Dansk båddesign tilpasses Afrika og bygges lokalt
Den danske bådebyggervirksomhed Tuco Marine har lukket ordrer til Ghana Navy, og efter besøg fra Kenyas maritime ministerium på værftet i Faaborg tror CEO Jonas Pedersen på stort potentiale på det afrikanske kontinent.
På værftet i Faaborg har Tuco Marine Group netop haft besøg fra en højtstående delegation fra Kenyas maritime ministerium. Ifølge CEO Jonas Pedersen markerer det et vigtigt skridt i et voksende samarbejde mellem Tuco Marine og de Kenyanske maritime myndigheder. Med fokus på modernisering og kapacitetsopbygning i Kenyas maritime sektor – gennem brug af dansk ekspertise og teknologiske løsninger.
- Jeg rejser i denne uge til Kenya for at indgå i nærmere forhandlinger. Vi vil gerne levere design og teknik til både, der er tilpasset det miljø, de skal sejle i. Og med enklere løsninger, der gør det muligt både at producere og vedligeholde bådene lokalt, siger Jonas Pedersen.
Han har proof of concept med sig fra en aftale, der er indgået med Ghana Navy, hvor Tuco Marine er indgået i et joint venture med lokale bådebyggere under navnet Prozero Ghana.
- Vi havde kontakt med Ghana teamet første gang i 2018, så det har jo taget noget tid. Det gør det jo nok bare, siger Jonas Pedersen.
Læs også: ”Danskere er godt klædt på til Afrika”
Masser af gode kvalifikationer
”Bevar tålmodigheden” er derfor det bedste råd, Jonas Pedersen har til andre virksomheder, der kunne have mod på det afrikanske marked.
- Og så er vi nok kommet i gang, fordi vi ikke prøver at sælge de produkter, vi laver til andre markeder. Vi arbejder med et modulært design, der er tilpasset lokale forhold. Mange steder i Afrika er der masser af gode kvalifikationer på simpelt håndværk. Derfor skal de løsninger, vi tilbyder og præsenterer dernede også tilpasses den form for rimeligt simple håndværkskompetencer, som faktisk er på plads, siger Jonas Pedersen.
Derfor arbejder de også med en filosofi om, at alting skal kunne køre videre, selv hvis Tuco Marine ikke længere er i markedet.
- Det satser vi selvfølgelig på at være, for vi ser stort potentiale i hele den maritime sektor i Afrika. Men vi savner fra dansk side, at der investeres mere i uddannelse af lokal arbejdskraft, for vi skal sikre opbygning af brede langsigtede kompetencer. Det mangler der støtte til, synes jeg.
DI er i gang med at undersøge, hvorvidt det er muligt at uddanne lokale ghanesere indenfor bådbygningsbranchen ved trække på danske erfaringer som f.eks. TUCO Marine har gjort sig herhjemme og i udlandet.
Læs også: Afrikamillioner lander midt i kæmpe potentiale
Find også hjælp via DI Østafrika, som driver projekter med danske og lokale virksomheder, myndigheder og erhvervsorganisationer i Østafrika. Vores viden og netværk står altid til rådighed for vores medlemmer.
Vil du vide mere om muligheder i det globale syd, kan du kontakte chefkonsulent Clara Halvorsen på clha@di.dk
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.