08.08.22 Nyheder

Christian er ung i Fabriksbetonbranchen

Denne artikel er skrevet af

Fabriksbetonforeningen

Nyt fra Fabriksbetonforeningen

Vi har brug for dem, de unge. Men hvordan er det at være ung i betonbranchen? Læs hvad nogle af branchens yngre medarbejdere siger om alt det, de godt kan lide ved branchen, og hvad der – eventuelt – kan forbedres.

Christian Hansen, 23 år, chauffør hos DK Beton på Sydsjælland og Lolland-Falster siden 2021.

Det var faktisk en tidligere kollega, der gjorde, at jeg opdagede betonbranchen. Jeg var selv deltids brandmand og deltids flyttemand dengang, men havde brug for nye udfordringer. Jeg ville gerne være mere selvstændig og have mere ansvar. Da min kollega fik nyt arbejde som chauffør i fabriksbetonbranchen tog han mig med ud at køre en dag, og efter det søgte jeg job i branchen. Det var især selvstændigheden i arbejdet, som jeg faldt for.

Jeg har aldrig haft et så stort ansvar i et arbejde. Det er spændende at køre rundt med mange ton beton i ryggen ud til de store byggeprojekter. Jeg gør alt det, jeg skal - som man jo gør i sit job. Men jeg føler mig mere voksen i betonbranchen end i mit tidligere arbejde, for her er der ikke en mester, som ånder mig i nakken. Det er meget selvstændigt arbejde. Jeg er også blevet arbejdsmiljørepræsentant, og det giver mig indblik i en masse nyt.

Jeg kan godt lide kombinationen af at køre rotérbil og komme ud til kunden. Jeg har en del kundekontakt og på vidt forskellige projekter. På samme dag kan jeg fx både køre beton til et stort rensningsanlæg og til en ny skole. Jeg synes, de håndværkere, jeg møder, har en fed humor. Mange af os kender hinanden efterhånden, og så tager vi lidt gas på hinanden, når jeg kommer ud med betonen. Det er også spændende at høre dem fortælle om det projekt, de arbejder på.

Jeg skyder med bånd og får tit ros for at skyde meget præcist. Lastbilen skal ofte køres ind i snævre hjørner, og du skal have fokus på mange ting på én gang, når båndet skal skydes op til 16 meter. Jeg har en fjernbetjening – en controller – og den ligger godt i fingrene, fordi jeg har spillet så meget computer. Jeg blev spurgt til jobsamtalen, om jeg spillede computer, og vidste jeg ikke helt, hvad jeg skulle svare. For det har jeg jo, men jeg havde ikke regnet med, at de evner kunne bruges i et rigtigt arbejde. Min chef sagde, at mine evner fra computerspil, ville være en fordel i jobbet. Og det har vist sig at være rigtigt.

Jeg er klart den yngste, men vi har et sindssygt godt samarbejde på vores værk. Vi hjælper hinanden med at holde pladsen ren, hvor vi vasker biler, og vi gider ingen sure miner. Vi er kun fire ansatte på værket, Nogle af mine kolleger er på min fars alder, og en anden er lige lidt ældre.

Hvis jeg skal sige noget mindre godt, er det, at der er rigtigt meget run på. Jeg er glad for mit arbejde, men vi har lange arbejdsdage – nogle gange 12 timer. Vi møder tidligt og får sent fri. Folk skal jo have deres beton. Det er fint, hvis man ikke har kone og børn derhjemme. Jeg er træt, når jeg kommer hjem, for du er nødt til at være vågen på arbejdet – især fordi sikkerheden har første prioritet. Men det er ikke en stresset form for træthed, for min køretid er måske på fire timer og resten af aflæsning og pålæsning.

Jeg anede intet om branchen, før jeg startede i jobbet som chauffør. Jeg tror, det ville hjælpe at fortælle om det på sociale medier, så andre kan se, hvad vi arbejder med. Det er fx slet ikke hårdt og tungt fysisk arbejde, som folk tror. Nogle chauffører synes måske, at betonvasken er lidt træls. Bilen skal jo vaskes, inden du går hjem, og det glæder man sig måske ikke til efter en lang arbejdsdag. Men for mig er det helt ok. Jeg synes, jeg har et fantastisk arbejde.

Birgitte Theresia Henriksen
Skrevet af:

Birgitte Theresia Henriksen

Relateret indhold