Saugbjerg - sikret, at design ikke blot er et æstetisk valg, men en strategisk kerneværdi i hele organisationen.

Foto: VOLA/PR
21.10.25 DIB Nyheder

Hun har gjort VOLA til et ikon i dansk design

Birthe Tofting, salgs- og marketingdirektør i VOLA A/S, har i år fejret sit 40-års jubilæum i virksomheden. Hun har sikret, at design er en strategisk kerneværdi i hele organisationen, og glæder sig over, at VOLA bliver vist frem, når hundredvis af europæiske politikere, embedsfolk og journalister samles i danske byer.

I mere end 50 år har VOLA A/S produceret armaturer på fabrikken i Horsens. VOLA er internationalt anerkendt, blandt andet fordi Arne Jacobsen designede de første armaturer til Danmarks Nationalbank. Siden har virksomheden flere gange modtaget ID Prisen, som er forgængeren til Danish Design Award.

En central drivkraft bag succesen er Birthe Tofting. Hun er salgs- og marketingdirektør og fejrer i år sit 40-års jubilæum i virksomheden.

Som kulturbærer i VOLA sørger Birthe for, at designtankegangen gennemsyrer hele virksomheden – fra fabrikken i Horsens til de ni udenlandske datterselskaber og forhandlere verden over. Som hun understreger:

- En forudsætning for at arbejde for VOLA er at forstå og kunne kommunikere værdierne i designet – og budskabet skal være det samme, uanset om det formildes af sælgeren, installatøren, eller CEO’en, siger Birthe Tofting i en artikel udarbejdet af Dansk Design Center.

Design er mere end et æstetisk valg

Mens mange andre virksomheder i 1990’erne begyndte at udlicitere produktionen til udlandet, har VOLA stået fast på at producere lokalt. Armaturerne er skabt til at holde i mange generationer, fordi de ældes med ynde og er designet til reparation. Birthes indsats har – ifølge VOLA’s CEO Johannes Aagaard Saugbjerg - sikret, at design ikke blot er et æstetisk valg, men en strategisk kerneværdi i hele organisationen.

- Birthe har været ankeret, der har sikret, at design altid har haft en strategisk plads i virksomheden. VOLA-designet udspringer af virksomhedens værdier, som hun har formuleret og kommunikeret både internt og eksternt. Sammen med direktionen sikrer hun, at alle beslutninger tages med udgangspunkt i brandets værdier,  fortæller Johannes Aagaard Saugbjerg.

Læs også: Vi skal hylde den danske fornyelsesevne

Del af mobil EU-udstilling

I dag producerer virksomheden kun én serie af armaturer – modulære, reparerbare og opgraderbare. Det er muliggjort ved at have produktionen tæt på; alle armaturer og tilbehørsdele produceres lokalt på fabrikken i Horsens, hvor VOLA Academy samtidig uddanner installatører, og hvor reservedele leveres til produkter helt tilbage fra 1968.

- Når vi laver en teknisk forbedring, sørger vi for, at de nye dele passer til de gamle modeller. Fordi vi har vores egen fabrik i Horsens, kan vi selv beslutte at producere reservedele til alle armaturer – også de ældste. Har man et ældre rustfrit stålarmatur, der er godt kalket til, kan vi renovere det, så det bliver som nyt igen, fortæller Birthe Tofting.

Netop VOLAs værdisæt med lokal produktion og langtidsholdbare produkter giver virksomheden særlig relevans i dag, hvor global usikkerhed og EU-krav til produkters planetære aftryk påvirker produktionsvirksomheder. Derfor er VOLA en af de fremhævede danske designvirksomheder i en mobil udstilling, som i forbindelse med EU-formandskabet bliver vist frem, når hundredvis af europæiske politikere, embedsfolk og journalister samles i danske byer.

- Det glæder os, at VOLA får en plads i de europæiske beslutningstageres bevidsthed. Hver måned besøger arkitekter fra hele verden vores fabrik, hvor de ser hele processen fra rå messing og stål til færdig vandhane. Hvis nogen var i tvivl, får de nu et levende bevis på, at vi stadig har vores produktion i Danmark, siger Birthe Tofting.

Hør mere om VOLA i podcasten ”Formstærkt design = bæredygtigt design

I forbindelse med EU formandsskabet har Creative Denmark  fået mulighed for at udstille cases i loungeområder for EU-landedelegater og international presse. Her er VOLA en af i alt 6 cases med fokus på bæredygtige og eksportérbare danske  løsninger.

I forbindelse med EU formandsskabet har Creative Denmark fået mulighed for at udstille cases i loungeområder for EU-landedelegater og international presse. Her er VOLA en af i alt 6 cases med fokus på bæredygtige og eksportérbare danske løsninger.

Foto: Foto: Vola/PR

Fakta

Vision Partner på Danish Design Award

Når Danish Design Award uddeles d. 21. november 2025 i Industriens Hus er VOLA med i et partnerskab, som Birthe Tofting har været med til at forme.

De 17 finalister, der er nomineret til awarden, vurderes efter fem designværdier: “Design for good”, “Pursue Beauty”, “Lead the way”, “Prove your impact”, “Solve Problems worth Solving”. Værdier som Birthe Tofting kan se afspejlet i VOLA:

”Vi laver ikke bare noget nyt for at lave noget nyt. Hvert produkt skal give mening – både æstetisk, funktionelt og følelsesmæssigt. Det skal kunne holde i generationer, kunne repareres og opgraderes, og det skal bidrage til et godt liv for dem, der bruger det. For mig er det essensen af godt design – og det, vi hver dag forsøger at leve op til hos VOLA,” siger Birthe Tofting.

Se mere om Danish Design Award

Lise Thomsen

Lise Thomsen

Fagleder, DI Kreative Erhverv

Relateret indhold