05.04.22 BVT Nyheder

Gode grunde til at Core Hospitality bruger professionel vaskeservice: Det handler om ordentlighed

Core Hospitality benytter sig af en servicepartner til vask. Det er der flere årsager til, fortæller hotel-franchisetagerens Brand Manager, Kristian Haaber. Det handler ikke blot om effektivitet og omkostninger. Det handler også om at leve op til et helt grundlæggende krav fra gæsterne – nemlig ordentlighed.

Foto: Claus Bech

Der kan være mange overvejelser i spil, når en virksomhed skal afgøre, om den vil løse en opgave internt, eller om den vil trække på eksterne servicepartnere. Omkostninger og effektivitet er to centrale emner, men der er også argumenter, som stikker dybere, end man umiddelbart skulle tro.

Det står klart, når man taler med hotel-franchisetageren Core Hospitality og dens Brand Manager, Kristian Haaber. Hans virksomhed driver pt. to hoteller i Storkøbenhavn, Moxy i Sydhavnen og Best Western Plus i Kastrup, og står foran at åbne yderligere to inden for relativt kort tid.

Når det kommer til vaskeløsningen, har Core Hospitality valgt at indgå samarbejde med eksterne serviceleverandører. Det er i forbindelse med alt fra vask af sengelinned til vask af håndklæder og klude. Derudover lejer Core Hospitality sit sengelinned af sine eksterne partnere. Det er der gode grunde til, forklarer Kristian Haaber.

”Der er en række ting, som er afgørende for vores valg. Når det kommer til de fysiske, store ting som håndklæder og sengelinned, så er det ganske enkelt for krævende, hvis vi selv skulle håndtere det. Hvis vi skulle have en vaskekælder til det, ville det ende med at blive for ineffektivt. Derfor giver det god mening at have en ekstern partner her,” siger han og tilføjer:

”Noget andet er, at vores servicepartner har fokus på hygiejne. Det er vigtigt. Der er et stort element af kvalitetskontrol for en virksomhed som vores. Vask er et vigtigt område for os, men omvendt vil vi helst fokusere på det, vi er dygtige til – og det er hoteldrift. Vi er ikke et vaskeri.”

Brand Manager, Kristian Haaber

Foto: Claus Bech

Ordentlighed er et omdrejningspunkt
Det er givetvis vigtigt for alle hoteller herhjemme at sørge for, at vaskekvalitet og hygiejne er i orden. Gæsterne skal jo møde det, de forventer. I Core Hospitality er der et ekstra lag ovenpå.

Det skyldes, at virksomheden driver flere hoteller, og at man som franchisetager reelt overtager en fast etableret hotelkædes værdisæt. Man bliver på sin vis sat til at bestyre det. Det er et alvorligt ansvar, som man i Core Hospitality er bevidst om.

Oven i det kommer egne, interne værdier – og her sætter Core Hospitality også baren højt.

”Core Hospitality bærer præg af, at vi har den nordiske kultur og værdisæt med os. Vi har ikke sat ord på alle værdier, men der er alligevel ét kernebegreb, som går på tværs af det hele. Begrebet er: Ordentlighed. Det er vigtigt for os. Det er noget, vi altid har arbejdet efter,” siger han.

Ordentlighed kan være mange ting. Én af dem handler om hygiejne. Den skal være i højsædet, og den skal være synlig for gæsterne. Her bliver vask igen vigtigt.

”Uanset hotellets priskategori har hotelgæster helt basale forventninger til deres ophold. Hvis man ser på onlineundersøgelser, er renlighed klart den vigtigste faktor. Folk har større fokus på renlighed på et hotel end i deres private hjem. Årsagen er, at man som gæst ved, at der har boet et andet menneske i værelset før én selv,” siger han og tilføjer:

”Det betyder, at renlighed er en prioritet, når vi klargør et værelse. Men det skal ikke bare være rent. Det skal også fremstå rent. Her spiller sengelinned en utrolig stor rolle. Derudover skal gæster dagligt have adgang til rene håndklæder, hvis de ønsker det. Hotelophold er en luksus for folk. Uanset priskategori.”

Skjult bæredygtighedsgevinst
Nutidens hotelgæster har yderligere forventninger til deres ophold. Én helt central forventning er, at hotellet bekymrer sig om bæredygtighed. Her er vi også inde på et område, hvor Kristian Haaber ser argumenter for, at man som hotel vælger at sende vaskeservice ud af huset.

”Vi fokuserer på hoteldrift og de bæredygtighedstiltag, vi kan gøre som virksomhed. Vi forventer en servicepartner har samme mindset. De er specialisterne. Derfor forventer vi også, at de ser på nye teknologier, der både effektiviserer driften og kan løfte bæredygtigheden,” siger han og tilføjer:

”Et eksempel på det er, at vi i samarbejde med vores servicepartner kvartalsvist er begyndt at se på vandforbrug i vaskeopgaver. Over tid vil vi kunne vurdere udviklingen. På den måde vil vi kunne fornemme, om de udvikler deres teknik og maskiner, så vi kan bruge mindre vand pr. artikel, vi sender til dem. Det er jo målet.”

I den forbindelse pointerer Kristian Haaber, at Core Hospitality er blevet positivt overrasket over, hvordan bæredygtighed bliver taget alvorligt hos sine servicepartnere.

”Vi er på ingen måde på bagkant med miljøet i Core Hospitality, men omvendt er vi blevet bevidste om, at vores serviceleverandører faktisk er længere fremme, end vi forventede. De kender deres område. De kender deres maskiner. De ved, hvor man skal sætte ind. Det er en ekstra gevinst ved at bruge dem,” siger han.

Foto: Claus Bech

Stort ansvar som franchisetager
Bæredygtighed er vigtigt i dag. Man kunne måske argumentere for, at det i Core Hospitalitys eksempel burde være noget, som hotelkæderne bag franchisen selv burde skubbe til. Altså at det alene var deres ansvar. Men så simpelt kan regnestykket ikke sættes op, forklarer Kristian Haaber.

Når man er franchisetager står man reelt med et stort ansvar. Et ansvar, der er større end det enkelte hotel.

”Vores interne årsager til at fokusere på bæredygtighed, handler igen om kodeordet ordentlighed. Vi vil gerne drifte hotellerne bedst muligt, men vi vil også gerne gøre det på den mest ansvarlige måde. Vi føler, vi er overladt et stort ansvar, som vi gerne vil leve op til,” siger han.

Når man er franchisetager, er man på sin vis blevet en del af en familie. Med det følger ansvar.

”Vi er reelt en del af et netværk. Vi skal beskytte og forbedre franchisens brand. Den store opgave ligger selvfølgelig hos franchiseejeren, men når det er sagt, så har vi et fælles ansvar for at løfte opgaven,” siger han og tilføjer:

”Hvad enten det skyldes renlighed eller bæredygtighedstiltag, så er der større sandsynlighed for, at du vil komme tilbage til et hotel i kæden, hvis du har haft en god oplevelse ved et ophold. Derfor er det vigtigt for os at være og fremstå ordentlige. Det gælder på alle punkter – og det inkluderer vores vaskeservice.”

Faktaboks: Core Hospitality

Core Hospitality er etableret i 2017. Virksomheden er et såkaldt white label hotel manager, hvilket betyder, at den driver hoteller som franchisetager for internationale hotelkæder.

Core Hospitality driver i dag Moxy Copenhagen i Københavns sydhavn og Best Western Plus Airport Hotel Copenhagen i Kastrup. Derudover driver den Moxy i Bergen, Norge.

Næste år slår Core Hospitality dørene op på en række nye adresser. Det drejer sig om Moxy Tromsø, Fairfield Copenhagen Nordhavn og Residence Inn Copenhagen Nordhavn.

Kilde: www.corehospitality.dk

Emil Knudsen
Lasse Rafiq Hangaard
Skrevet af:

Emil Knudsen, Lasse Rafiq Hangaard, Nikolai Steensgaard

Relateret indhold