FlowCon International

Hør, hvordan FlowCon International arbejder med deres CO2-aftryk gennem projekt Klimaklar SMV.

FlowCon International - Hør om deres arbejde med klima og CO2-aftryk og særligt med fokus på deres arbejder med Scope 3. Optagelsen er taget fra webinaret den 28.5, hvor COO Christina Cohr fortalte om deres output af Klimaklar SMV.

Fremstillingsindustrien

FlowCon International

FlowCon er en nichevirksomhed som producerer ventiler til køle- og varmeregulering i bygninger. 99% af vores salg er eksport og vi sælger via eksklusiv-forhandlere og en voksende stribe af globale OEM kunder.

Antal medarbejdere: 30 ansatte i Danmark.

Derudover har FlowCon også egne kontorer i Singapore, Kina, Dubai og USA.

Omsætning: N/A

Industri: Fremstilling af ventiler til køle og varmeregulering

Hvad var jeres motivation for at være med i Klimaklar SMV?

Vi havde allerede sat som mål for 2021 at få startet op på vores interne CO2 regnskab og meget gerne også få kortlagt vores klimaaftryk, så Klimaklar SMV kom som en hjælpende hånd og et skub til at komme i gang.

Hvad har barriererne været for at komme i gang?

Ingen – vi var topmotiverede og ville gerne i gang med det samme og som nævnt ovenfor så havde topledelsen en ambition om, at FlowCon fik kvantificeret sit CO2 aftryk i 2021. Det gjorde det meget let at tage de overordnede beslutninger og skubbe på for ressourcer og så komme i gang.

Hvad fik I ud af projektet?

Vi har fået kortlagt virksomhedens scope 1 og 2 + upstreams scope 3 i vores værdikæde og står med et CO2 regnskab for baseline og med viden til at kunne dokumentere tilsvarende for årene efter baseline. Vi har fået en god indsigt i hvordan vores klimabelastning fordeler sig og hvor vi skal prioritere for at opnå ønskede reduktionsmål. Og så er vi blevet gjort bekendt med Science Based Target som et muligt ’afrapporteringsværktøj’ og samtidig en fin måde at kunne kommunikere vores forpligtigelse.

 

Det lærte vi om vores CO2 aftryk

I denne del dykker vi ned i FlowCon International resultater og læringer i projektet.

  1. Beregninger:

Beskriv hvilke resultater I fik, da I beregnede jeres CO2-aftryk - både det direkte og indirekte. Herunder energiforbrug, transport m.m. (Scope 1, 2 og 3)

  • Scope 1: vores scope 1 emission var under 1% og kom fra diesel til vores varebil og fra gas til opvarmning
  • Scope 2: vores scope 2 emission var ligeledes under 1% og kom udelukkende fra el
  • Scope 3: vores scope 3 var derfor forventeligt højdespringeren med hele 99% af vores samlede emission. Vi var godt klar over at den store del ville ligge her, men det var overraskende eller måske rettere en øjenåbner at det var materialer som fyldte på top-4. Og at fragt havde så relativ lille betydning.
  1. Anbefalinger:

Hvilke konkrete anbefalinger fik I til at kunne arbejde videre med en strategi for reduktion af virksomhedens CO2-aftryk?

  • Scope 1:
    • Forbedring af bygningsisolering
    • Installering af varmepumpe
    • Opkobling på fjernvarme
    • Skift fra diesel varebil til el varebil
  • Scope 2:
    • Løbende vedligehold af trykluftsudstyr og obs på tryk
    • Standby-strøm (herunder ventilation og trykluft)
    • Udskiftning af belysning til LED
    • Opsætning af bevægelsessensorer
    • Optimeret indretning af serverrum, så køl kun bruges til at køle elektronik og ikke papir
    • Opstilling af egen vedvarende energi kapacitet
    • Aktivt vælge PPA’er til (eller GO’er)
  • Scope 3:
    • Muligt samarbejde med leverandører omkring klimaindsigt i produktionen
    • Opfordre leverandører til at skifte til grøn energi
    • Igangsætte hotspot-analyser på materialer
    • Mulighed for at anvende genanvendte materialer
    • Materialeoptimering ved produkt re-design
    • Skab grøn synlighed og motivation blandt medarbejderne – og styrket branding
      • Vegetarisk / grøn frokostordning
      • Virtuelle møder fremfor fysiske
      • Ambitiøs affaldssortering
      • Afskaf brug af engangskrus m.m. Genanvend og genbrug så meget som muligt
    • Grønt indkøb af elektronik, maskiner m.m. (Total Cost of Ownership)
    • Anvende Total Cost of Ownership ifbm. markedsføring af egne produkter
    • Overvej hvilken fragtmetode som er mest relevant i forhold til tid/økonomi/klima hver gang

Hvordan vil I arbejde videre med ovenstående anbefalinger?

Vi har valgt at have fokus på vores scope 3 udledning, da det er her der er størst effekt at hente

  • Scope 1:
    • Skift fra diesel varebil til el varebil vil være tungtvejende ifbm. med næste udskiftning
  • Scope 2:
    • Trykluftudstyret er tids- og frekvensstyret, så det kører efter behov og holder et lavt minimumstryk i tanken. Det har et væsentligt lavere elforbrug end en konventionel kompressor og samtidig er det så støjsvagt, at den kan stå indendørs og derved kan overskudsvarmen fra kompressoren bidrage til opvarmning af lageret
    • Udskiftning af belysning til LED – og hvor det giver mening også med dagslysstyring - er igangsat for hele virksomheden
  • Scope 3:
    • Vi vil i efteråret starte dialog op med leverandørerne omkring deres energiforbrug ifbm. produktion af FlowCon varer for at få viden og samtidig skabe awareness om FlowCon’s fokus.
    • Vi har allerede introduceret et re-design på vores mindre messinghuse som gennemsnitligt har betydet en reduktion på 18% for disse enheder
    • Vi står lige for at introducere et re-design på vores bypass assemblier (som også næsten er ren messing). Denne designændring vil betyde en vægtreduktion på 22%
    • Vi vil fortsat have fokus på materialeoptimering og mulighed for re-design
    • Samtidig vil vi kigge på muligheden for alternative materialer
    • Messing er 100% genanvendeligt og stort set alt er produceret af genbrugsmessing
    • Vi har introduceret en ’sustainability’-fane på vores hjemmeside, hvor vores CO2 regnskab (i engelsk oversættelse) er lagt offentligt frem. Her vil vi løbende fortælle om vores klima tiltag både ifht. SBTi og SDG. LinkedIn vil blive brugt aktivt til at kommunikere skridtene ét ad gangen – og så tit som det er muligt også med video for at skabe større synlighed. Det skal gerne styre FlowCons brand og generelle synlighed og på sigt skabe mere forretning
    • Med den gode erfaring fra Corona-nedlukningen forventer vi at kunne reducere forretningsrejser med 50%
    • Vi har ingen engangsservice og f.eks. er alle vores spritautomater rent mekaniske og det samme gælder vores papirautomater som er skiftet fra en batteri-udgave til nu en ren mekanisk udgave – og vi sorterer selvfølgelig allerede i pap, plast og forskellige metaller.
    • Vi er i proces med at udvikle vores egen Total Cost of Ownership som vil blive et gratis værktøj tilgængeligt fra vores hjemmeside. Målet er at man her vil få en totalomkostning på indkøb, transport, installation, indregulering og brug af FlowCon’s ventiler i kr/øre og CO2 belastning.
    • Vi overvejer nøje om skib, tog eller fly er den rette fragtmetode, hver gang vi skal have varer leveret. Lige nu kigges der også på at flytte noget af indkøbet fra Asien til Europa for at reducere på fragt (tid/økonomi/klima)
  1. Markedsføring og kommunikation

Hvilke anbefalinger fik I til markedsføring og kommunikation af virksomhedens reduktionsplaner til nuværende og fremtidige kunder?

  • Fortæl FlowCons historie om CO2 kortlægningen
  • Brug LinkedIn og payoff #YourEnvironmentOurCommitment til historier om proces, dilemmaer og successer
  • Brug hjemmeside til baggrundsinformation og dokumentation
  • Giv indblik i den tekniske virkelighed (fra produktion og test)
  • Fortæl om dialog med leverandører og kunder
  • Følg op på CO2 mål og brug små og store succeser
  • Vær åben for alliancer og samarbejde
  • OBS på intern kommunikation

Næste skridt

Hvordan vil I arbejde videre – helt overordnet?

FlowCon har forpligtet sig til Science Based Target med en reduktion på minimum 30% i scope 1 og 2 og fortsat fokus på reduktion i scope 3. Vi har valgt at lægge mest fokus på scope 3 fremfor at satse på en 50% reduktion in scope 1 og 2, da langt den største emission hos os ligger i scope 3.

Hvad er dit bedste råd til andre der gerne vil i gang?

Tag beslutningen om at komme i gang – gerne nu, inden det bliver et myndighedskrav at kunne dokumentere sit CO2 aftryk. Når du har fået basisviden om din virksomheds CO2 aftryk på plads, så kom i gang med at kommunikere det så hurtigt som muligt (gerne med video – håndholdt er helt okay, men husk underteksterne). Fortæl om skridtene på klimarejsen. Og tænker også det er en rigtig god ide at komme med i og aktivt bruge netværksgruppen som DI har oprettet for deltagere i Klimaklar SMV.

FlowCon International ApS

Foto: Fremstillingsindustrien

Relateret indhold