LPM Production

Hør, hvordan LPM Production A/S har arbejdet med deres CO2-aftryk gennem projekt Klimaklar SMV.

LPM Production - Klimaklar SMV rejse

Foto: Fremstillingsindustrien

Logitrans A/S

LPM Production A/S er en moderne og idérig dansk fremstillingsvirksomhed, der er specialiseret i komponentproduktion i en bred vifte af metaller og plast.
Langdrejning, automatdrejning, 5-asket bearbejdning og 3D-opmåling er blandt kompetencerne.

Antal medarbejdere: 48

Omsætning: Ca. 70 mill. Kr.

Industri: Fremstilling, plast og metal

Hvad var jeres motivation for at være med i Klimaklar SMV?

Vi er hos LPM Production overbevist om, at fremtiden kræver, at virksomheder kender sit aftryk ift. bæredygtighed generelt og også har en plan for at forbedre sig.

Derfor er det en klar målsætning, at vi inden for nær fremtid skal have gjort arbejdet med SDG-17 til en integreret del af vores strategi.
Ansvarligt forbrug og produktion er et oplagt mål for LPM. Vi har siden 2018 udarbejdet en klima- og miljørapport, som omfatter beregning af udledning fra scope 1 og 2 og out of scope.
Så vi har længe været godt på vej.

Vi så Klimaklar SMV-projektet som en mulighed for at få hjælp til at få lavet et samlet klimaregnskab og også en mulighed for at få hjælp til målsætning og til at tage de næste skridt på rejsen mod forbedringer.

Hvad har barriererne været for at komme i gang?

Vi har været udfordret ift. til at få vores scope 3 afdækket, både ift. krav til datamængde, men også ift. beregning.

Hvad fik I ud af projektet?

Vi har nu et samlet klimaregnskab og redskaberne til selv at lave det fremadrettet. Dertil kommer, at vi har fået rigtig god sparring fra de tilknyttede konsulenter. Tilsammen er det et godt afsæt til den videre rejse, hvor vi skal prioritere, hvilke aktiviteter der kan sikre, at vi gør en reel forskel ift. CO2-reduktion. Det er et stykke arbejde, som vi nu glæder os til at komme i gang med, og vi føler os bedre klædt på til rejsen.

Det lærte vi om vores CO2 aftryk:

I denne del dykker vi ned i jeres resultater og læringer i projektet.

  1. Beregninger:

Beskriv hvilke resultater I fik, da I beregnet jeres CO2-aftryk - både det direkte og indirekte. Herunder energiforbrug, transport m.m. (Scope 1, 2 og 3)

  • Scope 1 står for 0,6 % af udledningen, som kommer fra gas til opvarmning af bygninger (90%), og diesel til varebil (10%)
  • Scope 2 står for 1,9 % af udledningen (El)
  • Scope 3 står for 97,5 % af udledningen - 61 % kommer fra de samlede scope 3-indkøb i hele huset inklusive råvarer til produktionen, indkøb til administrationen, services mm. bortset fra underleverandørarbejde.
    De sidste 39 % kommer fra underleverandørarbejde
  1. Anbefalinger:

Hvilke konkrete anbefalinger fik I til at kunne arbejde videre med en strategi for reduktion af virksomhedens CO2-aftryk?

  • Øge anvendelse af genbrugsmateriale i stedet for nye materialer, da det giver en reduktion på 60 - 80 % ved råjern.
  • Overveje produktion af >70° C varme direkte fra tilgængelige overskudsvarmekilder
  • Udarbejde hotspot LCA-analyse og målrette indsatsen ift. leverandører

Hvordan vil I arbejde videre med ovenstående anbefalinger?

Vi ved, at en del af vores råvareforbrug allerede kommer fra genanvendt materiale, men det er på nuværende tidspunkt svært at få at vide fra distributørerne, hvor stor en andel af de råvarer vi køber, der er genanvendt. Vi vil dog arbejde videre med at forsøge at få dette kortlagt. Dette ved at arbejde på at få mere/bedre data fra vores leverandører og stille flere krav.

Mulighederne for produktion af >70° C varme direkte fra tilgængelige overskudsvarmekilder skal undersøges: Vi har dog en fornemmelse af, at de er meget begrænsede.

Det er vores opfattelse, at en LCA-analyse kan være et stærkt kort for LPM i fremtiden - derfor vil vi også her undersøge mulighederne nærmere.

  1. Markedsføring og kommunikation

Hvilke anbefalinger fik I til markedsføring og kommunikation af virksomhedens reduktionsplaner til nuværende og fremtidige kunder?

Anbefalingerne gik på at komme i gang med at kommunikere i stedet for at vente til vi har ”styr på det hele”. Herudover, at vi skal forsøge at være konkrete og kommunikere, hvilke forbedringsaktiviteter vi har i gang frem for at kommunikere tal. Vi blev også anbefalet at være ærlige omkring de udfordringer, der er forbundet med arbejdet, og desuden at huske den interne kommunikation.


Næste skridt:

  1. Hvordan vil I arbejde videre – helt overordnet?

Vi vil arbejde med anbefalingerne som beskrevet i pkt. 2.Herudover vil vi arbejde med at udvikle en ny metode for dataindsamling på de områder, hvor vi kan blive endnu mere konkrete. Det gælder nogle af de områder, hvor vi pt. har været nødt til at angive indkøb i kr. frem for vægt eller mængde. Særligt ift. indkøb fra underleverandører.

Vores data skal valideres af SBTi med henblik på godkendelse af målet om at begrænse udledning af drivhusgasser til 1,5° over førindustrielt niveau inden 2030.

  1. Hvad er dit bedste råd til andre der gerne vil i gang?

Det er vores klare opfattelse, at arbejdet med reduktion af drivhusgasser vil blive et krav inden for nær fremtid. I den sammenhæng vil vores råd til andre være at komme i gang allerede nu, fordi man vil stå stærkere, hvis man er på forkant og allerede har løst de udfordringer, der vil komme i forbindelse med arbejdet.

Herudover synes vi, at man skal finde lysten til at bidrage, selvom det i starten kan være svært at se, hvad man kan gøre.

Simone S. Nielsen
Skrevet af:

Simone S. Nielsen

Relateret indhold