01.12.22 DI e-commerce Nyheder

Få hjælp til din e-eksportstrategi

Danmark er bagefter på vores største eksportmarkeder, når det gælder e-eksport. Det er en skam, for når man udnytter muligheden, kan det aflæses på bundlinjen. I en analyse udført af DI for nylig, hvor 4000 virksomheders regnskaber for 2020 blev gennemgået, tegner der sig et billede af at median indtjeningen per medarbejder stiger med 102 procent, for en virksomhed med eksportsalg og yderligere 23 procent for den virksomhed, der e-eksporterer, altså har online salg over grænsen.

E-commerce vokser, det gælder også B2B salg

På de store eksportmarkeder som fx Tyskland, UK og USA finder B2B-indkøberene typisk deres nye leverandører gennem de e-commerce platforme der er til rådighed i deres eget land, fx eBay, Amazon, og Alibaba.com. Hvis ens produkter ikke er til rådighed på de lokale e-commerce platforme, forpasser man en gylden mulighed for at skabe kontakt til indkøbere i markedet, og giver samtidig ens konkurrenter en mulighed for at udbygge deres salg.

Læs også: Salget rykker online i USA


Store forskelle mellem e-eksportmarkederne

Ligesom med al anden eksport, er der ikke én vej der passer til alle e-eksport markeder. Derfor har DI i samarbejde med Udenrigsministeriets The Trade Council, Erhvervshusene, NETS, og Danske Bank udarbejdet fem ”Markets Overviews” på e-eksport til Norge, Sverige, Tyskland, UK og USA – for at gør det nemt for danske virksomheder at komme i gang.

Find her: Fem Markets Overviews til e-eksport

Der er forskel på markederne, både i forhold til hvilke online salgskanaler der er findes på markederne, men også i forhold til de købspræferencer, som køberne har i hvert land. Det er vigtigt for din virksomheds succes med e-eksport, at du er opmærksom på det.

Udover forskellige online salgskanaler, har hvert land har også forskellige logistikleverandører og betalingspræferencer, som er vigtige at få styr på. Der er naturligvis også egen lovgivning og regler omkring online salg.

Sidst, men ikke mindst, skal du huske, at varer der handles gennem online salgskanaler stadig er underlagt de samme regler omkring eksportdokumentation som alle andre varer. Det slipper vi ikke for.

Find: DI´s eksporthåndbogen med opdatering fra 150 lande her


Der er hjælp til e-eksport

Kompleksitet kan være overvældende, når man bare gerne vil ud over stepperne med sit salg. E-eksport kan være den hurtige vej til det. Derfor er der søsat hjælp til de danske virksomheder, ikke kun hos Dansk Industri, men også Erhvervshusene og Udenrigsministeriet som har oprustet på området og har ansat konsulenter til at hjælpe dig på vej. Hos Danske Bank findes der hjælp gennem bankens erhvervsrådgivning.


Skal Dansk Industri hjælpe med dit online-salg? 

Dansk Industri har i 2022 etableret en ny tværgående medlemsservice DI e-commerce, som samlingspunkt for alle de aktiviteter og støttemuligheder der kan fås fra DI for at øge virksomhedernes e-eksport. Vi udgiver analyser, hvor online salg er i fokus. Vi laver guides, vi har fx samlet en liste med 400 B2B online markedspladser i USA, download den her. Vi dele viden, erfaringer og vi sætter fokus på den årlige og tilbagevende e-eksportdagen 2023 i Juni

 

Relateret indhold