Vi rådgiver dig

Sådan ekspanderer Cocohagen hurtigt og nemt i USA

Cocohagen i Nordsjælland laver ’cocohagen’, som er plantebaseret kakaotrøfler. Små sunde snacks, som man blandt andet finder i mødelokalerne på hoteller og konferencecentre, i Irma, der har sin egen udgave, strømlinet med butikkens brand og på kaffebarer herhjemme og i udlandet.

For direktør Asbjørn Diemer er Cocohagen ikke bare et produkt, der skal være sundt og smage godt. Der er nøje tænkt over de værdier, der knytter sig til den lille plantebaserede kakaotrøffel i forskellige smagsvarianter. Når en kunde vælger Cocohagen, sender det også et signal om bæredygtighed, sundhed og ansvarlighed hos kunden. 

”Jeg har villet lave et Heroprodukt, forstået på den måde, at det er et produkt, du ikke skal kunne skyde ned. Vi tager altid et bedre valg, hvis kan”, forklarer han og giver et eksempel med emballagen, som er bæredygtigt i form af svensk birketræ.  

Samme salgskanaler til private og engros 

Det er med andre ord et produkt, hvor der bliver arbejdet målrettet med fortællingen og brandet, for det er det, der sælger det, og det sker i høj grad digitalt. Blandt andet på virksomhedens webside, hvor alle kan købe i webshoppen.  

”Det er vores egen private kanal, som fylder rigtigt meget hos os, fordi vi bruger den til at lede kunderne derover, når vi er ude i verden. Den kører virkelig godt med høje konverteringstal og loyale kunder”. 

Men en ting er, hvor kunderne skal ende deres købsrejse. Hele arbejdet med at få dem ledt derhen foregår digitalt, især via sociale medier. Uanset om der er tale om private eller professionelle indkøbere.  

”Jeg skal have fat i alle mulige forbrugere på den digitale gågade. Når det handler om coffeeshop-kæderne – hvor er indkøberne så? De er de samme steder som forbrugerne. På sociale medier som Pinterest, LinkedIn, Instagram, Facebook og Tik Tok. Indkøberne har den samme adfærd som forbrugerne. De surfer på nettet, de søger, de bliver inspireret, og så tager de ideerne med på arbejde. De kan lige så godt finde deres næste produkt en lørdag aften, efter ungerne puttet, som i arbejdstiden. Det har været den største øjenåbner for os. Det med at køre med gammeldags priser og leveringsbetingelser og præsentationer, det gør vi slet ikke”, fortæller Asbjørn Diemer. 
 
Derfor er der heller ikke noget med småt, når man lægger en ordre i Cocohagens webshop. Der er ingen krav om mindstekøb, uanset som du handler privat eller som virksomhed. Det skal være let at købe og let at holde op igen, forklarer han.  
 
Læs også: Den digitale kunderejse, vejen til vækst 

Online markedsplads giver nye kunder 

Seneste nyt på den digitale rejse for Cocohagen er den digitale B2B-markedsplads Faire. Målet er at finde de kunder, man ikke ved er derude. Og valget faldt på Faire, fordi det er intuitivt og let – også for leverandøren. Faire har den samme tilgang som Cocohagen selv. Der er intet med småt, og det kostede ikke noget at prøve i starten, for prisen er provisionsbåret. 
 
imagergvp.pngAsbjørn Diemer fortæller, at han brugte ganske få timer på at få oprettet butikken og produkterne på markedspladsen. Derefter tog det en uges tid med de forskellige godkendelser og verificeringer af virksomheden og ejeren (produkterne er på forhånd godkendt til eksport, red), og så var han i gang.  

Og indtil videre har det været en positiv oplevelse, og målet om at nå de ukendte kunder er man i gang med at nå. For nylig fik Cocohagen en ordre fra en kunde i Pennsylvania i USA. Ordren landede mandag, tirsdag var den pakket og sendt. Onsdag kom den til USA, torsdag var den i tolden, og fredag landede varerne hos kunden.  

”Vi ville aldrig have fundet den kunde selv, og jeg tvivler på, at kunden ved, hvor I verden, vi er”, siger Asbjørn Diemer. 

Download: Listen med 350 B2B online markedspladser, du kan sælge på i USA
 
Næste skridt bliver at promovere og markedsføre mere på Faire, for lige nu kører det hele lidt af sig selv.  

For Asbjørn Diemer handler det ikke så meget om omsætningen endnu, for markedspladsen er et forsøg, og webshoppen er kun en del af Cocohagens forskellige salgsstrategier. Men det handler om at være klar. At se, hvilken vej udviklingen går og kunne rykke på det.  

”Det er den vej, jeg skal gå, hvis jeg skal have nye kunder i USA”, fortæller han.  

Læs også: Amerikanske SMV´er er 10 gange bedre til e-eksport end danske 

Relateret indhold