12.11.24 Dansk Sundhed og Velfærd Nyheder

Dansk Sundhed og Velfærds høringssvar til forslag om nedlæggelse af auditfunktion i Social- og Boligstyrelsen

Regeringen har foreslået at nedlægge auditfunktionen i Social- og Boligstyrelsen, som understøtter socialtilsynes praksis og sikre ensartethed. Dansk Sundhed og Velfærd har givet følgende høringssvar.

Dansk Sundhed og Velfærd (DSV) har 14. september 2024 modtaget udkast til forslag til lov om ændring af lov om socialtilsyn. DSV er en branchesektion under Dansk Industri (DI), som samler private virksomheder inden for sundhed og velfærd. DSV repræsenterer bl.a. en række virksomheder, der driver sociale botilbud. I forbindelse med høringssvaret har DSV været i dialog med en række berørte medlemsvirksomheder.

Lovforslaget medfører en nedlægning af auditfunktionen i Social- og Boligstyrelsen. Begrundelsen bag forslaget er, at der ønskes statslige besparelser i form af opgavebortfald. Forslaget skal også ses i sammenhæng med, at regeringen ønsker reglerne for socialtilsynet ændret, så tilsynet bliver mere effektivt og mere risikobaseret, tilsynstrykket for sociale tilbud lettes og socialtilsynsmodellen forenkles. DSV er generelt positive overfor, at regeringen vil forbedre socialtilsynene. DSV mener dog også, at der er behov for mere ensartethed blandt tilsynene, hvilket auditfunktion havde til formål at tilvejebringe. DSV anbefaler derfor i stedet, at socialtilsynene samles under én statslig myndighed.

Behov for mere ensartethed blandt socialtilsyn
Social- og Boligstyrelsens auditfunktion understøtter socialtilsynene i deres opgavevaretagelse og følger socialtilsynenes praksis for at sikre, at socialtilsynene opfylder lovens formål lovgivningen. DSV anerkender, at auditfunktionen ikke er lykkes tilstrækkeligt med at forbygge uens tilsynspraksis blandt de fem socialtilsyn. DSV er dog bekymret for, at ansvaret for koordinering og ensartet praksis på tværs af de fem socialtilsyn, nu alene påhviler de fem socialtilsyn.

Der er i dag for store forskelle i bedømmelsespraksis blandt de fem socialtilsyn. Mange af vores medlemsvirksomheder oplever at blive vurderet på ”synsninger” frem for objektive mål. Auditfunktionen har hidtil sikret en central støtte og overvågning, der har bidraget til en ensartet og uvildig praksis på tværs af socialtilsynene i kommunerne. Når ansvaret for koordinering på tværs nu påhviler alle fem socialtilsyn, så risikerer vi, at de forskelligartede tilsynsstandarder og den manglende konsistens i godkendelses- og tilsynsprocesser forværres. Lovforslaget lægger ikke op til at de fem socialtilsyn skal tildeles ekstra ressourcer til at løfte den nye koordinerende indsats. DSV er bekymret for, at tilsynene kommer til at mangle ressourcer eller ekspertise til at føre tilsyn med komplekse, private tilbud. Det kan gå hårdt ud over kvaliteten i de tilbud.

Private velfærdsaktører er afhængige af stabilitet og forudsigelighed. Uens tilsynspraksis skaber usikkerhed for private aktører, der opererer på tværs af de fem tilsyn, da der opstår uklarhed om kravene til godkendelse og drift. Det øger også den administrative byrde for tilbuddene, da de skal forholde sig til forskelligartede tilbagemeldinger og krav fra tilsynene. Når auditfunktionen fjernes risikerer disse forskelle at blive større.

Sociale tilbud bør have en vished om, at de alle behandles ens. Det indebærer vished om, at lovgivningen fortolkes ens uanset om man driver et botilbud på Fyn eller Sjælland. Social- og Boligstyrelsens auditfunktionen skulle sikre denne retssikkerhed. I fravær af auditfunktionen er der derfor behov for en anden løsning, der kan værne om retssikkerheden for både borgerne og de sociale tilbud.

Socialtilsyn bør samles under én statslig myndighed 
DSV mener, at der er behov for et mere objektivt og fagligt funderet tilsynssystem, hvor alle tilbud behandles ens og i overensstemmelse med samme regelsæt. DSV anbefaler derfor at samle socialtilsynene under én statslig myndighed, for at sikre mest mulig sammenhæng, uvildighed og armslængde i socialtilsynene. Ansvaret for koordinering og ensartet praksis vil i denne model ligge under en samlet ledelse, hvilket vil tilvejebringe en bedre retssikkerhed for både sociale tilbud og deres brugere.

DSV er enig i, at socialtilsynet skal være risikobaseret, ligesom det forslag, regeringen har fremlagt på ældreområdet. DSV mener også, at Socialtilsynet skal prioritere at føre tilsyn på sociale tilbud, hvor der vurderes størst risiko for en bekymrende kvalitet. En sådan model bør tage afsæt i objektive parametre efter ensartede, nationale opgørelsesmetoder. I udkast til lov om ældretilsyn, forsåles det at samle tilsyn fra relevante tilsynsmyndigheder, så tilsynene fortages på samme dag for de enkelte plejeenheder. Det mener DSV også vil mindske forbrug af ressourcer og bureaukrati, hvis det blev indført på socialområdet. DSV vil derfor opfordre til, at regeringen ser på lignende tiltag på det specialiserede socialområde.

Er det ikke muligt at samle socialtilsynene under én statslig enhed, så mener DSV, at auditfunktionen som minimum bør erstattes med en mere omfattende vejledning på området, så den nuværende brede skønsmargin reduceres væsentligt.


Med venlig hilsen
Jakob Scharff
Branchedirektør, Dansk Industri

Astrid Standly Henriksen
Skrevet af:

Astrid Standly Henriksen

Relateret indhold