Danske virksomheder skal bruge deres dyrebare tid på at udvikle nye, innovative produkter og skabe arbejdspladser - ikke på at lave indberetninger og udfylde pdf-filer, siger digitaliseringsminister Caroline Stage (M)

Foto: Digitaliseringsministeriet
21.05.25 DIB Nyheder

Manuelt arbejde fylder i 215 millioner indberetninger

Hver tredje af 215 millioner indberetninger til statslige myndigheder sker med lavt digitaliserede løsninger som PDF- og Word-blanketter, der udfyldes og sendes på mail. Det duer ikke i 2025, mener DI.

59 statslige myndigheder ejer de 1.874 forskellige indberetningsløsninger, som indgår i en ny kortlægning, som Digitaliseringsstyrelsen har udarbejdet.

Den viser blandt andet, at virksomheder via disse løsninger foretog mindst 215 millioner indberetninger i løbet af 2023.

- Statens krav om indberetninger har taget overhånd og er blevet for tung en administrativ byrde for vores virksomheder. Den nye kortlægning viser tydeligt behovet for, at vi nu lægger os i selen for at forenkle og automatisere meget mere. Danske virksomheder skal bruge deres dyrebare tid på at udvikle nye, innovative produkter og skabe arbejdspladser - ikke på at lave indberetninger og udfylde pdf-filer, siger digitaliseringsminister Caroline Stage i en pressemeddelelse om kortlægningen.

Læs også: Millionprojekt hjælper SMV’er med at opfylde lovkrav

Printet blanketter bør være fortid

I Dansk Industri (DI) er adm. direktør Lars Sandahl Sørensen fuldstændig enig med ministeren.

- Det er rigtig godt, at digitaliseringsministeren sørger for det her overblik. for når vi spørger virksomhederne, hvilke byrder de oplever, er der allerflest der peger på indberetninger til offentlige myndigheder, siger Lars Sandahl Sørensen.

Han påpeger desuden, at kortlægningen viser, at 1/3 af alle indrapporteringer i dag er mere eller mindre analogt, manuelt arbejde. Lavt digitaliserede løsninger, hvor der skal indberettes enten direkte via mail eller via PDF- og Word-blanketter, som sendes på mail udgør således 33 procent af det samlede antal løsninger. 

- Det her bør være et wake-up-call for politikerne. Det duer altså ikke, at indberetninger i 2025 skal foregå ved, at man får tilsendt eller downloader en blanket som skal printes, udfyldes, scannes ind og sendes retur. For derefter at blive behandlet manuelt i et ministerie bagefter. Det er den teknologiske udvikling altså kommet for langt til, siger direktøren.

Læs også: 1100 virksomheder ville høre om EU forenklinger

Realiser én indgang og tænk i næste skridt

Han mener, at løsningen er én samlet indgang for alle indberetninger, som der har været talt om i to årtier.

- Når halvdelen af selvbetjeningsløsningerne ikke engang ligger på virk.dk, er det ikke så mærkeligt, at virksomhederne farer vild i indberetningsjunglen. Nu må den fælles indgang simpelthen realiseres og næste skridt må være at se på, hvordan vi kan genbruge den data og tænke indberetninger på tværs, så virksomhederne skal rapportere enklere og smartere, siger Lars Sandahl Sørensen.

Læs også: DI’s Juravagt holder sølvbryllup med 60.000 årlige opkald

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Kristina Westerberg Thomsen

Kristina Westerberg Thomsen

Konsulent

  • Direkte +45 3377 3398
  • Mobil +45 5164 8000
  • E-mail krwt@di.dk

Relateret indhold