Sådan får du et overblik over din værdikæde

Projekt ESG i Værdikæder har udviklet et print-ud-værktøj, der trin for trin guider dig i at optegne din værdikæde. Se videoen som viser, hvordan værktøjet kan bruges i praksis.

At kortlægge virksomhedens værdikæde er et vigtigt første skridt i arbejdet med bæredygtighed. CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) kræver, at hele virksomhedens værdikæde indgår i vurderingen af bæredygtighedsindsatsen. Et klart overblik over værdikæden – fra råvarer og leverandører til kunder og slutbrugere – hjælper jer med at identificere, hvor jeres bæredygtighedsindsatser kan skabe størst effekt.

Projekt ESG i Værdikæder har udviklet et ”print-ud værktøj”, der guider dig igennem processen af at optegne din værdikæde, samt en video, der demonstrerer hvordan I kan bruge værktøjet.

Hvorfor er overblik over værdikæden vigtigt?

En værdikæde beskriver hele rækken af aktiviteter, der skaber værdi i din virksomhed – fra udvindingen og forarbejdningen af de råvarer, der købes fra leverandører (opstrøm), til din virksomheds egne operationer, til det færdige produkt, der leveres til kunden, og produktets efterliv (nedstrøm). Dette overblik er et første skridt til at arbejde målrettet med bæredygtighed, fordi:

  • Det er et vigtigt første skridt til at identificere virksomhedens indvirkninger, risici og muligheder (IRO’er)
  • I kan opdage hvor processerne kan effektiviseres, og hvordan leverandørerne kan påvirkes til at handle mere ansvarligt
  • Det er et krav i rapporteringssammenhæng

Print-ud værktøj

For at gøre det nemt at kortlægge jeres værdikæde har vi udviklet et print-ud-værktøj med en enkel skabelon, der kan udfyldes trin for trin. Metoden følger retningslinjerne fra ESRS (European Sustainability Reporting Standards).

Værktøjet er opdelt i værdikædens tre hovedopdelinger – opstrøm, egne operationer og nedstrøm  som hver har tre hovedelementer pr. hovedfase: Aktiviteter, ressourcer og interessenter. Disse elementer går igen på tværs af opstrøm, egne operationer og nedstrøm. 

Opstrøm

Aktører eller virksomheder, der leverer produkter eller tjenester til din virksomhed, som bruges i udviklingen af dine egne produkter eller tjenester.  

Egne operationer

De interne processer og funktioner, som virksomheden selv styrer. Dette inkluderer alle aktiviteter fra produktion til intern logistik, som virksomheden har direkte kontrol over.  

Nedstrøm

Aktører, der modtager og bruger virksomhedens produkter eller tjenester. Dette inkluderer distributører, kunder og affaldshåndtering, som håndterer produkter efter brug.  

Aktiviteter

Den fulde række af handlinger og forretningsprocesser involveret i at skabe produkter eller tjenester.  

Ressourcer

Alle input og aktiver brugt i værdikæden, såsom menneskelige ressourcer, råmaterialer, energi, teknologi og produktionsfaciliteter.  

Interessenter

Forretningsinteraktioner og forbindelser, både direkte og indirekte, langs værdikæden. Det inkluderer relationer med leverandører, kunder, regulerende organer og lokale samfund.  

Hvem skal involveres?

Det er en god idé at invitere medarbejdere fra flere afdelinger med i processen. Områder som økonomi, indkøb, HR, bæredygtighed og produktudvikling har hver deres værdifulde viden, som giver jer et mere komplet og nuanceret overblik over værdikæden.

Læs mere om hvem man bør involvere her

Se her, hvordan du bruger værktøjet 

Se videoen, der viser, hvordan værktøjet kan bruges med et eksempel fra en entreprenørvirksomhed. Vi guider dig igennem, hvordan du udfylder hver sektion, og hvem der er væsentlige at inkludere i processen!

Næste skridt: Fra værdikædeanalyse til dobbelt væsentlighedsanalyse

Når I  har kortlagt jeres  værdikæde, er et naturligt næste skridt at arbejde med dobbelt væsentlighedsanalysen, hvor I  vurderer  indvirkninger, risici og muligheder i værdikæden.

Se vores værktøj ’Fire skridt til at udarbejde en Dobbelt Væsentligehedsanalyse’  

Relateret indhold