Ulrik Nielsen
30.01.23 Vi rådgiver dig Nyheder

Metaverse: Det handler om at udvikle løsninger på verdens virkelige problemer

I fredags var 250 mennesker samlet i Industrien hus, til Nordens første topmøde om metaverset. Samlet var virksomheder og førende eksperter, på udkig efter fremtidens internet. Flere DI medlemmer var på scenen for at vise vejen og fortælle, hvordan de allerede nu tager teknologier til sig, for at lære og for at løse forretningsudfordringer.

Men hvad er metaverset egentlig?

Lige nu er det lidt af en kognitiv udfordring for de fleste af os at forstå, hvad metaverset egentlig er. Blandt verdens eksperter indenfor emnet, er der ikke engang enighed om, hvorvidt metaverset er her endnu. Så undrer du dig over, at vi taler så meget om noget, der ikke er her endnu, så er du ikke alene.

I en ny analyse ”Delphi Study” foretaget af Copenhagen Institute For Future Studies, angives det, at 63% af verdens eksperter mener, at vi er på et stadie, hvor vi godt kan tale om, at metaverset er her. I hvert fald i nogen grad. 
 
I billedet nedenfor, kan du se Copenhagen Institute for Future Studies´s definition af metaverse:

imagegcv49.png

Hvordan løser metaverse forretningsudfordringer?

DSB viste os, hvordan de bruger et corporate metaverse til nå ud til bestemte målgrupper med relevant kommunikation om trafiksikkerhed. Rikke Lynge og Niels-Otto Fisker fra DSB gav andre virksomheder gode råd i forhold til at komme i gang;
 
1: Leg og lær

2: Lav små veldefinerede projekter

3: Sæt realistiske mål 

Bang & Olufsen tog os med ind i deres univers og viste os, 
hvordan de arbejder med synlighed og branding gennem metaversetNæste skridt for Bang & Olufsen, kunne meget vel være handel, mente deres VP of Business Development, Christoffer Østergaard Poulsen. Det vil kræve metaverse-tokens, som er en kategori af kryptovalutaer, der bruges til at foretage digitale transaktioner. 
 
SynergyXR, viste os, hvordan virksomheder som bl.a. Grundfos bruger metaverset til onboarding og træning af medarbejdere, som er spredt rundt i verden. Gennem metaverset har Grundfos skabt en online læringsplatform og det er ikke længere nødvendigt, at b
live fløjet til hovedkontoret i Bjerringbro for at blive oplært. 
 
For Time Magazine har de fundet en ny måde at fortælle historier på. En måde som vil sikre, at det hundrede år gamle magasin, stadig er relevant og førende for brugerne i de kommende hundrede år, mente William Ban fra Time. 
 
Se webinar: Intro til the metaverse map

Er det fair at kalde metaverse - web 3.0? 

Nej, det mener Magnus Jones, der er nordisk blockchain og innovationsleader for EY, ikke. Men web3 er også en del af det nye internet. Web3 inkorporerer begreber som decentralisering, blockchain teknologier og token-baseret økonomi.

imageub024c.png

Jones var på scenen for at fortælle, hvorfor den norske stat også er i metaverset.  
 
Hvis web 2.0 blev platformenes og tech giganternes legeplads, hvor de ejede vores data, og vi selv blev produktet, så vil metaverset blive vores eget, mener eksperterne.  Det er koncepter og teknologier som web 3.0, blockchain og non-fungible tokens (NFT), der rummer løftet om demokratisering og decentralisering. 

Læs også: I 2030 bruger du 5,6 timer i metaverse 
 
Delphi studiet afslører også, at eksperterne mener, at det i 2030 vil være afgørende for brands og virksomheder at være åbne overfor og tilstede i metaverset. Dog mindede eksperterne os om, at da virksomhederne fik deres første websites, var formålet ikke at få online synlighed. Det var, at løse forretningsudfordringer – samme formål har metaverset også.  

imagek13qn.png

 

"Vi forventer at det bliver en kæmpe industri, nogle siger 30 mia. dollars i 2030, derfor skal danske virksomheder være klar til at gribe muligheden" - Rikke Hougaard Zeberg, Direktør DI Digital

Er det fremtidens salgshaller?

Metaverset er ikke kun et forbrugerunivers eller en ny slags e-handel, der banker på døren. 

"Når virkeligheden og teknologi smelter sammen, er det ikke svært at forestille sig hvordan e-commerce udvikler sig fra at foregå i en webshop på en PC eller mobiltelefon til at være kundeoplevelser i virtuelle butikker, eller fysiske butikker med virtuelle lag og det vil medføre en eskaleringsmulighed som vi aldrig før har set" - Mie Bilberg, Chefkonsulent DI e-commerce

Men også i produktionen vil der være og er der allerede muligheder. Med ideen om en digital tvilling af ting, som maskiner og produkter, arbejder virksomheder sammen i den virtuelle verden. Fx er NVIDIA og Siemens gået sammen om at lave et metaverse på fabriksgulv. Det sker bl.a. ved at op bygge virtuelle 3D universer af produktionen. Læs mere om det her

I februar kan du få historierne fra bl.a DSB, Bang & Olufsen og TIME på DI e-commerce LinkedIn-side

FAKTA

Om Metaverse 2030 Delphi studiet

Studiet er baseret på interview med 72 metavers eksperter fra hele verden. Foretaget i november/december 2022 af Instituttet for Fremtidsforskning.

Relateret indhold