Designdrevne værktøjer og viden kan hjælpe virksomhederne med at navigere i usikkerhed og skabe forretningsmodeller, der er robuste nu og i fremtiden, siger Henriette Søltoft, vicedirektør i Dansk Industri.

Foto: Sif Meincke
10.06.25 DIB Nyheder

Design batter på bundlinjen - få et gratis tjek

Brug af design skaber øget konkurrencekraft, forbedret salg, styrket brand og højere brugervenlighed viser ny undersøgelse. Få et gratis designtjek.

En ny undersøgelse blandt 600 virksomheder  med mere end 10 ansatte viser, hvordan design skaber værdi i praksis. 28 procent af virksomhederne svarer i Design Delivers 2025, at de bruger design som en central del af strategien. 33 procent svarer, at design er en integreret del af deres udviklingsprocesser. 

Det betaler sig for dem.

9 ud af 10 virksomheder, der bruger design i en eller anden grad, oplever, at det skaber værdi – blandt andet i form af øget konkurrencekraft, forbedret salg, styrket brand, højere brugervenlighed og evnen til at skille sig ud fra konkurrenterne. 

- Undersøgelsen bekræfter os i, at design er en vigtig ingrediens i dansk erhvervsliv.  Vi ved, at designdrevne værktøjer og viden kan hjælpe virksomhederne med at navigere i usikkerhed og skabe forretningsmodeller, der er robuste nu og i fremtiden, siger Henriette Søltoft, vicedirektør i Dansk Industri.


Uden design - intet GH Form

En af de virksomheder, som har brugt design til at udvikle sig i takt med verdens forandring er GH Form – et familieejet jernstøberi i Borup. Mens mange danske jernstøberier måtte lukke med den stigende globalisering i 90’erne, formåede GH Form at transformere sig ved at samarbejde med nogle af landets førende arkitekter og designere.

Det betød, at de gik fra at være underleverandører til industrien til en anerkendt produktionsvirksomhed, som giver Danmarks byrum identitet med gade- og parkudstyr.

- Uden design var der ikke noget GH Form. Vi har prøvet at designe vores egne produkter, men de sender de forkerte signaler og har ikke samme salgsværdi, så det er vi for længst stoppet med. Magien sker i sammensmeltningen af vores viden om materialer og produktionsteknik, og designerens blik for funktionalitet og æstetik, siger Christian Wolff-Petersen, ingeniør og ejer af GH Form.   

GH Form står blandt andet bag Citybænken, udviklet i samarbejde med den anerkendte designer Nanna Ditzel, samt en række ikoniske serier af byrumsinventar skabt i samarbejde med design- og arkitektvirksomheder.

Design er med andre ord tænkt ind fra starten af produktudviklingen, og det har hjulpet virksomheden med at imødekomme bæredygtighedskrav. Alt hvad GH Form producerer er nemlig lavet af et restprodukt: små metalkugler, som er trykket ud af hullerne i perforerede plader.

- Det har gjort, at vi kan levere udstyr til miljøcertificerede byggerier, og det er afgørende for vores fremtid som jernstøberi i EU, siger Christian Wolff-Petersen.

Læs mere om GH Forms arbejde med design

Mange virksomheder misser værdien af design

Men Danmarks designressource er langt fra udtømt. 2 ud af 5 virksomheder går potentielt glip af den merværdi, som design kan skabe, ved kun at bruge design som sidste finish eller ved slet ikke at bruge det.

Størstedelen af de virksomheder, som er non-users, anser design som irrelevant – på trods af, at de efterspørger præcis de kompetencer, design bidrager med: udvikling af produkter, services, kundeindsigt og digitale løsninger.

- Mange virksomheder mangler stadig viden om, hvad design er og kan. I DDC har vi sat os for at gøre danske virksomheder førende i at konvertere brug af design til konkurrencekraft. Derfor deler vi viden og værktøjer fra hele designfeltet for at inspirere flere virksomheder til at bruge design på produktionsgangen, på fabriksgulvet og i produktudviklingen. Det er godt for virksomhederne og dermed godt for Danmark, siger Martin Delfer, direktør i DDC.

Få et gratis designtjek

Vil du vide, hvordan din virksomhed kan få (mere) værdi ud af design?

DDC tilbyder et gratis designtjek – en 1:1 samtale, hvor vi sammen ser på, hvor der kan ligge et uforløst designpotentiale i jeres virksomhed, og hvordan I kan tage de første eller de næste skridt mod at bruge design mere strategisk.

Ræk ud til  Kimmie Tentschert på kit@ddc.dk for at høre mere.

Design Delivers 2025

Design Delivers 2025 nøgletal:  

Design Delivers 2025 er en spørgeundersøgelse foretaget af Megafon for DDC – Dansk Design Center og Dansk Industri. 600 private virksomheder med mere end 10 ansatte har medvirket i undersøgelsen

9 ud af 10 virksomheder, der bruger design, vurderer, at det skaber værdi for:

  • Konkurrencekraft (90 %)
  • Salg (92%)
  • Brugervenlige løsninger (89 %)
  • Brand (92 %)
  • Evnen til at differentiere sig fra konkurrenter (93%)

Læs mere om Design Delivers 2025 hos Dansk Design Center

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Lise Thomsen

Lise Thomsen

Fagleder, DI Kreative Erhverv

  • Direkte +45 3377 4795
  • Mobil +45 2949 4435
  • E-mail ltn@di.dk

Relateret indhold