12.09.22 DI e-commerce Nyheder

Klimakommunikation må godt være lidt kedelig

Forbrugere, kunder og investorer efterspørger grønne løsninger, men for virksomheder kan det være svært at kommunikere om, fordi det let kan ende som greenwashing eller greenhushing. Astrid Haug giver her anbefalinger til god klimakommunikation.

Det er en hårfin balance at markedsføre sine bæredygtige produkter, uden det kammer over og ender som greenwashing. Men det er næsten en lige så svær balancegang ikke at spænde livrem og seler så meget ind, at man tier bæredygtige kvaliteter ihjel.

Både forbrugere, kunder og investorer efterspørger grønne løsninger, og i en analyse fra Dansk Industri svarer 61 pct. af de adspurgte, at bæredygtighed er en vigtig konkurrenceparameter for deres virksomhed.

Alligevel bøvler flere virksomheder stadig med at finde grænsen for god klimakommunikation, fortæller kommunikationsekspert Astrid Haug. Det er på trods af, at Forbrugerombudsmanden i december 2021 udgav en kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring.

- Det er min vurdering, at langt flere virksomheder laver greenhushing end greenwashing. Der er mange, der arbejder med grønne tiltag, som ikke kommunikerer om det, fordi de er usikre på, hvor langt man kan gå, siger Astrid Haug og fortsætter:

- Det er ærgerligt, at man af frygt ikke fortæller om de grønne tiltag, for det kan gavne ens forretning og inspirere andre.

Event: e-commerce og bæredygtighed - klimaet, kunderne og forretningen vinder

Kedeligt er godt

Det er især gråzonerne, som virksomhederne bøvler med, for hvornår er noget egentlig bæredygtigt? Som eksempel fremhæver Astrid Haug ’klimavenlig’. Et begreb der klinger af bæredygtighed, men som alligevel kan være svært at afkode. En anden udfordring er grænsen for, hvornår et produkt kan kaldes for bæredygtigt, når kun dele af produktet reelt er bæredygtigt.

Fordi det er så svært at kommunikere om, har Astrid Haug et råd til, hvordan virksomheder kan sikre, at deres grønne kommunikation er indenfor skiven.

- Vis dine mål og være transparent med det, du gør. Hvis du er usikker, er det godt at kommunikere det lidt kedeligt. Skru ned for salgsgassen og skru op for data og handling. Don’t just tell it, show it, lyder anbefalingen fra Astrid Haug.

Samtidig kommer hun med en klar opfordring til virksomheder om ikke at opfinde sine egne grønne begreber for at undgå, at greenwashings-fælden klapper i. I stedet for skal virksomheder søge hjælp eller få data, der viser, at produkterne er bæredygtige.

Nyt bliver hurtigt gammelt

For virksomheder er det svært at finde balancen mellem greenwashing og greenhushing, eftersom klimakommunikation stadig er ved at finde sine ben, og udviklingen indenfor bæredygtige tiltag går stærkt.  Samtidig opruster virksomheder på området, og forbrugere og politikere lægger mere pres på virksomhederne.

- Vi er ved at udvikle et sprog for, hvad der er ok, og hvad der ikke er. Barren for klima-kommunikationen bliver højere og højere, så det, der var fedt sidste år, er en standard i dag, siger Astrid Haug.

Når det er sagt, er der det seneste år kommet en række anbefalinger til, hvordan man kan gøre det uden at få håret i postkassen. Det kræver dog, at man gør det ordentligt.

Få Astrids Haugs anbefalinger til god klimakommunikation og -markedsføring onsdag den 22. september til konferencen "e-commerce og bæredygtighed – klimaet, kunderne og forretningen vinder”.

Mia Laursen
Skrevet af:

Mia Laursen

Relateret indhold