Kentaur arbejder målrettet med ESG
ESG og tekstiler hænger tæt sammen for arbejdstøjsproducenten Kentaur, der arbejder målrettet på at forbedre sit klimaaftryk og løfte arbejdsforholdene i sin forsyningskæde.
Gennem en årrække har Fredericia-baserede Kentaur, der producerer arbejdstøj til primært fødevarebranchen og sundhedssektoren, arbejdet på at mindske sit ressourceaftryk gennem en stribe forskellige tiltag.
Centralt i den indsats står ESG & Textile Manager Line Nygaard Jensen. Som nyuddannet materialeingeniør med speciale i tekstiler kom hun i februar 2020 til Kentaur, som i dag beskæftiger godt 400 ansatte fordelt på det danske hovedkontor og to produktionssites i Polen og Serbien.
»I dag er jeg leder for vores ESG- og Textile-afdeling, hvor vi arbejder med compliance, så vi kan følge med lovgivningen eller endda være foran på nogle områder. Og så håndterer vi alt fra strategi til det operationelle omkring ESG fra at udtænke til at implementere projekter,« fortæller hun om sin rolle.
ESG rummer blandt andet Kentaurs miljøpåvirkning og klimaregnskab på såvel virksomheds- som produktniveau, de sociale aspekter – menneskerettigheder, arbejdsforhold og lignende – omkring selskabets omfattende forsyningskæder, og due diligence i forhold til kontrol af leverandørerne.
»Vi har løftet vores supplier management til at være mere end ”bare” kontrolbesøg og certificeringer, som vi selvfølgelig også udfører. Men vi vil gerne gøre det endnu grundigere, fordi vi godt ved, at vi ikke kan se alt på kontrolbesøg hvert andet år,« siger Line Nygaard Jensen.
For godt fire år siden begyndte Kentaur derfor at kortlægge sin forsyningskæde, hvilket er blevet hjulpet på vej af, at virksomheden ikke alene har den direkte kontakt til systuerne, der leverer det færdige tøj, men ofte også til metervareproducenterne i Europa og Asien, hvor man sourcer og udvikler stof.
For hvert stykke tekstil vi køber, vil vi gerne have overblik over, hvor vi får det farvet, hvem der væver det, hvem der spinner garnet, og hvor råmaterialet kommer fra. Nogle leverandører har den data, andre har ikke, men for os handler det om at vide, hvor vi er til stede henne – også helt ude i starten af kæderne Line Nygaard Jensen
Egne besøg giver bedre ro i maven
På den sociale front er Kentaur ved at få etableret et benchmark for levelønninger i deres forsyningskæde, hvilket ikke er nogen nem øvelse. En leveløn er ikke det samme i en storby som på landet, og heller ikke det samme fra land til land. Og gode data er komplicerede at skaffe, pointerer Line Nygaard Jensen.
Det kan samarbejdet med leverandørerne også være. Når en leverandør ikke lever op til de mål for eksempelvis aflønning eller arbejdsforhold, der er stillet, sidder Kentaur med et i branchen som helhed særdeles velkendt dilemma:
»Skal vi afbryde samarbejdet, eller holder vi fast for at prøve at løfte leverandøren? Det vil jo potentielt kunne hjælpe medarbejderne derude, for hvis vi trækker os, bliver deres forhold næppe bedre. Indtil nu har vi ikke været tvunget til at stoppe samarbejder, men vi kan se, at levelønninger i stigende grad bliver et tema i dialoger og prisforhandlinger med leverandører,« siger Line Nygaard Jensen.
Hun har selv besøgt en række af Kentaurs systuer, dels selskabets egne i Europa, men også en partnerdrevet i Vietnam, ligesom kolleger fra supply chain og kvalitetsafdelingen har været i både Bangladesh og Eswatini i det sydlige Afrika. Endelig har virksomhedens supply chain-direktør været i Pakistan.
»Så vi kommer vidt omkring. Jeg beskæftiger mig også med leddene før systuerne, så jeg har været iKina og Vietnam for at besøge alle leddene frem til det færdige tekstil. Det giver bare en bedre ro i maven, når man selv er ude at opleve forholdene, og jeg kan svare med overbevisning på de kritiske spørgsmål fra kunderne,« siger Line Nygaard Jensen.
Det kan være små detaljer, der afgør, om et stykke tøj fungerer ordentligt – eller om Kentaur holder fast i en leverandør, så Line Nygaard Jensen skal have øje for det hele.
Foto: Jesper VoldgaardKontrolindsatsen er en stor del af grundlaget for, at Kentaur kan drive en profitabel forretning, påpeger hun videre. Kunderne spørger ind til de forskellige forhold under ESG-paraplyen, som bliver stadig mere vigtige – ligesom prisen selvsagt fortsat er en afgørende fakta, ikke mindst i de kommunale udbud.
»Den her indsats er jo ikke gratis, og det er en omkostning, der er svær at kanalisere videre til den enkelte tøjartikel, for modtageren af den kan jo ikke se på produktet, om syersken har fået en leveløn. Kunderne kan bedre forholde sig til kvalitet og holdbarhed, så det vil de hellere betale mere for. Det er også en barriere i forhold til omstillingen til cirkulære materialer,« siger hun.
Mange skridt venter
Når det gælder de cirkulære materialer – eksempelvis fibre fra genanvendte tekstiler – vil Kentaur ideelt set gerne vise, at det kan lade sig gøre at fremstille tøj med en vis procentdel genbrugselementer. Andelen er i høj grad styret af de krav til blandt andet kvalitet og hygiejne, tøjet skal leve op til.
»Det kan godt lade sig gøre rent teknisk, men kæden bagved skal hænge bedre sammen. Vi skal have de udtjente tekstiler retur for at kunne udnytte dem, og der er stadig en masse flaskehalse,« forklarer Line Nygaard Jensen, der selv har en baggrund som designer.
Egentlig er der samlet masser af udtjent tøj ind, men processen er gået i stå, fordi der ganske enkelt mangler efterspørgsel på de indsamlede varer. Det er den helt store udfordring, som Lines kollega Martin Kjær også adresserer.
Til daglig arbejder Line Nygaard Jensen ofte sammen med Market Director Nordic Martin Kjær omkring virksomhedens tilgang til tekstiler.
Foto: Jesper Voldgaard»Vi skal have lavet en traditionelt lineær proces om til en cirkulær. Lige nu arbejder vi med et projekt, som går ud på, at hvis vi skal købe tekstil med genanvendte tøjfibre, så skal vi også levere noget udtjent tekstil ind i systemet igen. Ikke nødvendigvis 1:1, men leverandøren skal vide, at de får noget ind igen, de kan arbejde med og dermed holde cirklen i gang,« siger Line Nygaard Jensen.
Den proces skal kunderne også med i, understreger hun, ligesom markedets aktører, der normalt er konkurrenter, skal kunne arbejde sammen på tværs for at få skalaen op.
Med Line Nygaard Jensens ansættelse i Kentaur blev virksomhedens CSR-indsats, som det hed dengang, generelt mere struktureret. Ved samme lejlighed tog man FN’s Verdensmål til sig som redskab, mere konkret i form af målene 8, 12 og 13 om henholdsvis sociale forhold, industriel produktion og klimaindsats.
»Nu handler de næste skridt om øget cirkularitet, om livscyklusanalyser af både standardvarer og kundespecifikke produkter, om CO2-data, CSRD-rapportering og meget andet. Der skal tages nogle dialoger på tværs af branchen og måske brydes et par barrierer ned, så to-tre producenter kan gå sammen om det samme tekstil for at skabe volumen. Det bliver i hvert fald spændende,« konkluderer Line Nygaard Jensen.