Resortet HimmerLand: Vask- og tekstilservice skal være både den usynlige assistance og den nærværende partner
Daniel Ditman Pedersen er ansvarlig for køkken og restauranter på det store resort HimmerLand. Han prioriterer to ting i samarbejdet med sin leverandør af vask- og tekstilservice: Det er en gnidningsfri hverdag – og muligheden for hurtig kontakt, hvis behovet opstår.
Titusinder af gæster valfarter årligt til resortet HimmerLand, som er en oase af både afslapning og action. Nogle tager dertil for at deltage i konferencer, andre svinger golfkøller eller padelbat. Nogle lader sig forkæle i spa – mens andre blot nyder de naturskønne omgivelser.
HimmerLand ligger velplaceret mellem Aarhus og Aalborg. Det har åbent 365 dage om året. Det indeholder 86 hotelværelser, konferencefaciliteter, tre golfbaner, sportsbaner til aktiviteter samt flere restauranter.
Sidstnævnte er Daniel Ditman Pedersen ansvarlig for. Han har den formelle titel Director of Food & Beverage og har en hverdag med mange opgaver. Derfor har han også en holdning til, hvordan resortets samarbejde med dets eksterne leverandør inden for vask- og tekstilservice optimalt set skal fungere.
”Det lyder måske mærkeligt, men faktisk skal den service helst være usynlig i hverdagen. Samarbejdet skal bare fungere. Når det gør det, så skal vi ikke lægge kræfter i det. Det er lidt ligesom gulvvask. Så længe gulvet bliver rengjort som aftalt, så ser man det ikke. Så ser man ikke opgaven. Sådan er det også med vask- og tekstilservice,” siger han og tilføjer:
”Når det er sagt, så forventer vi også, at de har overblikket over tendenser inden for f.eks. beklædning og duge. Vi forventer, de siger til, hvis der er noget, vi skal tage stilling til. Og så er det vigtigt for os, at vi ved, hvem vi skal gå til, hvis behovet opstår. Det er den slags, vi efterspørger – og heldigvis får.”
Internationale ambitioner
HimmerLand er et interessant resort. Ikke blot på grund af placeringen mellem den nordlige ende af den jyske højderyg og Limfjorden, men også fordi det er i rivende udvikling. Det har samtidig store internationale ambitioner og huser bl.a. golfturneringen ”Made in HimmerLand”.
Daniel Ditman Pedersen anslår, at han ofte er ansvarlig for omtrent tusind daglige bespisninger. Tæller man hele F&B-afsnittet sammen og adderer de løst ansatte, vurderer han, at der er ca. 120 folk alene under hans ansvarsområde.
HimmerLand er ikke blot en stor arbejdsplads, det er også en alsidig og dynamisk arbejdsplads, forklarer Daniel Ditman Pedersen.
”Det specielle ved HimmerLand er, at der hele tiden er en heftig udvikling. Spillepladen bliver hele tiden flyttet. Måned til måned. Det kræver omstillingsparathed – også i hverdagen. Hvis det f.eks. regner, går gæsterne først ud og spiller golf senere. Hvis det tordner, kommer alle pludselig ind. Så skal der ikke sælges hotdogs på banen,” siger han grinende og tilføjer:
”Dynamikken er nok karakteristisk for HimmerLand. Det er en del af arbejdsopgaven at kunne navigere i en omskiftelig hverdag. Men det er også derfor, at det er så vigtigt, at så meget som muligt bare kører gnidningsfrit.”
Professionel service
Daniel Ditman Pedersen er uddannet gastronom og har arbejdet på en række af landets mest ansete restauranter og hoteller. Han har set, hvordan nogle af hotellerne, han har arbejdet for, oprindeligt var designet til selv at håndtere vask. De dage er dog forbi, vurderer han.
Vi vasker ikke selv. I dag er der nok ikke mange store steder, hvor man vil vælge at gøre det selv. Man vil skulle lagerbinde alt for meget. Økonomien vil ikke hænge sammen pga. høje lønninger og skæve arbejdstider. Derudover bliver det hele hurtigt komplekst med f.eks. hygiejne og spildevandshåndtering. Det er næppe noget realistisk alternativt at gøre det – selv for virksomheder i vores størrelse. Daniel Ditman Pedersen, Director of Food & Beverage, HimmerLand
Her kommer vi tilbage til pointen om, at samarbejdet skal køre næsten usynligt i hverdagen. For vask- og tekstilservice er en helt central del af en forretning som HimmerLand.
Inden for Daniel Ditman Pedersens ansvarsområde er det ting som duge, servietter, arbejdsbeklædning og viskestykker, den eksterne partner står for. Den slags skal der bare være styr på i hverdagen.
Mere end bæredygtighed
Oven i det forventer Daniel Ditman Pedersen, at en ekstern leverandør har et øje på, hvilke produktalternativer melder sig på banen – men også forstår kompleksiteten i at implementere dem.
”Det er jo et komplekst område. Specielt når vi taler køkken og fødevarer. Der er hygiejneperspektiver i det. Der er mange overvejelser at gøre. I disse år ser man bl.a. på, hvor man potentielt vil kunne bruge engangsprodukter kontra vask. I modsat retning trækker bæredygtighedsperspektiverne. Der er mange ting at holde op i mod hinanden,” siger han.
Med hensyn til bæredygtighedsagendaen, så oplever Daniel Ditman Pedersen, at det i høj grad er et fokusområde for vask- og tekstilbranchen i disse år. Det er grundlæggende positivt, mener han. Men omvendt må det ikke overskygge kerneydelsen.
”Bæredygtighed er blevet en af de helt store samtaleemner. Det er i høj grad noget, som vask- og tekstilleverandørerne bruger i konkurrencen. Det er jo fint nok. Men bæredygtighed bliver ærligt talt også noget, man som kunde bare ender med at forvente, man får med i aftalen. En slags gave. Og dem siger man jo ikke nej til at få,” slutter Daniel.
Om HimmerLand
Resort med 86 hotelværelser, som er placeret syd for Løgstør ved Limfjorden. Indeholder tre golfbaner, inden- og udendørs sportsfaciliteter, konferencefaciliteter, tre restauranter, udskænkningssteder m.m. Ejes af Lars Larsen Group.
Oprindeligt etableret i 1979. Efterfølgende opkøbt af erhvervsmanden Lars Larsen. Da han i 2007 overtog aktiverne i HimmerLand, gik resortet hurtigt fra en golfbane i Gatten til et resort med fokus på golf og spa.
Siden har resortet kun udviklet sig. I 2014 kunne man første gang byde velkommen til den internationale golfturnering ”Made in Denmark”, som sidenhen skiftede navn til ”Made in HimmerLand”.
I 2020 blev planerne for HimmerLands udvidelse, som skulle matche resortets ambition om at blive et helhjertet resort med internationalt fokus, for alvor sat i gang.
HimmerLand skulle være mere end golf og spa, hvorfor Lars Larsen Group valgte at investere yderligere i resortet og tilføre både padelbaner, tennis, fodboldbane og en multihal.
Kilde: HimmerLand