David Heilmann solgte 1000 beredskabskasser på tre dage umiddelbart efter, at Troels Lund Poulsen anbefalede danskerne at være beredte på nedbrud.

Foto: ReadyBox
30.04.25 DIB Nyheder

Iværksætter gør danskernes prepping nemt

Familiens eget beredskab inspirerede iværksætteren David Heilmann til ”ReadyBox”. Minister udløste boom i efterspørgslen.

Det er jo egentligt et mærkeligt produkt, jeg sælger. For det skal forhåbentlig aldrig bruges, men det skal fungere, hvis behovet opstår.

Sådan beskriver iværksætteren David Heilmann ReadyBox, der helst skal stå ubenyttet hen i bunden af et klædeskab eller i kælderen. Siden starten af 2024 har boksen været hans løsning, der gør danskerne beredte, hvis hybridkrigen lammer forsyninger af el, vand  og varme.

Beredskabskassen med bl.a. nødradio, gasvarmer og vanddunke, er bygget op efter myndighederne anbefalinger til et 3-døgns lager. Ideen opstod, da han selv ville sikre at familien var beredt.

- Jeg er på ingen måde en prepper, men da svenskerne tilbage i 2023 anbefalede deres befolkning at have et beredskab, ville jeg personligt selv have det godt med også at være klar, så et nedbrud ikke skulle blive en utryg oplevelse for familien. Det nemmeste ville være at købe en samlet løsning, som jeg i givet fald blot kunne sætte kælderen. Men det produkt var der ikke på det tidspunkt, fortæller han.

Et par ugers søgen rundt på diverse websites viste nemlig ingen vej enkel vej til et privat beredskab. Flere preppersider endte i stedet med anbefalinger til, hvordan man skulle kunne klare sig i naturen og lave mad under åben ild.   

- Og det var jo slet ikke det dramatiske scenarie, jeg så for mig. Vi skal ikke flygte, men i stedet kunne få hverdagen til at fungere. Jeg ser det mere beredskabet som en forsikring på lige fod med andre forsikringer, hvor man køber sig en tryghed, hvis uheldet er ude, siger David Heilmann.

Læs også: Belært af katastrofeerfaring: Offentlige beredskabsplaner halter

To-delt mission

Den 51-årige iværksætter havde i forvejen erfaringer med at starte nye virksomheder og valgte derfor selv at udvikle en prepperkasse. Derefter indgik han aftaler med leverandører af de enkelte dele til boksen.

- Jeg så både en forretningsidé, men også et formål, hvor det handler om at gøre det nemt og enkelt for danskerne at få et beredskab. Det er ikke alle som lige kan overskue det, eller har tid til at skrue et kit sammen. Et bedre beredskab hos de enkelte danskere betyder jo også, at myndighederne kan fokusere mere på at hjælpe de svageste i samfundet, som ikke er i stand til at håndtere situationen selv, siger han.

Minister udløste boom i efterspørgsel

På daværende tidspunkt var der ikke danske anbefalinger til befolkningen, så derfor var interessen begrænset. Men der skete et skifte, da forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) i juni 2024 anbefalede, at danskerne skal kunne klare sig selv i tre dage.

- Det fik for alvor gang i efterspørgslen. I løbet af ganske få dage solgte vi 1000 bokse, fordi danskerne reagerede med det samme. Og vi har haft god aktivitet siden, selv om salget svinger meget afhængigt den generelle opmærksomhed omkring, hvor nødvendigt et beredskab er, fortæller han.

ReadyBox blev i øvrigt kåret som testvinder i Politikens test af prepper-kasser i november.  

Artikel fortsætter under billede

David Heilmann har nu solgt omkring 3000 bokse og potentialet er stadig stort blandt danskerne, da mange endnu ikke har et beredskab til tre dage.

Foto: Readybox

DI: Tæt samarbejde med erhvervsliv

Dansk Industri ser et stort behov for at danskernes beredskab styrkes og har derfor fremlagt flere forslag og initiativer.

- Et stærkere dansk beredskab kræver et langt tættere samarbejde med erhvervslivet, da private virksomheder har betydelig ekspertise og erfaring, som kan bidrage til at håndtere kriser effektivt. Det er ReadyBox et godt eksempel på, fordi virksomheden tilbyder en løsning, der kan understøtte samfundets behov for, at de enkelte borgere opbygger deres eget beredskab, så myndighederne kan koncentrere sig om at hjælpe samfundets svageste, siger branchedirektør for DI Forsvar og Sikkerhed, Joachim Finkielman.

Læs også: DI vil have vitale kriseopgaver i udbud 

Vil ekspandere til udlandet

David Heilmann har nu solgt omkring 3000 bokse og potentialet er stadig stort blandt danskerne, da flertallet stadig ikke har et beredskab til tre dage. Dertil har han indgået i flere partnerskaber med DI og andre organisationer, der tilbyder boksene til deres medarbejdere og medlemmer med rabat.

- Virksomheder og organisationer kan på den vis hjælpe deres medarbejdere til at opbygge et beredskab, siger han.

David Heilmann har desuden meldt ReadyBox ind i Dansk Industri.

- Det har jeg gjort for at styrke muligheden for at finde samarbejdspartnere, hvor der kan være et overlap af interesser. Det kan både gavne virksomheden, men også medvirke til gavne indsatsen for at øge danskernes beredskab, fortæller han.

Iværksætteren undersøger nu muligheden for at etablere sig i andre lande, og er derfor på udkig efter en investor, der kan hjælpe med at skalere virksomheden op. Hvis EU-kommissionen kommer med en generel anbefaling til Europas borgere om at opbygge et beredskab, kan det styrke efterspørgslen.  

Læs mere: DI's beredskabspolitiske udspil

Brug DI's beredskabs-værktøjer

Kriser kommer aldrig belejligt og de kan få store konsekvenser for din virksomhed. Analysér din virksomheds risici og sårbarheder med DI's værktøj og brug DI's skabelon til din beredskabsplan, så øger du både din virksomheds modstandsdygtighed og bidrager til et mere sikkert samfund. 

Besøg di.dk/beredskab

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Joachim Finkielman

Joachim Finkielman

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3673
  • Mobil +45 6187 1540
  • E-mail jofi@di.dk

Relateret indhold