Aftale om anvendelse af garagearbejdere til opstart af bus
DI/AKT og 3F Transport har indgået en aftale om anvendelse af garagearbejdere til opstart af bus.
Det følger af færdselsloven, at føreren er ansvarlig for, at bussen ikke lider af alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler, mens ejeren af bussen er ansvarlig for at bussen er i lovlig stand.
Der har været usikkerhed omkring ansvarsfordelingen, når arbejdsgiver anvender garagearbejdere til opstart af bus og derved uddelegerer opgaver omfattet af færdselsloven.
Overenskomstparterne har nu indgået en aftale, der præciserer ansvarsfordelingen, hvis en buschauffør bliver idømt bøde eller får frakendt førerbeviset som følge af alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved bussen.
Sikkerhedskritiske fejl og mangler ved bussen
Der er eksempelvis tale om sikkerhedskritiske fejl og mangler, hvis der er nærliggende risiko for dæksprængning, bussen har defekte bremser, bussen har defekt styretøj samt hvis bremselys eller blinklys ikke virker.
Skriftlige retningslinjer
Hvis arbejdsgiver anvender garagearbejdere til opstart af bus, skal der udarbejdes skriftlige retningslinjer for både garagearbejder og chauffør, der fastlægger ansvarsfordelingen mellem dem.
Bøder til chaufføren
Arbejdsgiver refunder bøden til en chauffør, hvis bøden vedrører en opgave, som garagearbejderen har ansvaret for at udføre.
Frakendelse af førerbevis
Chaufføren mister ikke sit arbejde, hvis chaufføren helt undtagelsesvist får frakendt førerbeviset – betinget eller ubetinget – hvis frakendelsen vedrører opgaver, som garagearbejderen har ansvaret for at udføre.
Ved en betinget frakendelse af førerbeviset, beholder chaufføren sit førerbevis og kan arbejde sideløbende med, at chaufføren forbereder sig til og tager den kontrollerende køreprøve. Arbejdsgiver afholder udgiften til den kontrollerende køreprøve samt til forberedelse med op til 29 teoritimer og 16 køretimer.
Hvis chaufføren dumper den kontrollerende køreprøve, er chaufføren ikke garanteret fortsat ansættelse. Forinden en eventuel opsigelse, skal der dog afholdes en statussamtale med chaufføren, tillidsrepræsentanten og den lokale 3F afdeling, hvor muligheden for fortsat ansættelse drøftes.
Tid til opstart af bus
Aftalen regulerer ikke, hvor lang tid, der skal afsættes til opstart af bus. Fastlæggelse af tid til opstart af bus tager udgangspunkt i de lokale forhold.
Tag fat i sekretariatet, hvis der er spørgsmål til aftalen.