Konkurrenceevne og erhvervspolitik skal øverst på den europæiske dagsorden, slår fem topledere fast i det ansete politiske magasin, Politico.

Pressefoto, Grafik: Mathilde Hjortshøj Christensen
24.10.25 DIB Nyheder

Topledere i offensiv for konkurrencekraft

De fem CEO’s fra Mærsk, Novo Nordisk, Novonesis, Carlsberg og Danfoss efterlyser hurtig politisk handling for at styrke EU’s konkurrenceevne.

EU's comeback som global konkurrent er et de varmeste emner blandet politikere og erhvervsledere under det danske EU-formandskab. Der er et stærkt pres på, for at EU hurtigt gennemfører reformer, der blandt andet luger ud i mængden af rapporteringer, mens der  prioriteres grøn omstilling og innovation.

Fem direktører for nogle af landets største virksomheder bakker nu ekstra op om den dagsorden via DI’s indsats for at styrke konkurrencekraften. Kampagnen er netop blevet understreget med et større reklamefremstød i det ansete politiske magasin Politico, hvor topcheferne fra Novo Nordisk, A.P. Møller-Maersk, Danfoss, Novonesis og Carlsberg sætter ord på behovet.

- Jeg tror på Europas comeback, fordi vi allerede har fundamentet på plads. Men det kræver, at konkurrenceevne og erhvervspolitik sættes øverst på den europæiske dagsorden, siger Jacob Aarup-Andersen, der er CEO for Carlsberg Group.

Læs mere om Politico-kampagnen her 

Konkurrencedygtigt knudepunkt  

Novo Nordisk CEO Mike Doustdar fremhæver, at Europa i årtier har tabt terræn i forhold til investeringer i life science.

- Det er afgørende, at vores ledere handler nu for at beskytte Europas plads som et stærkt og konkurrencedygtigt knudepunkt for life science, siger han.

A.P. Møller – Mærsks CEO, Vincent Clerc, efterlyser dristighed i EU til gavn for virksomhedernes rammevilkår og dermed også Europas økonomi. Han peger blandt andet på behovet for forenklet regulering og viljen til at lede den grønne omstilling.

- For at få succes skal vi vende dagens ulemper ved at være first-mover til varige fordele, siger han.

Danfoss’ CEO, Kim Fausing, ser et stærkt fundament i Europas demokratiske afsæt samt en rig tradition for iværksætteri. Det skaber potentiale for at generobre EUs konkurrenceevne, hvis vi fordobler fokus på teknologier, hvor vi har en førerposition.

- Vi har teknologierne til at forvandle CO2-udfordringen til en stærk drivkraft for værdiskabelse og konkurrencefordel, vurderer han.

Ester Baiget, der er CEO for Novonesis, fremhæver, at de nødvendige teknologier og efterspørgslen efter nye løsninger faktisk allerede findes.

 - Men virksomhederne kan ikke gøre det alene. Regeringer skal skabe fremtidssikrede reguleringer, tilskynde til investeringer og hjælpe innovationer med at nå markedet hurtigere, siger hun.

Løfte i København

De fem topledere var også blandt de i alt 28 europæiske erhvervsledere, der 1. oktober lovede at øge deres investeringer i Europa med 50 pct. frem mod 2030, hvis vilkårene bliver forbedret til gavn for konkurrenceevnen.

Løftet blev afgivet ved “Copenhagen Competitiveness Summit”, der blev afholdt hos Dansk Industri. Her fik fire europæiske toppolitikere,  præsident for EU Kommissionen Ursula von der Leyen, Frankrigs præsident Emmanuel Macron, premierminister i Polen Donald Tusk og statsminister Mette Frederiksen, løftet i hånden.  

Copenhagen Competitiveness Summit var i sig selv en historisk begivenhed, forklarede DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen:

- Tiden er til, at europæiske ledere i erhvervsliv og politik sætter sig ud over særinteresser og trækker i samme retning for at fremtidssikre vores samfund og beskytte vores levevis. I dag viser den absolutte top af EU’s erhvervsliv, at de er klar til det, og nu er det op til de politiske ledere af Europa at vise handlekraft, sagde han den 1. oktober.

Et knæk i Europa-Parlamentet

EU's ambitioner om at styrke konkurrenceevnen led desværre et knæk i denne uge, da Europa-Parlamentet stemt nej til den regelforenkling omkring rapporteringer om bæredygtighed, som EU-Kommissionen havde fremlagt. 

Det skuffede DI dybt.

- Resultatet er ganske enkelt, at Europa-Parlamentets manglende virkelighedsforståelse rammer alle europæeres velstand, tryghed og arbejdspladser, konstaterede Lars Sandahl Sørensen. 

Læs hele DI's reaktion her. 

Overordnet satte DI konkurrence-kampagnen ”Turn setback into comeback” i søen, da Danmark overtog EU-formandskabet i sommer.

Rikke Wetendorff Nørgaard

Rikke Wetendorff Nørgaard

Underdirektør

Relateret indhold