Nye anbefalinger til virksomheder om miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmanden har offentliggjort nye anbefalinger til miljømarkedsføring og slår bl.a. fast, at grønne anprisninger skal være korrekte, præcise og relevante – og derudover kunne dokumenteres.
Anbefalingerne er en opdatering af Forbrugerombudsmandens kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring fra 2021 og træder således i stedet for kvikguiden.
Virksomheder, som gerne vil markedsføre sig med grønne udsagn om klima, miljø og bæredygtighed kan søge råd i de nye anbefalinger til miljømarkedsføring.
Anbefalingerne indeholder en gennemgang af, hvilke krav der stilles til dokumentationen for udsagn om klima, miljø og bæredygtighed, samt hvad virksomheder i øvrigt skal være opmærksomme på for at undgå greenwashing.
Bemærk at det af Forbrugerombudsmandens anbefalinger fremgår, at hvis et produkt er mærket med et officielt miljømærke, f.eks. Svanen” eller ”Blomsten”, må dette produkt normalt kaldes f.eks. ”mindre miljøbelastende” eller ”mere miljørigtigt” uden at virksomheden selv har lavet en livscyklusvurdering, fordi certificeringen i sig selv betyder, at der er dokumentation bag de grønne udsagn (se afsnit 6.1.1. i anbefalingerne).
Forbrugerombudsmandens anbefalinger om virksomheders miljømarkedsføring
Se også hvad Forbrugerombudsmandens nyhed her
Se Forbrugerombudsmandens fulde vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande m.v. her