14.11.22 Vi rådgiver dig Nyheder

Få del i salget på verdens største B2B e-commerce platform

Danske virksomheder er inviteret med i en Dansk Online Pavillon på verdens største B2B e-commerce platform. Dette som følge af et samarbejde mellem Udenrigsministeriet, Dansk Erhverv, Landbrug & Fødevarer og DI e-commerce. Er det noget for dig, så læs med her.

Dansk Industri har fokus på e-eksport og lancerer løbende guides, artikler og analyser om dansk e-eksport og holder en årlig e-eksportdag for medlemmer.

Det meste er til salg på verdens største B2B e-commerce markedsplads - Alibaba

Generelt er danske virksomheder dog tilbageholdende med at sælge via onlinemarkedspladser, men i resten af verden er man i fuld gang. På verdens største e-commerce markedsplads for B2B, Alibaba.com, kommer 1000 nye virksomheder til hver dag.

Hvad er Alibaba?

De fleste har været på farverige markeder i udlandet, hvor man kan købe alt mellem himmel og jord. Det kunne godt være et billede på Alibaba.com, som i dag er verdens største e-commerce markedsplads for B2B og engros-salg. Der findes 40 forskellige varekategorier og mulighed for salg på 18 forskellige sprog, og ifølge Alibaba kommer der hver dag 1000 nye sælgende virksomheder til.

Disse informationer blev delt af Alibaba selv, til et inspirationsmøde i oktober, hvor danske virksomheder var inviteret ind i Industriens Hus for at høre, om Alibaba som salgskanal var noget for dem. De deltagende virksomheder kom fra mange forskellige brancher, de fleste med det til fælles, at de sælger B2B og er interesseret i at nå nye kunder gennem e-eksport.

Du kender måske mest Alibaba, som en dominerende e-commerce platform på det kinesiske marked, hvor de er så store at Alibabas salg alene i Kina udgør 23% af alt e-commerce detailsalg i hele verden. Ja - næsten en fjerde del af hele verdens e-commerce detailsalg iflg. Alibaba selv. Men – det er ikke længere kun en kinesisk indkøbskanal for forbrugerne, Alibaba er en stor global online handelsplads og har også fået fodfæste i Europa og USA.

Læs også: Her rykker B2B salg 7,2 gange hurtigere

Hvor er potentialet?

Til mødet med Alibaba fortalte de, at særlig 12 produktkategorier er i vækst og at de generelt oplever efterspørgsel på danske og nordiske produkter, dette fordi danske produkter er kendt for kvalitet og er til at stole på.
Fra Alibabas præsentation

Designet til B2B salg

Alibaba.com har til formål at gøre det lettere at handle digitalt på tværs af grænser. Derfor er det heller ikke bare en online handelsplads. Alibaba.com har løsninger for betaling og fakturering, eksport og logistik, markedsføring og Cloud-løsninger.

Platformen er designet til globalt B2B salg og er til stede i over 200 lande og regioner. Den er især blevet stor i USA, Indien, Canada, Brasilien og Australien. Derfor er den også interessant for danske virksomheder, men herhjemme er vi tilbageholdende med at udnytte muligheden for salg via markedspladser.

En helt ny analyse fra DI om onlinesalg viser, at kun seks procent af SMV’er med mellem 10 og 100 ansatte sælger via markedspladser, og tallet er ovenikøbet faldet med et procentpoint i forhold til sidste år.

Det står i skærende kontrast til fx det amerikanske marked, hvor den samme type virksomheder har accelereret salget betydeligt, og hvor salg via markedspladser i dag er mainstream.

Læs også: Amerikanske SMV´er er 10 gange bedre end danske

Ifølge Digital Commerce 360, der overvåger de amerikanske markedspladsers udvikling, så vokser e-commerce via markedspladser 7,2 gange mere end andet e-commerce salg i USA. Og fra 2021 til 2022 er B2B salg på amerikanske markedspladser vokset med 130 procent, i følge B2B analysen fra Digital Commerce 360.

Indkøberne fortæller, at de finder nye leverandører, og virksomhederne finder nye markeder. For indkøberne gælder det desuden, at hele 47 procent tilkendegiver, at de har købt mere eller betydeligt mere på markedspladser efter Covid19.

Med andre ord – danske virksomheder kan have en interesse i at komme i gang, både for at sikre nye markeder, men også for at undgå at blive hægtet af. Der er ganske enkelt et vækstpotentiale, som vi endnu ikke udnytter godt nok.

Hvordan kommer du i gang?

Med tre steps har Alibaba gjort det let at komme i gang. Groft sagt opretter man sin virksomhed, uploader produktbilleder og information, og så er man klar til at markedsføre sig og sælge. Derudover er der mulighed for at købe lokale nøgleord, som sikrer, at ens produkter ligger højt i søgningerne, og samtidig er der skabt et rating-system, hvor gode ratings også sender produkterne og dermed virksomheden højere op i søgeresultater. Når man lister sine produkter på Alibaba, bliver produktbeskrivelserne automatisk oversat til 18 forskellige sprog, hvilket for mange danske SMV´er er en rigtig god hjælp.

Find her:  Guiden til at komme i gang på Alibaba.

Skal Dansk Industri hjælpe med dit online salg?

Du kan få hjælp til at vækste din virksomhed online hos Dansk Industri. Vi udgiver analyser, hvor online salg er i fokus.  Download her Fakta om Onlinesalg og her Danskernes e-commerce tracker

 

e-commerce