I Vestjylland er køreplantimerne faldet med 27 procent fra 2010 til 2024. I Østjylland er der en lille stigning på 1 procent fra 2019 til 2024, men samlet set er der tilbagegang alle steder vest for Storebælt, viser ny analyse fra DI Transport.

Foto: Coloubox
17.02.25 DIB Nyheder

Se om der er færre busser i dit lokalområde

Alle steder vest for Storebælt falder antallet af bustimer samlet set. En ny analyse fra DI Transport viser op til 66 procents fald lokalt. Se også antallet af familier med ingen eller en bil i din kommune.

Selv om danskernes transportbehov stiger, er bussernes køreplantimer blevet reduceret med 12 procent siden 2010. Eksempelvis er over halvdelen af timerne i køreplanen forsvundet i  Frederikshavn og Struer, mens Holstebro Kommune har fået 66 procent færre bustimer siden 2010. Det viser en ny analyse fra DI Transport.

Analysen er baseret på buskøreplandata fra de regionale trafikselskaber og Trafikstyrelsen og den viser, at der flere steder i landet - blandt andet i Tønder Kommune - kun er skolebuskørsel tilbage.

- Den kollektive transport er centralt for vores sammenhængskraft, fordi den binder Danmark sammen og giver os muligheder. Mulighed for at komme på arbejde, mulighed for at passe uddannelse, fritidsaktiviteter, fritidsjob og fællesskaber. Alt det der får vores liv til at hænge sammen og giver den enkelte og samfundet værdi. Derfor skal vi som samfund prioritere den kollektive transport højt, siger transportpolitisk chef i DI Transport Rune Noack. 

Læs analysen: Færre busser i store dele af landet 

Busforbindelser er samfundskritisk infrastruktur

Ifølge Danmarks Statistik har 38 procent af de danske familier ikke en bil til rådighed. I de største byer er andelen højere, mens flere familier i landområderne har bil.

 - Virksomheder rekrutterer ofte medarbejdere fra et stort opland, og derfor er det afgørende med sammenhængende kollektiv transport, så det også er muligt at søge arbejde i en anden kommune, selvom man ikke har bil. Mange kommuner har udfordringer med at få pengene til at række, men investeringer i mobilitet og bedre kollektiv transport som f.eks. relevante busforbindelser er også erhvervs- og uddannelsespolitik, siger Rune Noack, DI Transport, og fortsætter: 

Erfaringer viser, at flere afgange og afgange uden for myldretiden giver flere passagerer i busserne. Og i en rundspørge blandt DI’s medlemmer fra 2023 viste det sig, at kollektiv transport har betydning for at kunne rekruttere medarbejdere hos syv ud af ti virksomheder.  

- Det er tankevækkende at se tilbage til perioden under corona, hvor busforbindelser blev opretholdt under nedlukningen, fordi det var samfundskritisk infrastruktur, siger Rune Noack, transportpolitisk chef i DI Transport.

Se antallet af timer de lokale busser kører i din kommune 
Se antallet af familier med ingen eller en bil i din kommune 

Bustimer i Danmark

Nøgletal fra analysen:
•    Køreplantimer for busser er faldet med 12 procent siden 2010, mens persontransportarbejdet er steget med 14,5 procent frem til 2023.
•    I Vestjylland er køreplantimerne faldet med 27 procent fra 2010 til 2024. I Østjylland er der en lille stigning på 1 procent fra 2019 til 2024, men samlet set er der tilbagegang alle steder vest for Storebælt. 
•    I 2010 kørte de kommunale busser 43.600 timer på vejene i Holstebro Kommune. I 2024 var antallet af timer skåret ned til knap 16.000. Et fald på 66 procent. I Frederikshavn og Struer er over halvdelen af timerne i køreplanen forsvundet. Tønder Kommune har skåret alt andet buskørsel end skolebusser væk.

Læs mere i analysen: Færre busser i store dele af landet 

Lise Bjørg Pedersen

Lise Bjørg Pedersen

Fagleder, Kollektiv transport & Cykling

  • Direkte +45 3377 4835
  • Mobil +45 2142 4732
  • E-mail libp@di.dk

Relateret indhold