Kursus

Arbejdsskader og sygefravær

Trivsel og arbejdsglæde er en vigtig del af en sund arbejdsplads. Samtidig er et godt arbejdsmiljø med til at reducere sygefravær og forbedre organisationens resultat. Et godt arbejdsmiljø nedbringer også risikoen for ulykker, ligesom virksomheden lettere undgår påtaler og bøder.

Som arbejdsleder skal du direkte medvirke til, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige inden for det arbejdsområde, som du leder. Det er fastlagt i lov om arbejdsmiljø. 
 
Der er altså al mulig grund til at være opdateret på, hvordan du i din virksomhed kan være med til tage ansvar for et sundt arbejdsmiljø. 
 
På kurset vil vi gennemgå de forskellige faktorer, der påvirker arbejdsmiljøet, og som skal udvikles af medarbejdere og ledelse i fællesskab. 
 
Vi har fokus på mellemlederens ansvar for et godt arbejdsmiljø og tilsvarende på lederens rolle, når Arbejdstilsynet kommer på besøg. 
 
Du får ideer til forebyggelse af ulykker, ligesom vi ser på nedbringelse af sygefravær, som mange virksomheder med god grund er begyndt at fokusere på. 
 
Sygdom blandt medarbejdere rejser ofte en række problemstillinger, som virksomheden skal kunne håndtere. Fx hvornår der egentlig er tale om sygdom, og om kan man opsige en medarbejder, der er syg. Tilsvarende er der spørgsmålene om, hvad reglerne om sygeferiedage betyder for arbejdsgiveren, og hvornår der er krav på sygeløn. 
 
Få svaret på disse og mange flere spørgsmål og bliv godt klædt på til at modtage besøg fra Arbejdstilsynet.
 

Kurset henvender sig til:

Medarbejdere i HR-afdelinger samt ledere med personaleansvar.

Undervisere

Susanne Linhart

Chefkonsulent

  • Mobil: +45 2228 8475
  • Direkte: +45 3377 4847
  • E-mail: sli@di.dk

Anne Katrine Post

Konsulent, advokatfuldmægtig

  • Mobil: +45 4021 8828
  • Direkte: +45 3377 4742
  • E-mail: ankp@di.dk

Sanne Trasborg

Sekretær

  • Direkte +45 3377 4724
  • Mobil +45 3016 6551
  • E-mail satr@di.dk