12.09.22 DI e-commerce Nyheder

Fem e-commerce trends fra Kina

Gruppekøb, Key opinion consumers og social commerce er alle trends på det kinesiske e-commerce marked. Emma Lieser, konsulent hos Dansk Industri i Shanghai, har set nærmere på de fem største e-commerce trends .

Kina er et af verdens mest digitaliserede samfund. Kinesiske apps som WeChat, Douyin (TikTok) og Weibo er for længst blevet en integreret del af hverdagen i hele befolkningen. De benyttes til at chatte, betale, spille, booke rejser, og meget mere. Til gengæld er vestlige medier og kanaler stort set ikke-eksisterende.

Kinesiske platforme er også førende på e-commerce. Det kinesiske e-commerce marked er det største i verden, og med en vækstrate på 6 pct. forventes den årlige omsætning at runde 14.6 billioner danske kroner i 2025. Det er tre gange mere end det amerikanske marked. Kombinationen af 1,4 milliarder forbrugere og innovative produkter har skabt et velstående økosystem domineret af en række store spillere.

Event: Go2Singapore Workshop

De store markedspladser

Tmall og Taobao fra Alibaba-gruppen er med i alt 500+ millioner faste brugere Asiens største online B2C markedspladser. Tmall Global giver udenlandske brands muligheden for at eksportere direkte til kinesiske forbrugere gennem cross-border e-commerce.

JD.COM er Alibabas primære konkurrent. Platformen har især haft succes med at sælge elektronik via egne lagre og logistiksystemer.

Pinduoduo er den mest benyttede platform til gruppekøb, og den er især populær i mindre byer. Appen har omkring 880 millioner aktive brugere på månedsbasis.

Xiaohongshu (RED) er en community platform for livsstil og shopping, der med brugergenreret indhold især er populær blandt unge kvinder.

Den gennemsnitlige kineser bruger næsten fem timer om dagen på mobile enheder, som også udgør de mest anvendte shoppingværktøjer. Over 900 millioner personer køber regelmæssigt ind via smartphones eller tablets. Det svarer til 80-90 pct. af den samlede B2C e-handel – langt over verdensgennemsnittet på 64 pct. Transaktioner sker med hjælp fra betalingsapps som Alipay, WeChat Pay og UnionPay.

Læs også: Forbrugerne i Emiraterne efterspørger danske fødevarer

Fem e-commerce trends

1. Omnichannel er en cross-channel tilgang, der har til formål at forbedre brugeroplevelsen på tværs af alle kontaktpunkter. Uanset om du handler online eller i en butik, bør overgangen fra det ene punkt til det andet i din forbrugerrejse være problemfri – online og offline smelter sammen (O2O). Kina er førende inden for omnichannel detailhandel med høje kundeforventninger, robotter som salgsassistenter, mobile-first, selvbetjeningskiosker og VR+AR.

2. Kina er et kraftcenter for social commerce, som er køb foretaget via sociale medier. Salg genereret fra social commerce forventes at gå fra 363 millioner i 2021 til 2000 milliarder dollars i 2028, en stigning på 36 pct. år-til-år. Social commerce tegnede sig for 13 pct. af det samlede online salg i 2021.

Væksten har i vid udstrækning været drevet af to teknologiplatforme, Alibaba og Tencent, som med succes har integreret sociale medier, digital betalingsinfrastruktur og produktopdagelse i deres platforme. I dag står de for 90 pct. af onine salg, 85 pct. af sociale medier og 85 pct. af e-wallet/digitale betalingsmarkedet i Kina.

Brands får langt højere konverteringsrater på Kinas sociale medier end via traditionelle annonceringsmodeller. Den moderne kinesiske forbruger følger trends og har impulsive interaktioner med brand- og detailoplevelser. Shoppere kan gøre det derhjemme, på arbejdet eller på farten. Denne adfærd driver behovet for nye tilgange til at skabe en personlig og nem social handelsoplevelse. Vestlige platforme er også begyndt at se potentialet i social commerce, og platforme som Facebook og Whatsapp forsøger at overføre best practices fra deres kinesiske modparter.

3. Key opinion consumers (KOCs) er ved at overtage førertrøjen fra Kinas key opinion leders (KOLs). Kombinationen af bedre oplyste onlinebrugere, og afsløringer af snyd blandt en række førende influencers, har reduceret virkningen af ’KOL endorsements’ betydeligt. Nu vender især yngre kinesiske forbrugere sig i stigende grad mod KOCs for at få anbefalinger. KOCs er "normale" købere, der laver videoer og indlæg med egne produktanmeldelser. KOCs fungerer således også som influencers, men er mere autentiske. Det er kun begyndelsen på relationsbaseret markedsføring!

4. Private traffic marketing er blevet en vigtig del af B2C marketing i Kina. Direkte markedsføring i Vesten foregår ofte via blogs og e-mail-lister, mens det i Kina overvejende sker gennem WeChat-kundegrupper. Ved at tillade virksomheder at præsentere produkter direkte til brugere på især mobile enheder, gør private traffic det muligt at reducere afhængigheden af e-handelssøgealgoritmer. Private traffic hjælper også brands med at opbygge autenticitet hos forbrugerne, hvilket øger frekvensen for ‘call to actions’ (CTA) og fastholdelse af kunder.

5. Gruppekøb har også fået et særligt kinesisk aftryk. I mange boligområder bruger beboere fælles WeChat-grupper til at organisere fælles storindkøb. Tilgangen er især populær i mindre kinesiske byer med relativt lave indkomster. Denne trend er endnu ikke kommet til Vesten.

Lær mere om Kina

Et innovativt økosystem drevet af omstillingsparate brugere har skabt en dynamisk tilgang til digital markedsføring i Kina. Kinesiske e-handelsplatforme er begyndt af inspirere vestlige brands og platforme til at blive mere brugercentrerede og derved tilpasse markedsføringen til nye generationers forventninger.

Den generelle tendens i Kina er, at virksomheder hele tiden finder på nye måder at interagere direkte med deres brugere gennem mobile enheder.

Er du interesseret i at lære mere om digital markedsføring og e-handel i Kina og resten af Asien? Dansk Industri har skabt en platform, der hjælper dig med at få adgang til de rigtige værktøjer og viden. Besøg SenseNow.dk nu!

Relateret indhold