Christian Thranes erfaringer fra udenlandske topjob håber han kan inspirere andre. Det er sundt at få et nyt perspektiv på Danmark og dansk kultur.

Foto: Nuuday
08.04.25 DIB Nyheder

Nuuday-topchef: Lederjob i udlandet er guld værd

Christian Thrane har styrket sin ledelse med over 14 år i udlandet. Han ser fordele og faldgruber ved dansk ledelseskultur. DI er enig: Thrane rammer en nerve.

Seks år i Malaysia som direktør i Digi Telecommunications. Fire år i Stockholm hos Telenor Sweden. Fire år i London hos BT Telecom. Og nu adm. direktør for danske Nuuday med hovedsæde i København.

51-årige Christian Thrane vendte ved årsskiftet hjem til Danmark efter næsten 15 år med internationale lederjob. Og de ledelseserfaringer er guld værd på flere niveauer, og han er ikke i tvivl om, at det har gjort ham til en bedre leder. De forskellige topjobs har også givet ham en række perspektiver på dansk ledelseskultur, fortæller han og starter med de positive:

- Jeg har ofte valgt som noget af det første i et nyt lederjob med et smil at fortælle, at jeg er dansk, fordi vi er kendt for at være åbne og ret direkte i vores kultur. Det har været en måde at italesætte, at jeg ikke veg udenom at tage de svære spørgsmål og den svære samtale, at jeg gerne vil have at folk siger, hvad de mener er det rigtige, hvilket jo ellers i mange lande bliver opfattet som konfliktsøgende, forklarer han og fortsætter:

- Som dansker er vi også kendt for at tage en åben dialog og tænke mere som et team i stedet for i et hierarki. På den måde støtter vi i højere grad hinanden. Generelt ser jeg det som min opgave som leder at sætte rammerne for at nå et mål og derfra inddrage teamet, som omsætter visionen til handling. Det er en utrolig vigtig opgave for mig, at retningen er tydelig, og at jeg bliver ved med at gentage budskabet, så folk tager det ind.

Løsninger udenfor mødelokalet 

I den proces har Christian Thrane mærket de kulturelle forskelle mellem forskellige lande.

- I Danmark løser vi gerne tingene ved selve møderne, fordi vi er ret direkte i vores facon, mens man i Sverige og Storbritannien hellere søger konsensus og løser tingene før eller efter møderne, så det ikke blev for direkte. Det var jeg lige nødt til at forstå og vænne mig til, da jeg arbejdede der.

Et andet perspektiv på at være dansk oplevede han også fra sin første chef i IBM, der var tysk. Da han kom til Danmark tog det ham år at greje danskerne, fordi han var vandt til at folk gjorde, hvad de blev bedt om uden at stille mange spørgsmål.

- I Danmark spørger man først om hvorfor? Og umiddelbart efter om tingene ikke kan gøres på en anden måde? Det var min tyske chef ikke vant til, men det er jo faktisk en stor styrke vi har.Bliver den brugt på den rigtige måde, giver det momentum, fordi man får folk bedre med på opgaverne, siger Christian Thrane.

Et spejl sættes op

En af Christian Thranes vigtigste læringer ved lederjob i udlandet er at få nye perspektiver på sig selv.

- Man får sat et spejl op foran sig som leder, som er en utrolig god måde at reflektere over, hvordan man påvirker andre mennesker. Er man dansk chef i Danmark, så spiller man jo på en kulturel hjemmebane. Som dansk leder i et andet land er reaktionerne funderet i en anden kultur, siger han.

Nuuday-chefen henviser til sit første internationale lederjob i Malaysia. I begyndelsen var han  udadvendt med sine holdninger til tingene, og reaktionen var tydelig: Folk holdt igen med deres reaktioner, hvilket han ikke var vant til fra Danmark.

- Der skulle jeg lære at bruge mig selv på en anden måde, hvor jeg holdt mine holdninger for mig selv længere, og først spørge ind til andres synspunkter. Af natur har jeg hurtigt en klar holdning til tingene og kaster mig ind i at løse problemerne. Det er en styrke, men det skal også balanceres, konkluderer Christian Thrane.

Direktørens inddragende ledelse betyder også, at et team skal sammensættes så teamet kommer i spil, og han også bliver udfordret.

- Det er vigtigt, at jeg bliver udfordret, så vi sammen kan nå et bedre resultat. Jeg er ikke bange for at ændre min holdning, hvis jeg får nogle bedre argumenter, siger han.

Læs også: Nuuday: Beskyttelse af kritisk data har aldrig været vigtigere 

Artikel fortsætter under fakta om Christian Thrane

Fakta

Christian Thrane 

  • 2025- : 1. januar tiltrådt som CEO for Nuuday
  • 2020-2024: Managing Director, Consumer Marketing, BT Group
  • 2016-2020: Chief Marketing Officer, Head of Consumer Division, Telenor Sverige
  • 2010-2016: Chief Marketing Officer & Chief Strategy and Corporate Affairs Officer, Digi Telecommunications (En del af Telenor Group) 
  • 2005-2010: Head of Consumer Products and Segments, Head of Consumer Sales and Channel Management, & Business Development Manager, Telenor Danmark
  • 2000-2005: Strategy Consultant & Executive Assistant for Global VP, IBM Business Consulting Services
  • Uddannelse: MSc i Economics and Business Administration fra Copenhagen Business School51 år.

Godt samarbejde rækker ikke

 Ledererfaringerne fra andre lande giver også et blik på, hvad vi kan blive bedre til i Danmark. Janteloven skal gemmes mere af vejen, og vi skal i højere grad fejre sejrene og være glade på andres vegne, når de gør det godt. Desuden er det ekstra afgørende, at vi i vores tilfredshed med at prioritere samarbejde ikke glemmer vigtigheden af spidskompetencer og selvfølgelig kerneopgaven, nemlig at udvikle og vækste forretningen.

- Evnen til at samarbejde er selvfølgelig vigtig, men vi skal også passe på med at overvurdere værdien af den. Der er hård international konkurrence, hvor viden om kernediscipliner som AI og kvantitativ læring er afgørende. Vi har heldigvis et velfungerende samfund, men må ikke undervurdere værdien af de andre ting. Se blot mod Sydøstasien. Det er ikke uden grund, at Kina og Indien er så langt, som de er, pointerer Christian Thrane og fortsætter:

- Som samfund er vi et godt sted, og jeg ser de skandinaviske lande som de mest avancerede samfund og markeder, når det kommer til digitalisering, tillid til systemet og uddannelsesniveau. Men det er også afgørende, at vi bliver et endnu bedre sted for innovation, kompetenceudvikling og investeringer.

Christian Thranes erfaringer fra udenlandske topjob håber han kan inspirere andre. For det giver unikke og værdifulde perspektiver på dig selv som leder.  

- Det er sundt at få et nyt perspektiv på Danmark og dansk kultur. Og for mig har det også været en meget værdifuld selvreflektion, hvor jeg har lært en masse af medarbejdere i andre kulturers reaktion på min ledelsesstil. Det lys kan man ikke få ved at blive i Danmark hele karrieren, så det er min klare anbefaling til andre, at de skal sige ja til den ledelsesudfordring, hvis den byder sig, siger Christian Thrane.

DI: Værdifulde internationale læringer

I DI deler chef for ledelsesudvikling  Pernille Erichsen, Nuuday-chefens syn på værdien af internationale hands-on erfaringer. Hun ser Christian Thrane som et godt eksempel på en leder, der bruger disse erfaringer til gavn for karriere og lederskab.

- De ledere, som har været udenfor Danmark har en klar fordel i globalt udsyn og forståelsen af de internationale markeder og kulturer. Det at kunne tilpasse sig forskellige ledelsesstile gør dig ikke bare til en bedre leder, men til en bedre strateg, der kan navigere i komplekse organisationer, siger hun og fortsætter:

- Samtidig giver det en skarpere forståelse for, hvordan danske styrker – som åbenhed og flade hierarkier – kan bruges strategisk, men også hvor de har deres begrænsninger.

Blandt begrænsningerne er netop at se værdien af samarbejde som et endemål:

- Her rammer Christian Thrane virkelig en nerve. Vi danskere er gode til samarbejde, men vi må ikke tro, at det er en erstatning for hårde beslutninger og eksekvering. I Danmark elsker vi processen, men glemmer nogle gange, at målet er vækst og resultater.

Se også: Tilmeld dig DI's internationale ledelsesuddannelse 

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Pernille Erichsen

Pernille Erichsen

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3092
  • Mobil +45 2724 2905
  • E-mail peer@di.dk

Relateret indhold