”Grøn” markedsføring - ny kvikguide offentliggjort
Forbrugerombudsmanden har offentliggjort en kvikguide med regler og praksis for markedsføring med klima- og miljøanprisninger
Som led i Forbrugerombudsmandens løbende indsats mod vildledende markedsføring med brug af miljø- eller klimaudsagn, sendte Forbrugerombudsmanden i juni 2021 et udkast til en kvikguide om miljømarkedsføring i høring. Efter at have modtaget en række høringssvar er den færdige kvikguide nu offentliggjort.
Formålet med kvikguiden er at hjælpe virksomheder til at undgå vildledende udsagn om deres produkters miljømæssige egenskaber. Virksomhederne skal kunne dokumentere deres udsagn i markedsføringen. Derfor anbefaler Forbrugerombudsmanden, at virksomhederne er så præcise som muligt, når de beskriver, hvordan et produkt udmærker sig. Kvikguiden indeholder en række eksempler på, hvornår det kan være en overtrædelse af markedsføringsloven at skrive positivt om et produkts miljømæssige påvirkning uden at have den tilstrækkelige dokumentation.
Kvikguiden er en forkortet version af den eksisterende Vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande mv. i markedsføringen. En revision af denne er også i pipeline og forventes påbegyndt i starten af året.
Læs kvikguiden her
Læs også Forbrugerombudsmandens vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande mv. i markedsføringen her
Læs evt. mere på Forbrugerombudsmandens hjemmeside her