Hvordan kan vi hjælpe børn, der har svært ved at bestå folkeskolen?

Tal fra ROCKWOOL Fonden viser, at alene i 2019 opfyldte hver sjette folkeskoleelev i 9. klasse ikke adgangskravene til videre uddannelse. Derfor igangsatte de indsatsen ’Back in Business’ til elever i udskolingen, der er kørt trætte i skolen, med hjælp fra designvirksomheden EGGS Design.

Foto: EGGS Design & ROCKWOOL Fonden

I Danmark skal alle 8. klasses elever gennem en evaluering af deres muligheder for at bestå folkeskolens 9. klasses afgangsprøve. Den er med til at vurdere deres faglige niveau, hvis de vælger at gå videre på en ungdomsuddannelse.

Alene i 2019 viste tal fra ROCKWOOL Fonden desværre, at hver sjette folkeskoleelev i 9. klasse ikke opfyldte adgangskravene til videre uddannelse. Det har store konsekvenser – både for børnene selv og for samfundet overordnet.

Back in Business

Derfor igangsatte ROCKWOOL Fonden indsatsen ’Back in Business’ til elever i udskolingen, der er kørt trætte i skolen, og som kan have brug for oplevelser og erfaringer uden for skolens vante rammer.

I indsatsen undersøger ROCKWOOL Fonden sammen med elever, skoleledere, uddannelsesvejledere og virksomheder, om arbejdserfaringer, som en central del af udskolingen, kan bane vejen for, at flere unge får fodfæste på en uddannelse eller arbejdsmarkedet senere i livet.

Interventionstilbud og design-identitet

ROCKWOOL Fonden havde en del af materialet, viden og erfaringerne på plads, men de manglede hjælp til at skabe et samlet interventionstilbud og en design-identitet, som eleverne kunne relatere til. Derfor blev designvirksomheden EGGS Design hyret ind som partner på projektet

"ROCKWOOL Fondens interventionsenhed er verdenskendte for at designe løsninger, der tager udgangspunkt i menneskers udfordringer og potentialer. De arbejder igennem flere år med at udvikle, teste og validere nye banebrydende services. Det var en kæmpe fornøjelse at arbejde tæt sammen med så dygtigt et team og bidrage med konkretisering og visualisering," siger Katja Egmose, Country manager hos EGGS Design Danmark.

Udefrakommende perspektiv

Ved at arbejde tæt sammen med ROCKWOOL-teamet og de forskellige aktører, og samtidig bruge deres udefrakommende perspektiv som designkonsulenter, skabte de en servicebeskrivelse af interventionstilbuddet, der beskriver aktiviteterne, aktørernes roller i processen, en værktøjskasse, en visuel identitet og en fælles forståelse for, hvad de ville opnå med projektet.

Da ’Back in Business’ er en social intervention, er det vigtigt, at det fremmer empowerment og sammenhold. Det er ikke kun eleverne, som gennemgår en rejse. Det gør lærerne og skolevejlederne også," siger Katja Egmose og fortsætter:

"Derfor er det afgørende, at den visuelle identitet kommunikerer og promoverer dette budskab til alle interessenter, studerende, lærere, politikere og institutioner. Ved at inddrage 8. klasses elever i udviklingen af ​​den visuelle identitet, udviklede vi en tilpasningsdygtig og alsidig visuel identitet, som eleverne kan og ønsker at identificere sig med.

Casen kort fortalt

I Danmark gennemgår alle elever i 8. klasse en vurdering af deres muligheder for at afslutte 9. klasse. For at støtte dem, der risikerer ikke at bestå, har ROCKWOOL Fondens interventionsenhed udviklet et 8-ugers interventionsprogram. EGGS Design har været partner og understøttet skabelsen af ​​en visuel identitet, en servicebeskrivelse af interventionstilbuddet og dialogværktøjer til projektet. Billedkreditering: EGGS Design & ROCKWOOL Fonden.

Relateret indhold