28.11.22 DI for iværksættere Månedens iværksætter

Hvordan skalerer du din impact startup til udlandet?

I december i år afholdes der igen ”Go Green Global” i DI med formålet om at vise danske impact løsninger frem for et internationalt publikum og samtidigt inspirere flere iværksættere til at tænke globalt, så Danmark også bliver landet, hvor idéerne kommer ud at flyve.

Vi har snakket med iværksætterne Magnus Schou og Thomas Munch Larsen, der deltog i Go Green Global sidste år, om deres vigtigste råd til internationaliseringsrejsen.

Nu er der gået et år - hvad er der sket med jeres virksomhed på den tid?

Magnus Schou, Owayy:
- For et år siden rebrandede vi virksomheden fra GoGlamping til Owayy og introducerede samtidig en ny platform, som skulle understøtte vores vækst, koncept og teknologi i Danmark og til nye markeder. Siden da er vi gået aktivt ind i Sverige og Norge, og har samlet set omkring 150 overnatningssteder i de to lande.

Thomas Munch Larsen, Aguardio:
- På det tidspunkt var vi fire fuldtidsansatte og på udkig efter en større investor til at vækste Aguardio. I dag er vi otte fuldtidsansatte, har to åbne jobpositioner og er ved at vækste virksomheden med afsæt i en større investering, vi landede i sommer.

Læs mere om Dansk Industris internationale ydelser her.

I har haft travlt, kan jeg høre. Det er jo altid dejligt. Hvad var så jeres vigtigste takeaway fra Go Green Global?

Magnus Schou, Owayy:
- Når man skalerer til nye markeder er det enormt vigtigt at inddrage de nye kunder i udviklingen af produktet. Derfor er det vigtigt at lytte til kunderne og være fleksibel i forhold til at tilpasse produktet på baggrund af feedback. Det var interessant at høre om GoMores tilgang til onboarding af talent i udlandet, hvordan onboardingen foregik på deres HQ i København med resten af teamet, for efterfølgende at åbne og flytte ind på nye kontorer i det givne land.

Thomas Munch Larsen, Aguardio:
- Det er et godt spørgsmål, specielt nu hvor det er et år siden, og der er sket meget. Umiddelbart vil jeg sige netværk, bedre indsigt i det at fundraise og inspiration til vores vækstrejse.

Hvis I skal give et råd til andre iværksættere, der kigger udover Danmarks grænser – hvad skal det så være?

Magnus Schou, Owayy:
- Test flere nye markeder af og indsaml så meget data som muligt. Udpeg derefter et til to markeder, test produktet af og se, om det performer efter de mål, I har sat. 
Er der den ønskede interesse, så fokuser på at vækste de markeder, lyt til jeres kunder og juster løbende. Selvom lande minder om hinanden (især i Norden), er der ofte en stor forskel på forbrugeren og forbrugeradfærden.

Thomas Munch Larsen, Founder & CEO, Aguardio:
- Spring ud i det. Søg og brug netværk. At deltage i Go Green Global er faktisk et godt startsted.

Hvis du ønsker at tilmelde dig, kan du gøre det her, hvor du også kan læse mere om eventet.

Du kan læse mere om Aguardio her og om Owayy her

Katrine Haahr Riisberg

Katrine Haahr Riisberg

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 4934
  • Mobil +45 2883 2878
  • E-mail kahr@di.dk

Relateret indhold