Vedtægter for Dansk Automationsselskab

Læs foreningens vedtægter

Vedtægter for DAU

§1 Navn og hjemsted

Foreningens navn er Dansk Automationsselskab, på engelsk Danish Automation Society. Dets hjemsted er Københavns kommune.

§2 Formål

Dansk Automationsselskab skal overfor brugere af industriel IT & automation og i privat og offentlig virksomhed bidrage til øget viden om industriel IT & Automation og de tværfaglige sammenhænge:
- DAU skal samle hele automationsbranchen, både brugere, leverandører, uddannelse og forskning.
- DAU skal være det forum, hvor automationsteknik i bred forstand debatteres og hvor erfaringer udveksles på tværs, herunder betydning for industri og samfund.
- DAU skal formidle ny viden om industriel IT og automation.

DAU skal sætte fokus på:
- Højt fagligt niveau og fremme af netværk inden for industriel IT og automation.
- At profilere selskabet og automation mere i offentligheden.
- Styrkelse af samarbejdet nationalt og internationalt.
- Uddannelse, hvor DAU skal søge at fremme debatten og påvirke uddannelserne.

Foreningen påtager sig ikke løsning af specifikke automatiseringsopgaver, men virker gennem initiativer og aktiviteter, som fremmer erfaringsudvekslingen mellem brugere af automatisering.

§3 Organisationsmæssig tilknytning

Foreningen er en medlemsforening under DI. Alle foreningens medlemmer skal være enten medlem af DI. En organisation kan associeres til foreningen, jf. § 4, hvis det ikke er muligt at blive optaget i DI.

Foreningen og dens medlemmer skal respektere de for DI til enhver tid gældende vedtægter, herunder DI's konkurrenceretlige complianceregler.

§4 Medlemmer og associerede

Som medlemmer kan foreningen optage:

• enhver DI-medlemsvirksomhed med interesse for foreningens arbejde; betegnes som firmamedlem.

Som associerede til DAU kan optages:

• Offentlige institutioner og virksomheder, som ikke kan blive medlem af DI.

Indmeldelse i foreningen sker ved henvendelse til foreningens sekretariat. Ved ansøgningen skal det oplyses, hvilken medlemskategori, der ønskes optagelse i.

Bestyrelsen træffer beslutning om optagelse af nye medlemmer. Bestyrelsen er beføjet til at nægte

optagelse, hvis den optagelsessøgende ikke opfylder betingelserne for medlemskab. Bestyrelsens kan henvise en optagelsessøgende til optagelse i en anden kategori end den ansøgte. Bestyrelsens afvisning af medlemskab eller henvisning til anden medlemskategori kan, hvis den optagelsessøgende ønsker det, forelægges foreningens generalforsamling.

Generalforsamlingen kan etablere flere kategorier af medlemskab af foreningen. Det tilkommer til enhver tid bestyrelsen at træffe afgørelse om medlemmers placering i kategorier.

Personer, som af bestyrelsen skønnes at have særlig betydning for foreningens arbejde, kan udpeges som æresmedlem.

Æresmedlemmer kan deltage i generalforsamlinger, men uden stemmeret.

Foreningens medlemmer og associerede skal til enhver tid holde foreningens sekretariat orienteret om, til hvilken e-mailadresse foreningen kan fremsende information med frigørende virkning for foreningen.

§5 Udmeldelse

Udmeldelse af foreningen skal ske skriftligt med 6 måneders varsel med virkning fra 1. januar det følgende kalenderår.

Hvis en medlemsvirksomhed afhændes eller ophører, kan udmeldelse finde sted uanset de i stk. 1 nævnte regler, med virkning fra det kalenderkvartal, i hvilken virksomhedsovertagelsen finder sted eller den pågældende virksomhed ophører.

Hvis en medlemsvirksomhed udtræder af DI sker udtrædelsen af foreningen fra det tidspunkt, hvor medlemsforholdet til DI ophører.

En medlems/associerets udmeldelse eller eksklusion frigør ikke for forpligtelsen til at betale kontingent frem til udmeldelsens ikrafttræden, jf. stk. 1.

Medlemmer/associerede, der – uanset årsag – er udtrådt af foreningen forud for dennes eventuelle opløsning, har ikke krav på nogen andel af foreningens eventuelle formue.

§6 Kontigent

Firmamedlemmer samt associerede institutioner og virksomheder yder foreningen de af generalforsamlingen år for år fastsatte årskontingenter efter forslag fra bestyrelsen. Kontingentet kan differentieres i forhold til medlemskategori.

Æresmedlemmer yder intet kontingent.

Lønsumsintervaller, satser og minimums-/maksimumbeløb reguleres årligt pr. 1. januar med årsstigningstaksten i Dansk Arbejdsgiverforenings konjunkturstatistik opgjort pr. 2. kvartal året før. Beløbene afrundes til nærmeste tier, dog således, at minimus- og maksimumsbeløb skal være delelige med fire. Årsstigningstaksten opgøres uden arbejdsgivers pensionsindbetaling.

§7 Generalforsamling

Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed i alle anliggender.

Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udløbet af 2. kvartal.

Generalforsamlingen indkaldes efter bestyrelsens beslutning med mindst 21 dages varsel. Indkaldelse skal angive tid og sted for generalforsamlingens afholdelse. Indkaldelse sker elektronisk (e-mail) til alle medlemmer og associerede, jf. § 4.

Dagsorden for generalforsamlingen og den reviderede årsrapport skal sendes til medlemmerne/associerede (elektronisk) senest 8 dage før generalforsamlingen.

Forslag til beslutning, der ønskes optaget på dagsordenen for generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest 14 dage før generalforsamlingen.

Medlemmer, som ønsker at opstille til bestyrelsen, skal senest 14 dage før generalforsamlingen give bestyrelsen meddelelse herom.

Den ordinære generalforsamlings dagsorden skal som minimum omfatte følgende punkter:

  1. Valg af dirigent
  2. Bestyrelseslederens beretning om foreningens virke i det forløbne år til godkendelse
  3. Forelæggelse af sidste års regnskab, herunder forslag til disponering af resultatet, til godkendelse
  4. Forelæggelse af det af bestyrelsen udarbejdede budget for indeværende år til orientering
  5. Forslag til kontingent for det kommende år til godkendelse
  6. Valg til bestyrelsen
  7. Valg af kritisk revisor
  8. Forslag fra bestyrelsen og medlemmerne
  9. Eventuelt

 

Berettiget til at møde på generalforsamlingen er foreningens medlemmer/associerede, jf. § 4, ved deres ansvarlige ledelse, eller den/dem, ledelsen måtte befuldmægtige hertil.

Æresmedlemmer, jf. § 4, kan deltage i generalforsamlinger, men uden stemmeret. De pågældende kan således ikke vælges til bestyrelsen eller stille forslag til beslutning til behandling på generalforsamlinger.

Bestyrelsen kan beslutte, at der som supplement til fysisk fremmøde på en generalforsamling gives adgang til, at medlemmer kan deltage elektronisk i generalforsamlingen, herunder stemme elektronisk uden at være fysisk til stede. Bestyrelsen fastsætter de nærmere forhold omkring elektronisk deltagelse. Oplysninger herom skal gives i indkaldelsen til generalforsamlingen.

Bestyrelsen kan beslutte, at generalforsamlingen i sin helhed skal afvikles elektronisk.

Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen, når den finder det påkrævet og skal indkaldes, når mindst 5 af medlemmerne skriftligt begærer dette med angivelse af, hvilke forslag der ønskes behandlet.

Indvarsling til ekstraordinær generalforsamling sker elektronisk på samme måde, som indkaldelse til den ordinære generalforsamling, og skal ledsages af en dagsorden.

§8 Afstemningsregler på generalforsamlingen

Generalforsamlingen er – med mindre andet fremgår af disse vedtægter – altid beslutningsdygtig ved de fremmødte og repræsenterede medlemmer uanset disses antal.

Hvert medlem har én stemme. Alle beslutninger på generalforsamlingen træffes ved simpelt flertal, medmindre disse vedtægter bestemmer andet.

Stemmeberettigede på generalforsamlingen er alle godkendte medlemmer og associerede organisationer, jf. § 4, der har betalt forfaldent kontingent. Stemmeret kan kun udøves af én mødeberettiget for hvert stemmeberettigede medlem.

Et medlem kan afgive stemme ved skriftlig fuldmagt til et andet medlem eller bestyrelsen. Hvert medlem kan, foruden sin egen stemme, kun afgive stemme for ét medlem ifølge fuldmagt. Bestyrelsen kan bære et ubegrænset antal fuldmagter.

Dirigenten bestemmer, om en afstemning skal gennemføres skriftligt. Hvis mindst 10 medlemmer, som deltager i generalforsamlingen, fremsætter krav herom, skal der foretages skriftlig afstemning.

Generalforsamlingen kan, når mindst 2/3 af alle stemmeberettigede stemmer derfor, på en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling træffe beslutning om ændringer i foreningens vedtægter. Opnås den fornødne majoritet ikke, og er der blandt de afgivne stemmer flertal for ændringsforslaget, kan bestyrelsen foranledige, at der indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor forslaget kan vedtages med simpelt flertal af de fremmødte eller repræsenterede medlemmer.

Beslutninger om forkastelse af en bestyrelsesbeslutning om nægtelse af medlemskab, jf. § 4, eksklusion, foreningens ophør/likvidation samt udmeldelse af DI, træffes efter reglerne om vedtægtsændringer.  

§9 Ledelse

Foreningen ledes af en bestyrelse på op til 15 medlemmer, som vælges af foreningens generalforsamling.

Bestyrelsen har den overordnede ledelse af foreningens anliggender og træffer nærmere bestemmelse om udførelsen af sit hverv.

Det påhviler især bestyrelsen at:

  • påse, at foreningens vedtægter overholdes,
  • fastsætte de nærmere retningslinjer for foreningens virksomhed,
  • godkende budget og regnskab.

 

Valg af medlemmer til bestyrelsen gælder for en 3-årig periode, således at 1/3 af bestyrelsens medlemmer afgår hvert år. Genvalg til bestyrelsen kan finde sted. Bestyrelsesmedlemmer tiltræder ved afslutningen af den generalforsamling, hvor de er valgt. Ved suppleringsvalg gælder valget for højst 3 år indtil en ordinær generalforsamling.

Udtræder et generalforsamlingsvalgt bestyrelsesmedlem inden valgperiodens udløb eller er medlemmet forhindret i at deltage i bestyrelsesarbejdet i en længere periode, kan bestyrelsen i tiden indtil førstkommende ordinære generalforsamling fuldstændiggøre sit antal med et nyt medlem fra medlemskredsen.


Hvervet som bestyrelsesmedlem er ulønnet.

§10 Valg af bestyrelsesleder og viceleder

Bestyrelsen konstituerer hvert år sig selv med en bestyrelsesleder. Bestyrelsen vælger desuden en - eller evt. flere - viceledere, som kan træde i bestyrelseslederens sted, når denne har forfald.

Konstitueringen finder sted på et konstituerende/førstkommende bestyrelsesmøde efter en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling, hvor der er sket valg til bestyrelsen.

§11 Bestyrelsens møder og beslutninger

Bestyrelsen holder møde så ofte bestyrelseslederen eller et flertal af de øvrige bestyrelsesmedlemmer finder det hensigtsmæssigt. Bestyrelseslederen – eller i dennes forfald vicelederen - indkalder til bestyrelsesmøder med mindst 8 dages varsel og skal gøre dette, såfremt 3 bestyrelsesmedlemmer anmoder herom.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer er til stede. Hvert medlem har én stemme. Bestyrelsen træffer beslutning med simpelt stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er bestyrelsesledens – eller ved dennes forfald vicelederens - stemme afgørende.

Om de af bestyrelsen trufne beslutninger udfærdiges et referat, der tilstilles de tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer til godkendelse.

Foruden generalforsamlingsvalgte har bestyrelsen kompetence til at udpege op til to observatører uden stemmeret. Observatørernes rolle beskrives nærmere i bestyrelsens forretningsorden, som bestyrelsen selv fastsætter.

§12 Forretningsudvalg

Bestyrelsen kan nedsætte et forretningsudvalg, hvis sammensætning og bemyndigelse fastsættes af bestyrelsen.

Bestyrelsen er bemyndiget til efter behov at nedsætte andre råd og udvalg ligesom bestyrelsen er bemyndiget til at rådføre sig med personer uden for foreningens medlemskreds, som efter bestyrelsens vurdering besidder særlig ekspertise inden for industriel IT & Automation.

§13 Internationalt samarbejde

Foreningen kan i relevant omfang deltage i internationalt samarbejde.

Udgifter til deltagelse i internationalt samarbejde afholdes af foreningen med mindre andet bestemmes af generalforsamlingen.

§14 Sekretariat

Bestyrelsen beslutter, i hvilket omfang foreningen har behov for sekretariat samt placeringen og omfanget heraf.

Sekretariatet varetager foreningens løbende forretninger, herunder den daglige drift og udvikling, markedsføring, medlemspleje og samarbejde med relevante aktører. Sekretariatet varetager endvidere forberedelse af sager til forelæggelse for bestyrelsen og betjening af evt. udvalg m.fl., jf. § 12.

Sekretariatet skal følge de retningslinjer og anvisninger, som bestyrelsen fastsætter.

§15 Tegningsregler og hæftelse

Foreningen tegnes af bestyrelseslederen eller 2 bestyrelsesmedlemmer i forening. Bestyrelsen kan meddele enkelt eller kollektiv fuldmagt til foreningens medarbejdere.

Foreningen er en selvejende institution. Foreningens virksomhed er baseret på kontingent fra medlemmerne samt eventuelle driftsoverskud. Derudover kan foreningen søge og modtage økonomisk støtte fra anden side, herunder fra private og offentlige fonde. For foreningens forpligtelser hæfter alene denne til enhver tid værende formue.

Ingen af foreningens initiativtagere eller bidragydere eller medlemmer har som sådanne andel eller krav på foreningens formue, ligesom de ikke kan drages til ansvar for foreningens forpligtelser.

§16 Regnskab og revision

Foreningens regnskabsår er kalenderåret.

Foreningens regnskabsførelse og kontingentopkrævning varetages af DI og regnskabet revideres af DI’s statsautoriserede revisor samt 2 kritiske revisorer, der har til opgave at påse, at foreningens aktiviteter er hold inden for, hvad der er naturligt og rimeligt i forhold til formålsbestemmelsen, udpeget efter reglerne for valg af bestyrelsesmedlemmer.

Eventuelt driftsoverskud må kun anvendes til fremme af foreningens formål. Generalforsamlingen kan dog beslutte, at overskuddet helt eller delvis anvendes til almennyttige forskningsformål.

§17 Slettelse

Slettelse af medlemskab finder sted uden iagttagelse af den i § 5 anførte tidsfrist, hvis betingelserne for medlemskab i henhold til disse vedtægters §3 ikke længere er opfyldt.

Et medlem, hvis bo tages under konkursbehandling eller dødsbobehandling som gældsfragåelsesbo, eller som træder i likvidation, ophører med at være medlem fra udgangen af det kalenderkvartal, i hvilken konkursen eller likvidationen kommer til foreningens kundskab, medmindre boet erklærer at ville indtræde i medlemsforholdet.

Slettelse af medlemskab finder endvidere sted i forhold til medlemmer/associerede, der står i restance med forfaldent kontingent i to kvartaler eller mere, eller som er i restance med et tilsvarende beløb for andre pligtige ydelser til foreningen. Forinden medlemskabet/associering slettes skal skriftlig påmindelse dog have fundet sted. Bestyrelsen er beføjet til evt. at dispensere herfra, forudsat at spørgsmålet herom af medlemmet/den associerede er indbragt for bestyrelsen og dette sket senest 3 mdr. efter betalingsmisligholdelsen. Genoptagelse i foreningen kan kun ske, hvis restancerne berigtiges.


Medlemmer/associerede, der slettes som følge af kontingentrestance eller anden skyld til foreningen, frigøres ikke i den anledning for betaling af det skyldige medlemsbidrag indtil udløbet af den ordinære udmeldelsesfrist, jf. vedtægternes § 5.

§18 Eksklusion

Hvis et medlem/associeret har gjort sig skyldig i grovere eller gentagne overtrædelser af foreningens vedtægter, ikke længere opfylder forudsætningerne for at være medlem eller handler mod foreningens formål eller virksomhed skal medlemmet/den associerede udtræde.

Hvis det pågældende medlem/associerede samarbejdspartner ikke selv udmelder sig inden for en af bestyrelsen fastsat frist, kan eksklusion finde sted på generalforsamlingen efter bestyrelsens forslag. Eksklusionen skal dog vedtages med den i § 8 nævnte majoritet.

Et medlem/associeret samarbejdspartner, der er ekskluderet, kan kun genoptages i foreningen, når det forhold, der har givet anledning til eksklusionen, er blevet løst på en tilfredsstillende måde og når generalforsamlingen har godkendt genoptagelsen.

§19 Ophør og likvidation

Generalforsamlingens stemmeberettigede medlemmer kan efter reglerne i § 8 om vedtægtsændringer træffe beslutning om foreningens ophør og likvidation, herunder også eventuel indlemmelse i en anden forskningsinstitution.

Generalforsamlingens stemmeberettigede medlemmer udpeger en eller flere likvidatorer til at forestå likvidationen.

§20 Formuens anvendelse efter ophør og likvidation

Såfremt foreningen likvideres ved indlemmelse i en anden institution, jf.§ 19, overgår dets formue til denne institution. I tilfælde af total ophør og likvidation skal foreningens formue anvendes til fremme af den teknisk-videnskabelige forskning efter generalforsamlingens nærmere beslutning. I intet tilfælde kan formuen helt eller delvis overgå til nogen af stifterne, initiativtagerne, medlemmerne eller andre.

Mathias Kimer Larsen

Mathias Kimer Larsen

Konsulent