17.05.22 Vi rådgiver dig Nyheder

Tre salgskanaler du bør overveje

De seneste år er flere nye salgskanaler dukket op, og mange virksomheder overvejer, hvilke de skal kaste sig over. Bliv klogere på D2C, O2O og online markedspladser.

Forsyningskæderne er under forandring, og de klassiske salgskanaler er udfordret, hvis ikke de følger med forbrugerne og ikke fungerer på den præmis, som salg anno 2022 kræver. Derfor har vi kigget nærmere på, hvilke salgskanaler der er værd at holde øje med.

Blandt de største trends indenfor e-commerce er D2C (direct-to-consumer), men også O2O (online-to-offline) er relevant for mange virksomheder. Og så er online markedspladser umulige at komme udenom. I Danmark er vi et webshop-land, og derfor har vi ikke den fulde forståelse af markedspladsernes muskler og de fordele og ulemper, der er ved at sælge via online markedspladser.

”Ofte er det ikke et valg mellem de traditionelle salgskanaler og de nye, men mere et spørgsmål om at få dem til at samarbejde og spille hinanden gode,” siger Mie Bilberg, chefkonsulent i DI e-commerce. 

D2C

Direct-to-consumer salget har taget fart de seneste år, og mange producenter og brands har blikket rettet mod mulighederne ved at sælge direkte til kunderne.

D2C springer mellemleddene over og giver helt nye muligheder for at indsamle kundedata og skabe en brandoplevelse for kunderne. Men det kræver også, at du selv tager hånd om marketing, bygger en webshop mm., som forhandlerne ellers har taget sig af.

I DI e-commerce har vi været i dialog med flere virksomheder, som enten overvejer at starte med D2C-salg eller droppe det. For begge spiller forholdet til forhandlerne en afgørende rolle i deres overvejelser. Men det bør ikke være et enten eller. Altså egne online salgskanaler eller salg via forhandlere. Det handler om at få din D2C-salgskanal til at spille sammen med dine forhandlere i stedet for at konkurrere mod dem, fortæller Mie Bilberg, chefkonsulent i DI e-commerce.

”Når en producent går online og tager ansvar for dele eller hele kunderejsen, skaber det mulighed for at uddanne kunderne og skabe appetit på produktet, så kunderne er langt mere købsklare, når de ser varerne i andre sammenhænge,” siger hun.

Et godt eksempel er Odense Marcipan, der i flere år har solgt deres produkter direkte til forbrugerne via egen webshop. Webshoppen giver forbrugerne adgang til produkter, som ikke er på hylden i supermarkederne, fordi det er udenfor sæson. Samtidig bliver webshoppen også brugt til at teste nye produkter af, inden de sættes i storproduktion. På den måde får forhandlerne et mere træfsikkert udvalg på hylderne.

Hør om Odense Marcipans opskrift på vellykket D2C-webshop til konferencen ”Den digitale kunderejse – fra strategi til online salg og vækst”. 

O2O

Engang snakkede man om de fysiske butikkers snarlige død. Det gør man ikke længere. Tværtimod. O2O (online-to-offline) handler om at bruge online kanaler til at få kunderne i de fysiske butikker.

Arla er en af de producenter, der har kastet sig over O2O. I stedet for at sælge mælk og smør online fra egen webshop sender de købene videre til forhandlerne. Når kunder bruger Arlas store opskriftsunivers, kan de lægge varerne i kurven hos eksempelvis Coop.dk Mad.

Hør Arlas oplæg om deres e-commerce løsning fra konferencen ”Den digitale kunderejse – fra strategi til online salg og vækst”. Se eller gense konferencen.

Online markedspladser

Når vi taler om online salgskanaler, er det svært at komme udenom online markedspladser og særligt Amazon. I Danmark frygter vi Amazon, nok også med rette, men e-commerce giganten er også mulighedernes land. Amazon har gjort det nemt for små virksomheder at komme hurtigt ind på nye markeder og i gang med e-eksport.

I DI e-commerce er vi flere gange stødt på medlemmer, der vil e-eksportere til nye markeder på klassisk vis med egen webshop eller gennem agent. I Danmark er vi bedst trænet i webshopsalg, men når online salget domineres af Amazon på vores største eksportmarkeder, bliver vi nødt til også at interessere os for Amazon og andre online markedspladser.

The Army Painter er en dansk virksomhed, der har fået succes med Amazon. De håndterer selv salget på de europæiske Amazon kanaler og har ved at være “hands on” lært, hvordan det fungerer. I USA har de en agent til at håndtere salg og kundeservice. Ved at være synlige på Amazon, tage kontrol over deres online produktbeskrivelser og sikre gode produktbilleder har The Army Painter bygget et stærkt brand, som driver salg, ikke bare online, men også offline i butikkerne, fordi de bliver genkendt. 

Du kan høre The Army Painters tilgang til Amazon fra konferencen ”Den digitale kunderejse – fra strategi til online salg og vækst”. Se eller gense oplægget.

Mia Laursen
Skrevet af:

Mia Laursen

Relateret indhold